Foucault and the normative power of knowledge In the field of education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Alexandre Filordi de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1244
Resumo:  Based on Foucault’s line of thought, this article aims at analyzing the conditions through which the knowledge is constituted normative for the field of Education. To achieve this goal, two approaches will be developed. At first, it is going to be necessary to analyze the double relationship of knowledge in its normation and normalization. Then, it will be presented the relationship between knowledge and homogeneity, demonstrating some reasons why it is so difficult to change the theoretical and empirical practices in the field of Education. With this line of argument, I intend to consider, as a working hypothesis, that any change or transformation claimed to the field of Education must consider the questioning of normative (re)productions.
id UNICAMP-19_efeb6ff05879e428d209f2bd690b7851
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1244
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Foucault and the normative power of knowledge In the field of educationFoucault y el poder normativo de los conocimientos en el campo de la educaciónFoucault e a potência normativa do saber no campo da educaçãoKnowledge. Norm. Education.Relação saber-poder (TG Autoridade)Saber. Norma. Educación.Relação saber-poder (TG Autoridade)Saber. Norma. Educação.Relação saber-poder (TG Autoridade) Based on Foucault’s line of thought, this article aims at analyzing the conditions through which the knowledge is constituted normative for the field of Education. To achieve this goal, two approaches will be developed. At first, it is going to be necessary to analyze the double relationship of knowledge in its normation and normalization. Then, it will be presented the relationship between knowledge and homogeneity, demonstrating some reasons why it is so difficult to change the theoretical and empirical practices in the field of Education. With this line of argument, I intend to consider, as a working hypothesis, that any change or transformation claimed to the field of Education must consider the questioning of normative (re)productions. A partir do pensamento de Foucault, o artigo tem por objetivo analisar as condições pelas quais o saber se constitui normativo para o campo da educação. Para tanto, serão desenvolvidas duas perspectivas. Na primeira, analisa-se a relação dupla do saber em sua potência de normação e de normalização. A seguir, apresenta-se a relação entre saber e homogeneidade, demonstrando algumas razões pelas quais é tão difícil mudar os regimes teóricos e empíricos no campo da educação. Com isto, pretende-se considerar, como hipótese de trabalho, que qualquer mudança ou transformação almejada para o campo da educação tem de passar pelo questionamento das (re)produções normativas.Universidade Estadual de Campinas2012-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de LiteraturaRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/124410.20396/etd.v14i1.1244ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 121-140ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 121-140ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 121-1401676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1244/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Alexandre Filordi de2017-10-02T14:34:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1244Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:07.077364ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Foucault and the normative power of knowledge In the field of education
Foucault y el poder normativo de los conocimientos en el campo de la educación
Foucault e a potência normativa do saber no campo da educação
title Foucault and the normative power of knowledge In the field of education
spellingShingle Foucault and the normative power of knowledge In the field of education
Carvalho, Alexandre Filordi de
Knowledge. Norm. Education.
Relação saber-poder (TG Autoridade)
Saber. Norma. Educación.
Relação saber-poder (TG Autoridade)
Saber. Norma. Educação.
Relação saber-poder (TG Autoridade)
title_short Foucault and the normative power of knowledge In the field of education
title_full Foucault and the normative power of knowledge In the field of education
title_fullStr Foucault and the normative power of knowledge In the field of education
title_full_unstemmed Foucault and the normative power of knowledge In the field of education
title_sort Foucault and the normative power of knowledge In the field of education
author Carvalho, Alexandre Filordi de
author_facet Carvalho, Alexandre Filordi de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Alexandre Filordi de
dc.subject.por.fl_str_mv Knowledge. Norm. Education.
Relação saber-poder (TG Autoridade)
Saber. Norma. Educación.
Relação saber-poder (TG Autoridade)
Saber. Norma. Educação.
Relação saber-poder (TG Autoridade)
topic Knowledge. Norm. Education.
Relação saber-poder (TG Autoridade)
Saber. Norma. Educación.
Relação saber-poder (TG Autoridade)
Saber. Norma. Educação.
Relação saber-poder (TG Autoridade)
description  Based on Foucault’s line of thought, this article aims at analyzing the conditions through which the knowledge is constituted normative for the field of Education. To achieve this goal, two approaches will be developed. At first, it is going to be necessary to analyze the double relationship of knowledge in its normation and normalization. Then, it will be presented the relationship between knowledge and homogeneity, demonstrating some reasons why it is so difficult to change the theoretical and empirical practices in the field of Education. With this line of argument, I intend to consider, as a working hypothesis, that any change or transformation claimed to the field of Education must consider the questioning of normative (re)productions.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisão de Literatura
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1244
10.20396/etd.v14i1.1244
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1244
identifier_str_mv 10.20396/etd.v14i1.1244
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1244/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 121-140
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 121-140
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 121-140
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652465307648