Foucault and the normative power of knowledge In the field of education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1244 |
Resumo: | Based on Foucault’s line of thought, this article aims at analyzing the conditions through which the knowledge is constituted normative for the field of Education. To achieve this goal, two approaches will be developed. At first, it is going to be necessary to analyze the double relationship of knowledge in its normation and normalization. Then, it will be presented the relationship between knowledge and homogeneity, demonstrating some reasons why it is so difficult to change the theoretical and empirical practices in the field of Education. With this line of argument, I intend to consider, as a working hypothesis, that any change or transformation claimed to the field of Education must consider the questioning of normative (re)productions. |
id |
UNICAMP-19_efeb6ff05879e428d209f2bd690b7851 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1244 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Foucault and the normative power of knowledge In the field of educationFoucault y el poder normativo de los conocimientos en el campo de la educaciónFoucault e a potência normativa do saber no campo da educaçãoKnowledge. Norm. Education.Relação saber-poder (TG Autoridade)Saber. Norma. Educación.Relação saber-poder (TG Autoridade)Saber. Norma. Educação.Relação saber-poder (TG Autoridade) Based on Foucault’s line of thought, this article aims at analyzing the conditions through which the knowledge is constituted normative for the field of Education. To achieve this goal, two approaches will be developed. At first, it is going to be necessary to analyze the double relationship of knowledge in its normation and normalization. Then, it will be presented the relationship between knowledge and homogeneity, demonstrating some reasons why it is so difficult to change the theoretical and empirical practices in the field of Education. With this line of argument, I intend to consider, as a working hypothesis, that any change or transformation claimed to the field of Education must consider the questioning of normative (re)productions. A partir do pensamento de Foucault, o artigo tem por objetivo analisar as condições pelas quais o saber se constitui normativo para o campo da educação. Para tanto, serão desenvolvidas duas perspectivas. Na primeira, analisa-se a relação dupla do saber em sua potência de normação e de normalização. A seguir, apresenta-se a relação entre saber e homogeneidade, demonstrando algumas razões pelas quais é tão difícil mudar os regimes teóricos e empíricos no campo da educação. Com isto, pretende-se considerar, como hipótese de trabalho, que qualquer mudança ou transformação almejada para o campo da educação tem de passar pelo questionamento das (re)produções normativas.Universidade Estadual de Campinas2012-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de LiteraturaRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/124410.20396/etd.v14i1.1244ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 121-140ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 121-140ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 121-1401676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1244/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Alexandre Filordi de2017-10-02T14:34:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1244Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:07.077364ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Foucault and the normative power of knowledge In the field of education Foucault y el poder normativo de los conocimientos en el campo de la educación Foucault e a potência normativa do saber no campo da educação |
title |
Foucault and the normative power of knowledge In the field of education |
spellingShingle |
Foucault and the normative power of knowledge In the field of education Carvalho, Alexandre Filordi de Knowledge. Norm. Education. Relação saber-poder (TG Autoridade) Saber. Norma. Educación. Relação saber-poder (TG Autoridade) Saber. Norma. Educação. Relação saber-poder (TG Autoridade) |
title_short |
Foucault and the normative power of knowledge In the field of education |
title_full |
Foucault and the normative power of knowledge In the field of education |
title_fullStr |
Foucault and the normative power of knowledge In the field of education |
title_full_unstemmed |
Foucault and the normative power of knowledge In the field of education |
title_sort |
Foucault and the normative power of knowledge In the field of education |
author |
Carvalho, Alexandre Filordi de |
author_facet |
Carvalho, Alexandre Filordi de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Alexandre Filordi de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Knowledge. Norm. Education. Relação saber-poder (TG Autoridade) Saber. Norma. Educación. Relação saber-poder (TG Autoridade) Saber. Norma. Educação. Relação saber-poder (TG Autoridade) |
topic |
Knowledge. Norm. Education. Relação saber-poder (TG Autoridade) Saber. Norma. Educación. Relação saber-poder (TG Autoridade) Saber. Norma. Educação. Relação saber-poder (TG Autoridade) |
description |
Based on Foucault’s line of thought, this article aims at analyzing the conditions through which the knowledge is constituted normative for the field of Education. To achieve this goal, two approaches will be developed. At first, it is going to be necessary to analyze the double relationship of knowledge in its normation and normalization. Then, it will be presented the relationship between knowledge and homogeneity, demonstrating some reasons why it is so difficult to change the theoretical and empirical practices in the field of Education. With this line of argument, I intend to consider, as a working hypothesis, that any change or transformation claimed to the field of Education must consider the questioning of normative (re)productions. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-05-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Revisão de Literatura Revisão de Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1244 10.20396/etd.v14i1.1244 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1244 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v14i1.1244 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1244/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 121-140 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 121-140 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 121-140 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652465307648 |