Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651555 |
Resumo: | This article aims to analyze two discursive events in the history of Environmental Education (EE) in Brazil and Spain. The analytical corpus of the study is the legal frameworks on education in both countries and the cross-cutting of definitions established by international events and documents on education for environmental concerns. The first event refers to the presence of the interdisciplinary in the school spaces; the second is the configuration of what UNESCO institutes as an unfolding of EA in the current scenario, the Education for Sustainable Development (ESD). From the problematization about the concept of truth and neoliberal governmentality, the text assumes post-structuralist studies, especially from Friedrich Nietzsche and Michel Foucault. It is by straining the values of truth that these constructions carry that the exercise of radical criticism proposed by foucault can be minimally operated by us |
id |
UNICAMP-19_ffa7137c6a37e0b58cf838ab54d86b00 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651555 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysisVerdades educacionales en Brasil y España: tensiones ambientales bajo análisisVerdades educacionais no Brasil e na Espanha: tensionamentos ambientais sob análiseEnvironmental educationInterdisciplinarityEducation for sustainable development (ESD)Educação ambientalInterdisciplinaridadeEducação para o desenvolvimento sustentável (EDS)Educación ambientalInterdisciplinariedadEducación para el desarrollo sostenible (EDS)This article aims to analyze two discursive events in the history of Environmental Education (EE) in Brazil and Spain. The analytical corpus of the study is the legal frameworks on education in both countries and the cross-cutting of definitions established by international events and documents on education for environmental concerns. The first event refers to the presence of the interdisciplinary in the school spaces; the second is the configuration of what UNESCO institutes as an unfolding of EA in the current scenario, the Education for Sustainable Development (ESD). From the problematization about the concept of truth and neoliberal governmentality, the text assumes post-structuralist studies, especially from Friedrich Nietzsche and Michel Foucault. It is by straining the values of truth that these constructions carry that the exercise of radical criticism proposed by foucault can be minimally operated by usEl artículo que se presenta tiene como objetivo analizar dos acontecimientos discursivos de la historia de la Educación Ambiental (EA) en Brasil y en España. Se adopta como corpus de análisis del estudio los ordenamientos jurídicos relativos a la Educación en ambos países y los atravesamientos de definiciones establecidas por eventos y documentos internacionales sobre la educación destinada a las preocupaciones ambientales. El primer acontecimiento se refiere a la presencia interdisciplinar en los espacios educativos; el segundo aborda la configuración de lo que la UNESCO instituyó como un desdoblamiento de la EA en el escenario actual, la Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS). A partir de la problematización respecto al concepto de verdad y de la gubernamentalidad neoliberal, el texto asume los estudios post-estructuralistas, especialmente a partir de Friedrich Nietzsche y Michel Foucault. Es tensando los valores de verdad que esas construcciones cargan que el ejercicio de la crítica radical propuesta por Foucault puede ser, mínimamente, operado por nosotrosO presente artigo tem como propósito analisar dois acontecimentos discursivos da história da Educação Ambiental (EA) no Brasil e na Espanha. Toma-se como corpus analítico do estudo os ordenamentos jurídicos a respeito da Educação em ambos os países e os atravessamentos de definições estabelecidas por eventos e documentos internacionais sobre a educação destinada as preocupações ambientais. O primeiro acontecimento refere-se a presença da interdisciplinar nos espaços escolares; o segundo trata-se da configuração daquilo que a UNESCO institui como um desdobramento da EA no cenário atual, a Educação para o Desenvolvimento Sustentável (EDS). A partir da problematização acerca do conceito de verdade e da governamentalidade neoliberal, o texto assume os estudos pós-estruturalistas, especialmente a partir de Friedrich Nietzsche e Michel Foucault. É tensionando os valores de verdade que essas construções carregam que o exercício da crítica radical proposta por Foucault possa ser, minimamente, operado por nós.Universidade Estadual de Campinas2019-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa documentalDocumentary researchInvestigación documentalapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865155510.20396/etd.v21i1.8651555ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 674-694ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 674-694ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 674-6941676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651555/20996Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessHenning, Paula Corrêa2019-07-29T14:03:04Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651555Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:26.848213ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis Verdades educacionales en Brasil y España: tensiones ambientales bajo análisis Verdades educacionais no Brasil e na Espanha: tensionamentos ambientais sob análise |
title |
Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis |
spellingShingle |
Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis Henning, Paula Corrêa Environmental education Interdisciplinarity Education for sustainable development (ESD) Educação ambiental Interdisciplinaridade Educação para o desenvolvimento sustentável (EDS) Educación ambiental Interdisciplinariedad Educación para el desarrollo sostenible (EDS) |
title_short |
Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis |
title_full |
Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis |
title_fullStr |
Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis |
title_full_unstemmed |
Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis |
title_sort |
Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis |
author |
Henning, Paula Corrêa |
author_facet |
Henning, Paula Corrêa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Henning, Paula Corrêa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education Interdisciplinarity Education for sustainable development (ESD) Educação ambiental Interdisciplinaridade Educação para o desenvolvimento sustentável (EDS) Educación ambiental Interdisciplinariedad Educación para el desarrollo sostenible (EDS) |
topic |
Environmental education Interdisciplinarity Education for sustainable development (ESD) Educação ambiental Interdisciplinaridade Educação para o desenvolvimento sustentável (EDS) Educación ambiental Interdisciplinariedad Educación para el desarrollo sostenible (EDS) |
description |
This article aims to analyze two discursive events in the history of Environmental Education (EE) in Brazil and Spain. The analytical corpus of the study is the legal frameworks on education in both countries and the cross-cutting of definitions established by international events and documents on education for environmental concerns. The first event refers to the presence of the interdisciplinary in the school spaces; the second is the configuration of what UNESCO institutes as an unfolding of EA in the current scenario, the Education for Sustainable Development (ESD). From the problematization about the concept of truth and neoliberal governmentality, the text assumes post-structuralist studies, especially from Friedrich Nietzsche and Michel Foucault. It is by straining the values of truth that these constructions carry that the exercise of radical criticism proposed by foucault can be minimally operated by us |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa documental Documentary research Investigación documental |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651555 10.20396/etd.v21i1.8651555 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651555 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v21i1.8651555 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651555/20996 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 674-694 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 674-694 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 674-694 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654302412800 |