Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Samá, Suzi
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva , Rejane Conceição Silveira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656990
Resumo: The social demand for understanding and interpreting the most varied information that is part of our daily life made it essential to include Probability and Statistics in Basic Education. This paper aims to analyze pedagogical proposals developed for the teaching of Probability and Statistics in the early years of elementary school in the light of the current Common National Curriculum Base (BNCC). This is a qualitative study and a bibliographic and documentary method, in which three master dissertations of researchers from the Working Group on Statistical Education - WG12 - of the Brazilian Society of Mathematical Education were selected and analyzed. The results show that these proposals foster the investigative spirit and exercise students' creativity, critical analysis and logical reasoning. In addition, they provide for the progressive development of skills and enable work in articulation with the general competencies of the BNCC.
id UNICAMP-21_a508569619255e85b002445f85bae41a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656990
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCCProbabilidade e estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da BNCCProbabilidade e estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da BNCCBase Nacional Comum CurricularEnsino de probabilidade e estatísticaAnos iniciais do ensino fundamentalPropostas pedagógicasCommon National Curriculum BaseProbability and statistics teachingEarly years of elementary schoolPedagogical proposalsThe social demand for understanding and interpreting the most varied information that is part of our daily life made it essential to include Probability and Statistics in Basic Education. This paper aims to analyze pedagogical proposals developed for the teaching of Probability and Statistics in the early years of elementary school in the light of the current Common National Curriculum Base (BNCC). This is a qualitative study and a bibliographic and documentary method, in which three master dissertations of researchers from the Working Group on Statistical Education - WG12 - of the Brazilian Society of Mathematical Education were selected and analyzed. The results show that these proposals foster the investigative spirit and exercise students' creativity, critical analysis and logical reasoning. In addition, they provide for the progressive development of skills and enable work in articulation with the general competencies of the BNCC.A demanda social por compreender e interpretar as mais variadas informações que fazem parte do nosso dia a dia tornou imprescindível a inclusão da Probabilidade e Estatística na Educação Básica. O presente artigo tem por objetivo analisar propostas pedagógicas desenvolvidas para o ensino de Probabilidade e Estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental a luz da Base Nacional Comum Curricular - BNCC. O estudo é de natureza qualitativa e de método bibliográfico, no qual foram selecionadas e analisadas três dissertações de mestrado de pesquisadores do Grupo de Trabalho em Educação Estatística - GT12 - da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Os resultados mostram que essas propostas fomentam o espírito investigativo e exercitam a criatividade, a análise crítica e o raciocínio lógico dos alunos. Além disso, proporcionam o desenvolvimento progressivo das habilidades e possibilitam o trabalho articulado com as competências gerais da BNCC.A demanda social por compreender e interpretar as mais variadas informações que fazem parte do nosso dia a dia tornou imprescindível a inclusão da Probabilidade e Estatística na Educação Básica. O presente artigo tem por objetivo analisar propostas pedagógicas desenvolvidas para o ensino de Probabilidade e Estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental a luz da Base Nacional Comum Curricular - BNCC. O estudo é de natureza qualitativa e de método bibliográfico, no qual foram selecionadas e analisadas três dissertações de mestrado de pesquisadores do Grupo de Trabalho em Educação Estatística - GT12 - da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Os resultados mostram que essas propostas fomentam o espírito investigativo e exercitam a criatividade, a análise crítica e o raciocínio lógico dos alunos. Além disso, proporcionam o desenvolvimento progressivo das habilidades e possibilitam o trabalho articulado com as competências gerais da BNCC.Universidade Estadual de Campinas2020-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865699010.20396/zet.v28i0.8656990Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020011Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020011Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200112176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656990/22244https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656990/22245Brazil; 2006-2018Brasil; 2006-2018Brasil; 2006-2018Copyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSamá, SuziSilva , Rejane Conceição Silveira da2024-01-11T16:03:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656990Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T16:03:02Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC
Probabilidade e estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da BNCC
Probabilidade e estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da BNCC
title Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC
spellingShingle Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC
Samá, Suzi
Base Nacional Comum Curricular
Ensino de probabilidade e estatística
Anos iniciais do ensino fundamental
Propostas pedagógicas
Common National Curriculum Base
Probability and statistics teaching
Early years of elementary school
Pedagogical proposals
title_short Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC
title_full Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC
title_fullStr Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC
title_full_unstemmed Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC
title_sort Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC
author Samá, Suzi
author_facet Samá, Suzi
Silva , Rejane Conceição Silveira da
author_role author
author2 Silva , Rejane Conceição Silveira da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Samá, Suzi
Silva , Rejane Conceição Silveira da
dc.subject.por.fl_str_mv Base Nacional Comum Curricular
Ensino de probabilidade e estatística
Anos iniciais do ensino fundamental
Propostas pedagógicas
Common National Curriculum Base
Probability and statistics teaching
Early years of elementary school
Pedagogical proposals
topic Base Nacional Comum Curricular
Ensino de probabilidade e estatística
Anos iniciais do ensino fundamental
Propostas pedagógicas
Common National Curriculum Base
Probability and statistics teaching
Early years of elementary school
Pedagogical proposals
description The social demand for understanding and interpreting the most varied information that is part of our daily life made it essential to include Probability and Statistics in Basic Education. This paper aims to analyze pedagogical proposals developed for the teaching of Probability and Statistics in the early years of elementary school in the light of the current Common National Curriculum Base (BNCC). This is a qualitative study and a bibliographic and documentary method, in which three master dissertations of researchers from the Working Group on Statistical Education - WG12 - of the Brazilian Society of Mathematical Education were selected and analyzed. The results show that these proposals foster the investigative spirit and exercise students' creativity, critical analysis and logical reasoning. In addition, they provide for the progressive development of skills and enable work in articulation with the general competencies of the BNCC.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656990
10.20396/zet.v28i0.8656990
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656990
identifier_str_mv 10.20396/zet.v28i0.8656990
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656990/22244
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656990/22245
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2006-2018
Brasil; 2006-2018
Brasil; 2006-2018
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020011
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020011
Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020011
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592920932352