The pedagogical game “playing with probability” for the early years of elementary school: the sample space
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656609 |
Resumo: | The present work has as objective to analyze the elaborated tasks for a pedagogical game related to the Anthropological Theory of Teaching (TAD). Taking as a reference the Common National Curriculum Base - BNCC, a Brazilian curriculum proposal regarding the contents and skills to be worked on in the thematic unit “Statistics and Probability” for the early years of Elementary School, we elaborate Questions (?) cards for the game, which are tasks based on problem situations whose objective is to favor the apprehension of probabilistic knowledge. It was shown the possibility of developing a pedagogical work based on games and problem solving involving probabilistic content, creating a resource that favors the rethinking of strategic methods, resizing them to minimize the gap between the daily playful activities performed. by the students, spontaneously, and the work triggered in the classroom. |
id |
UNICAMP-21_ab3290d14815b2b6ccaccfaf5c7b71fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656609 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The pedagogical game “playing with probability” for the early years of elementary school: the sample spaceO jogo pedagógico “brincando com a probabilidade” para os anos iniciais do ensino fundamental: o espaço amostralO jogo pedagógico “brincando com a probabilidade” para os anos iniciais do ensino fundamental: o espaço amostralEducational gameProbability teachingElementary schoolCommon national curriculum baseJogo pedagógicoEnsino de probabilidadeEnsino fundamentalBase nacional comum curricularThe present work has as objective to analyze the elaborated tasks for a pedagogical game related to the Anthropological Theory of Teaching (TAD). Taking as a reference the Common National Curriculum Base - BNCC, a Brazilian curriculum proposal regarding the contents and skills to be worked on in the thematic unit “Statistics and Probability” for the early years of Elementary School, we elaborate Questions (?) cards for the game, which are tasks based on problem situations whose objective is to favor the apprehension of probabilistic knowledge. It was shown the possibility of developing a pedagogical work based on games and problem solving involving probabilistic content, creating a resource that favors the rethinking of strategic methods, resizing them to minimize the gap between the daily playful activities performed. by the students, spontaneously, and the work triggered in the classroom.O presente trabalho tem como objetivo analisar as tarefas elaboradas para um jogo pedagógico relacionadas ao conceito de espaço amostral segundo a Teoria Antropológica do Didático (TAD). Tomando como referência a Base Nacional Comum Curricular – BNCC, proposta curricular brasileira no que diz respeito aos conteúdos e habilidades a serem trabalhados na unidade temática “Estatística e Probabilidade” para os anos iniciais do Ensino Fundamental, elaboramos cartas Perguntas (?) para o jogo, que são tarefas baseadas em situações problemas cujo objetivo é favorecer a apreensão do conhecimento probabilístico. Mostrou-se a possibilidade de desenvolver um trabalho pedagógico baseado em jogos e resolução de problemas que envolva conteúdos probabilísticos, criando um recurso que favoreça o repensar sobre os métodos estratégicos, redimensionando-os a fim de minimizar o hiato existente entre as atividades lúdicas cotidianas realizadas pelos alunos, espontaneamente, e o trabalho desencadeado em sala de aula.O presente trabalho tem como objetivo analisar as tarefas elaboradas para um jogo pedagógico relacionadas ao conceito de espaço amostral segundo a Teoria Antropológica do Didático (TAD). Tomando como referência a Base Nacional Comum Curricular – BNCC, proposta curricular brasileira no que diz respeito aos conteúdos e habilidades a serem trabalhados na unidade temática “Estatística e Probabilidade” para os anos iniciais do Ensino Fundamental, elaboramos cartas Perguntas (?) para o jogo, que são tarefas baseadas em situações problemas cujo objetivo é favorecer a apreensão do conhecimento probabilístico. Mostrou-se a possibilidade de desenvolver um trabalho pedagógico baseado em jogos e resolução de problemas que envolva conteúdos probabilísticos, criando um recurso que favoreça o repensar sobre os métodos estratégicos, redimensionando-os a fim de minimizar o hiato existente entre as atividades lúdicas cotidianas realizadas pelos alunos, espontaneamente, e o trabalho desencadeado em sala de aula.Universidade Estadual de Campinas2020-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865660910.20396/zet.v28i0.8656609Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020019Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020019Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200192176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656609/22444https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656609/22445Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Júnior, Ailton Paulo deBarbosa, Nilceia Datori2024-01-11T16:14:40Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656609Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T16:14:40Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The pedagogical game “playing with probability” for the early years of elementary school: the sample space O jogo pedagógico “brincando com a probabilidade” para os anos iniciais do ensino fundamental: o espaço amostral O jogo pedagógico “brincando com a probabilidade” para os anos iniciais do ensino fundamental: o espaço amostral |
title |
The pedagogical game “playing with probability” for the early years of elementary school: the sample space |
spellingShingle |
The pedagogical game “playing with probability” for the early years of elementary school: the sample space Oliveira Júnior, Ailton Paulo de Educational game Probability teaching Elementary school Common national curriculum base Jogo pedagógico Ensino de probabilidade Ensino fundamental Base nacional comum curricular |
title_short |
The pedagogical game “playing with probability” for the early years of elementary school: the sample space |
title_full |
The pedagogical game “playing with probability” for the early years of elementary school: the sample space |
title_fullStr |
The pedagogical game “playing with probability” for the early years of elementary school: the sample space |
title_full_unstemmed |
The pedagogical game “playing with probability” for the early years of elementary school: the sample space |
title_sort |
The pedagogical game “playing with probability” for the early years of elementary school: the sample space |
author |
Oliveira Júnior, Ailton Paulo de |
author_facet |
Oliveira Júnior, Ailton Paulo de Barbosa, Nilceia Datori |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Nilceia Datori |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira Júnior, Ailton Paulo de Barbosa, Nilceia Datori |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational game Probability teaching Elementary school Common national curriculum base Jogo pedagógico Ensino de probabilidade Ensino fundamental Base nacional comum curricular |
topic |
Educational game Probability teaching Elementary school Common national curriculum base Jogo pedagógico Ensino de probabilidade Ensino fundamental Base nacional comum curricular |
description |
The present work has as objective to analyze the elaborated tasks for a pedagogical game related to the Anthropological Theory of Teaching (TAD). Taking as a reference the Common National Curriculum Base - BNCC, a Brazilian curriculum proposal regarding the contents and skills to be worked on in the thematic unit “Statistics and Probability” for the early years of Elementary School, we elaborate Questions (?) cards for the game, which are tasks based on problem situations whose objective is to favor the apprehension of probabilistic knowledge. It was shown the possibility of developing a pedagogical work based on games and problem solving involving probabilistic content, creating a resource that favors the rethinking of strategic methods, resizing them to minimize the gap between the daily playful activities performed. by the students, spontaneously, and the work triggered in the classroom. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656609 10.20396/zet.v28i0.8656609 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656609 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v28i0.8656609 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656609/22444 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656609/22445 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020019 Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020019 Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020019 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592893669376 |