Understandings about graphs by field school teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Josilane de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Monteiro, Carlos Eduardo Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657061
Resumo: Interpretation of statistical data presented in graphs is associated with competences that must be developed by citizens during their schooling. In Brazil, the Field Education contexts are challenging since it demands the consideration of contextual specificities. This article discusses aspects of a research that investigated comprehension about graphs that of field school teachers. The research data came from interviews and workshops on statistical literacy. The results obtained from the interviews suggested some gaps in relation to the concepts of Field Education, as well as evidenced difficulties regarding the interpretation of graphs. The workshops seemed to be important education venues for statistical literacy, as teachers were encouraged to enrich their pedagogical practice.
id UNICAMP-21_b8124ef4c5c188e603bdca0a8b958084
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657061
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Understandings about graphs by field school teachersCompreensões sobre gráficos por professores de escolas no campo Compreensões sobre gráficos por professores de escolas no campo Formação continuada de professoresEducação estatísticaEducação do campoAnos finais do ensino fundamentalStatistics educationField educationFinal years of elementary schoolContinuing teacher educationInterpretation of statistical data presented in graphs is associated with competences that must be developed by citizens during their schooling. In Brazil, the Field Education contexts are challenging since it demands the consideration of contextual specificities. This article discusses aspects of a research that investigated comprehension about graphs that of field school teachers. The research data came from interviews and workshops on statistical literacy. The results obtained from the interviews suggested some gaps in relation to the concepts of Field Education, as well as evidenced difficulties regarding the interpretation of graphs. The workshops seemed to be important education venues for statistical literacy, as teachers were encouraged to enrich their pedagogical practice.A interpretação de dados estatísticos apresentadas em gráficos vincula-se a competências que devem ser desenvolvidas pelos cidadãos no decurso de sua escolarização. No Brasil os contextos de Educação do Campo são desafiadores uma vez que essa modalidade de demanda que sejam consideradas as especificidades dos contextos campesinos. Este artigo discute aspectos de uma pesquisa que investigou as compreensões sobre gráficos que professores de escolas no campo evidenciaram a partir de entrevistas e oficinas de formação continuada sobre letramento estatístico. Os resultados obtidos das entrevistas evidenciaram algumas lacunas em relação às concepções de Educação do Campo, bem como evidenciou dificuldades quanto a compreensão dos gráficos propostos para interpretação. As oficinas de formação mostraram-se como espaços importantes de formação para o letramento estatístico, pois os professores sentiram-se incentivados a enriquecer sua prática pedagógica.A interpretação de dados estatísticos apresentadas em gráficos vincula-se a competências que devem ser desenvolvidas pelos cidadãos no decurso de sua escolarização. No Brasil os contextos de Educação do Campo são desafiadores uma vez que essa modalidade de demanda que sejam consideradas as especificidades dos contextos campesinos. Este artigo discute aspectos de uma pesquisa que investigou as compreensões sobre gráficos que professores de escolas no campo evidenciaram a partir de entrevistas e oficinas de formação continuada sobre letramento estatístico. Os resultados obtidos das entrevistas evidenciaram algumas lacunas em relação às concepções de Educação do Campo, bem como evidenciou dificuldades quanto a compreensão dos gráficos propostos para interpretação. As oficinas de formação mostraram-se como espaços importantes de formação para o letramento estatístico, pois os professores sentiram-se incentivados a enriquecer sua prática pedagógica.Universidade Estadual de Campinas2020-02-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865706110.20396/zet.v28i0.8657061Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020005Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020005Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200052176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657061/22070https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657061/22071Pernambuco; 2017-2019Pernambuco; 2017-2019Pernambuco; 2017-2019Copyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Josilane deMonteiro, Carlos Eduardo Ferreira2024-01-11T14:58:26Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657061Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T14:58:26Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Understandings about graphs by field school teachers
Compreensões sobre gráficos por professores de escolas no campo
Compreensões sobre gráficos por professores de escolas no campo
title Understandings about graphs by field school teachers
spellingShingle Understandings about graphs by field school teachers
Souza, Josilane de
Formação continuada de professores
Educação estatística
Educação do campo
Anos finais do ensino fundamental
Statistics education
Field education
Final years of elementary school
Continuing teacher education
title_short Understandings about graphs by field school teachers
title_full Understandings about graphs by field school teachers
title_fullStr Understandings about graphs by field school teachers
title_full_unstemmed Understandings about graphs by field school teachers
title_sort Understandings about graphs by field school teachers
author Souza, Josilane de
author_facet Souza, Josilane de
Monteiro, Carlos Eduardo Ferreira
author_role author
author2 Monteiro, Carlos Eduardo Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Josilane de
Monteiro, Carlos Eduardo Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Formação continuada de professores
Educação estatística
Educação do campo
Anos finais do ensino fundamental
Statistics education
Field education
Final years of elementary school
Continuing teacher education
topic Formação continuada de professores
Educação estatística
Educação do campo
Anos finais do ensino fundamental
Statistics education
Field education
Final years of elementary school
Continuing teacher education
description Interpretation of statistical data presented in graphs is associated with competences that must be developed by citizens during their schooling. In Brazil, the Field Education contexts are challenging since it demands the consideration of contextual specificities. This article discusses aspects of a research that investigated comprehension about graphs that of field school teachers. The research data came from interviews and workshops on statistical literacy. The results obtained from the interviews suggested some gaps in relation to the concepts of Field Education, as well as evidenced difficulties regarding the interpretation of graphs. The workshops seemed to be important education venues for statistical literacy, as teachers were encouraged to enrich their pedagogical practice.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657061
10.20396/zet.v28i0.8657061
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657061
identifier_str_mv 10.20396/zet.v28i0.8657061
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657061/22070
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657061/22071
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Pernambuco; 2017-2019
Pernambuco; 2017-2019
Pernambuco; 2017-2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020005
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020005
Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020005
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592933515264