Understandings about graphs by field school teachers
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657061 |
Resumo: | Interpretation of statistical data presented in graphs is associated with competences that must be developed by citizens during their schooling. In Brazil, the Field Education contexts are challenging since it demands the consideration of contextual specificities. This article discusses aspects of a research that investigated comprehension about graphs that of field school teachers. The research data came from interviews and workshops on statistical literacy. The results obtained from the interviews suggested some gaps in relation to the concepts of Field Education, as well as evidenced difficulties regarding the interpretation of graphs. The workshops seemed to be important education venues for statistical literacy, as teachers were encouraged to enrich their pedagogical practice. |
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Understandings about graphs by field school teachersCompreensões sobre gráficos por professores de escolas no campo Compreensões sobre gráficos por professores de escolas no campo Formação continuada de professoresEducação estatísticaEducação do campoAnos finais do ensino fundamentalStatistics educationField educationFinal years of elementary schoolContinuing teacher educationInterpretation of statistical data presented in graphs is associated with competences that must be developed by citizens during their schooling. In Brazil, the Field Education contexts are challenging since it demands the consideration of contextual specificities. This article discusses aspects of a research that investigated comprehension about graphs that of field school teachers. The research data came from interviews and workshops on statistical literacy. The results obtained from the interviews suggested some gaps in relation to the concepts of Field Education, as well as evidenced difficulties regarding the interpretation of graphs. The workshops seemed to be important education venues for statistical literacy, as teachers were encouraged to enrich their pedagogical practice.A interpretação de dados estatísticos apresentadas em gráficos vincula-se a competências que devem ser desenvolvidas pelos cidadãos no decurso de sua escolarização. No Brasil os contextos de Educação do Campo são desafiadores uma vez que essa modalidade de demanda que sejam consideradas as especificidades dos contextos campesinos. Este artigo discute aspectos de uma pesquisa que investigou as compreensões sobre gráficos que professores de escolas no campo evidenciaram a partir de entrevistas e oficinas de formação continuada sobre letramento estatístico. Os resultados obtidos das entrevistas evidenciaram algumas lacunas em relação às concepções de Educação do Campo, bem como evidenciou dificuldades quanto a compreensão dos gráficos propostos para interpretação. As oficinas de formação mostraram-se como espaços importantes de formação para o letramento estatístico, pois os professores sentiram-se incentivados a enriquecer sua prática pedagógica.A interpretação de dados estatísticos apresentadas em gráficos vincula-se a competências que devem ser desenvolvidas pelos cidadãos no decurso de sua escolarização. No Brasil os contextos de Educação do Campo são desafiadores uma vez que essa modalidade de demanda que sejam consideradas as especificidades dos contextos campesinos. Este artigo discute aspectos de uma pesquisa que investigou as compreensões sobre gráficos que professores de escolas no campo evidenciaram a partir de entrevistas e oficinas de formação continuada sobre letramento estatístico. Os resultados obtidos das entrevistas evidenciaram algumas lacunas em relação às concepções de Educação do Campo, bem como evidenciou dificuldades quanto a compreensão dos gráficos propostos para interpretação. As oficinas de formação mostraram-se como espaços importantes de formação para o letramento estatístico, pois os professores sentiram-se incentivados a enriquecer sua prática pedagógica.Universidade Estadual de Campinas2020-02-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865706110.20396/zet.v28i0.8657061Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020005Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020005Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200052176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657061/22070https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657061/22071Pernambuco; 2017-2019Pernambuco; 2017-2019Pernambuco; 2017-2019Copyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Josilane deMonteiro, Carlos Eduardo Ferreira2024-01-11T14:58:26Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657061Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T14:58:26Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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Interpretation of statistical data presented in graphs is associated with competences that must be developed by citizens during their schooling. In Brazil, the Field Education contexts are challenging since it demands the consideration of contextual specificities. This article discusses aspects of a research that investigated comprehension about graphs that of field school teachers. The research data came from interviews and workshops on statistical literacy. The results obtained from the interviews suggested some gaps in relation to the concepts of Field Education, as well as evidenced difficulties regarding the interpretation of graphs. The workshops seemed to be important education venues for statistical literacy, as teachers were encouraged to enrich their pedagogical practice. |
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