Sensory notation in urban space in Paulicéia Desvairada (1922), by Mário de Andrade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Rua (Campinas. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8665303 |
Resumo: | This paper offers an analysis of three poems, all of which were published in the book Paulicéia Desvairada (1922), by Mário de Andrade. This work, as well as many others from the same author, elicits important imagery and perspective from São Paulo city. The chosen poems, “O Domador”, “Os Cortejos” and “Ruas de São Bento”, allow us to discuss, from the sensory notation of the lyrical subject who experiences the urban space modernization, various impressions from the Marioandradean São Paulo. |
id |
UNICAMP-31_0dfa2ee82f300c365d2cd6680829a2b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665303 |
network_acronym_str |
UNICAMP-31 |
network_name_str |
Rua (Campinas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sensory notation in urban space in Paulicéia Desvairada (1922), by Mário de AndradeNotações sensoriais do espaço urbano em Paulicéia Desvairada (1922), de Mário de AndradeLírica modernaSão PauloMário de AndradeLiteratura e espaço urbanoModern lyricsSão PauloMário de AndradeLiterature and urban space.This paper offers an analysis of three poems, all of which were published in the book Paulicéia Desvairada (1922), by Mário de Andrade. This work, as well as many others from the same author, elicits important imagery and perspective from São Paulo city. The chosen poems, “O Domador”, “Os Cortejos” and “Ruas de São Bento”, allow us to discuss, from the sensory notation of the lyrical subject who experiences the urban space modernization, various impressions from the Marioandradean São Paulo.O artigo propõe uma análise de três poemas publicados no livro Paulicéia Desvairada (1922), de Mário de Andrade. Essa obra, assim como muitas outras do escritor paulistano, traz importantes imagens e perspectivas da cidade de São Paulo. Os poemas escolhidos, “O Domador”, “Os Cortejos” e “Ruas de São Bento”, permitem-nos discutir, a partir das notações sensoriais do sujeito lírico que vivencia a modernização do espaço urbano, impressões diversas da São Paulo marioandradiana.Universidade Estadual de Campinas2021-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/866530310.20396/rua.v27iI.8665303RUA; Vol. 27 No. 1 (2021): jun.; 117-130RUA; v. 27 n. 1 (2021): jun.; 117-1302179-99111413-2109reponame:Rua (Campinas. Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8665303/26994Brazil; Century XXBrasil; Século XXCopyright (c) 2021 Bruna Araujo Cunha, Joelma Santana Siqueirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Bruna AraujoSiqueira, Joelma Santana2022-01-12T19:29:32Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665303Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ruaPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/oaipublabe@unicamp.br2179-99111413-2109opendoar:2022-01-12T19:29:32Rua (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sensory notation in urban space in Paulicéia Desvairada (1922), by Mário de Andrade Notações sensoriais do espaço urbano em Paulicéia Desvairada (1922), de Mário de Andrade |
title |
Sensory notation in urban space in Paulicéia Desvairada (1922), by Mário de Andrade |
spellingShingle |
Sensory notation in urban space in Paulicéia Desvairada (1922), by Mário de Andrade Cunha, Bruna Araujo Lírica moderna São Paulo Mário de Andrade Literatura e espaço urbano Modern lyrics São Paulo Mário de Andrade Literature and urban space. |
title_short |
Sensory notation in urban space in Paulicéia Desvairada (1922), by Mário de Andrade |
title_full |
Sensory notation in urban space in Paulicéia Desvairada (1922), by Mário de Andrade |
title_fullStr |
Sensory notation in urban space in Paulicéia Desvairada (1922), by Mário de Andrade |
title_full_unstemmed |
Sensory notation in urban space in Paulicéia Desvairada (1922), by Mário de Andrade |
title_sort |
Sensory notation in urban space in Paulicéia Desvairada (1922), by Mário de Andrade |
author |
Cunha, Bruna Araujo |
author_facet |
Cunha, Bruna Araujo Siqueira, Joelma Santana |
author_role |
author |
author2 |
Siqueira, Joelma Santana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Bruna Araujo Siqueira, Joelma Santana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lírica moderna São Paulo Mário de Andrade Literatura e espaço urbano Modern lyrics São Paulo Mário de Andrade Literature and urban space. |
topic |
Lírica moderna São Paulo Mário de Andrade Literatura e espaço urbano Modern lyrics São Paulo Mário de Andrade Literature and urban space. |
description |
This paper offers an analysis of three poems, all of which were published in the book Paulicéia Desvairada (1922), by Mário de Andrade. This work, as well as many others from the same author, elicits important imagery and perspective from São Paulo city. The chosen poems, “O Domador”, “Os Cortejos” and “Ruas de São Bento”, allow us to discuss, from the sensory notation of the lyrical subject who experiences the urban space modernization, various impressions from the Marioandradean São Paulo. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8665303 10.20396/rua.v27iI.8665303 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8665303 |
identifier_str_mv |
10.20396/rua.v27iI.8665303 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8665303/26994 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Bruna Araujo Cunha, Joelma Santana Siqueira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Bruna Araujo Cunha, Joelma Santana Siqueira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Century XX Brasil; Século XX |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RUA; Vol. 27 No. 1 (2021): jun.; 117-130 RUA; v. 27 n. 1 (2021): jun.; 117-130 2179-9911 1413-2109 reponame:Rua (Campinas. Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Rua (Campinas. Online) |
collection |
Rua (Campinas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Rua (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
repository.mail.fl_str_mv |
publabe@unicamp.br |
_version_ |
1799308038952189952 |