From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Marli Fátima Vick
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Santana, André Luiz Maciel, Raabe, André Luís Alice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14486
Resumo: The expression Computational Thinking has become popular and has been thought as a new approach to the use of technology in schools. It comes with the promise to improve students' ability to solve problems using computational skills, especially programming. But this is not a new idea. In the 1980 decade a large enterprise used Logo programming language in Brazilian schools in many different states of the country. This article seeks to recover some of the main results of those Logo projects to promote reflections about the current moment in which Computational Thinking knocks at the door of educational institutions.
id UNICAMP-33_15fceda915971cdc329130bc11f64db8
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14486
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schoolsDo logo ao pensamento computacional: o que se pode aprender com os resultados do uso da linguagem logo nas escolas brasileirasLogo languageComputational thinkingSystematic literature reviewRevisão sistemática da literaturaLinguagem LogoPensamento computacionalThe expression Computational Thinking has become popular and has been thought as a new approach to the use of technology in schools. It comes with the promise to improve students' ability to solve problems using computational skills, especially programming. But this is not a new idea. In the 1980 decade a large enterprise used Logo programming language in Brazilian schools in many different states of the country. This article seeks to recover some of the main results of those Logo projects to promote reflections about the current moment in which Computational Thinking knocks at the door of educational institutions. O termo Pensamento Computacional se popularizou e tem sido apontado como uma nova abordagem para o uso de tecnologia nas escolas. A promessa é de que ela poderá melhorar a capacidade dos estudantes de resolverem problemas usando conhecimentos de Computação, em especial a programação. Mas a ideia não é nova; na década de 1980 um amplo empreendimento de uso da linguagem de programação Logo nas escolas foi realizado no Brasil em diferentes estados. Este artigo busca resgatar alguns dos principais resultados da utilização do Logo à época, a fim de promover reflexões sobre o momento atual em que o Pensamento Computacional bate à porta das instituições educacionais. Universidade Estadual de Campinas2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1448610.20396/tsc.v4i1.14486Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 82-106Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 82-106Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 82-106Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 82-1062318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14486/9498Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Marli Fátima VickSantana, André Luiz MacielRaabe, André Luís Alice2022-02-03T09:04:15Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14486Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T09:04:15Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools
Do logo ao pensamento computacional: o que se pode aprender com os resultados do uso da linguagem logo nas escolas brasileiras
title From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools
spellingShingle From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools
Vieira, Marli Fátima Vick
Logo language
Computational thinking
Systematic literature review
Revisão sistemática da literatura
Linguagem Logo
Pensamento computacional
title_short From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools
title_full From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools
title_fullStr From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools
title_full_unstemmed From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools
title_sort From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools
author Vieira, Marli Fátima Vick
author_facet Vieira, Marli Fátima Vick
Santana, André Luiz Maciel
Raabe, André Luís Alice
author_role author
author2 Santana, André Luiz Maciel
Raabe, André Luís Alice
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Marli Fátima Vick
Santana, André Luiz Maciel
Raabe, André Luís Alice
dc.subject.por.fl_str_mv Logo language
Computational thinking
Systematic literature review
Revisão sistemática da literatura
Linguagem Logo
Pensamento computacional
topic Logo language
Computational thinking
Systematic literature review
Revisão sistemática da literatura
Linguagem Logo
Pensamento computacional
description The expression Computational Thinking has become popular and has been thought as a new approach to the use of technology in schools. It comes with the promise to improve students' ability to solve problems using computational skills, especially programming. But this is not a new idea. In the 1980 decade a large enterprise used Logo programming language in Brazilian schools in many different states of the country. This article seeks to recover some of the main results of those Logo projects to promote reflections about the current moment in which Computational Thinking knocks at the door of educational institutions.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14486
10.20396/tsc.v4i1.14486
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14486
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v4i1.14486
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14486/9498
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 82-106
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 82-106
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 82-106
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 82-106
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166900633600