Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18364 |
Resumo: | The continuous dynamism of teaching and learning, driven by the rapid technological transformation in society, calls for exploring new approaches to enhance the educational process. In this context, the use of Generative Artificial Intelligence (GAI) emerges as a promising perspective to enrich the design of lesson plans and foster more immersive and meaningful learning experiences. This study investigates the benefits, potentials, and inherent challenges of applying GAI tools, highlighting the experience of crafting an educational activity in Porto Real. This research not only creates room for critically considering the advantages of this innovative approach but also invites readers to a deeper reflection on the role of Artificial Intelligence in shaping contemporary education. |
id |
UNICAMP-33_64d8e59f34ce37843f270d014d5e5d9d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/18364 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report.A inteligência artificial generativa como ferramenta educativa: perspectivas futuras e lições de um relato de experiênciaEducaçãoAprendizagemTecnologiaPlanos de AulaInteligência artificial generativaEducationTechnologyLesson PlansGenerative artificial intelligenceThe continuous dynamism of teaching and learning, driven by the rapid technological transformation in society, calls for exploring new approaches to enhance the educational process. In this context, the use of Generative Artificial Intelligence (GAI) emerges as a promising perspective to enrich the design of lesson plans and foster more immersive and meaningful learning experiences. This study investigates the benefits, potentials, and inherent challenges of applying GAI tools, highlighting the experience of crafting an educational activity in Porto Real. This research not only creates room for critically considering the advantages of this innovative approach but also invites readers to a deeper reflection on the role of Artificial Intelligence in shaping contemporary education.O dinamismo contínuo do ensino e da aprendizagem, impulsionado pela acelerada transformação tecnológica na sociedade, convoca a exploração de novas abordagens para aprimorar o processo educacional. Nesse contexto, a utilização da Inteligência Artificial Generativa (IAG) emerge como uma perspectiva promissora para enriquecer a concepção de planos de aula e fomentar experiências de aprendizado mais imersivas e significativas. O presente estudo investiga os benefícios, potenciais e desafios intrínsecos à aplicação de ferramentas de IAG, destacando a experiência da elaboração da atividade educacional denominada Porto Real. Esta investigação não apenas abre espaço para a consideração crítica das vantagens dessa abordagem inovadora, mas também convida os leitores a uma reflexão mais profunda sobre o papel da Inteligência Artificial na configuração da educação contemporânea.Universidade Estadual de Campinas2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1836410.20396/tsc.v10i2.18364Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-123Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-123Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-123Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-1232318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18364/13328Gravataí/RS; 2023Gravataí/RS; 2023Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Diego Scherer daKampff, Adriana Justin Cerveira2024-04-30T14:46:14Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/18364Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2024-04-30T14:46:14Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report. A inteligência artificial generativa como ferramenta educativa: perspectivas futuras e lições de um relato de experiência |
title |
Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report. |
spellingShingle |
Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report. Silva, Diego Scherer da Educação Aprendizagem Tecnologia Planos de Aula Inteligência artificial generativa Education Technology Lesson Plans Generative artificial intelligence |
title_short |
Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report. |
title_full |
Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report. |
title_fullStr |
Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report. |
title_full_unstemmed |
Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report. |
title_sort |
Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report. |
author |
Silva, Diego Scherer da |
author_facet |
Silva, Diego Scherer da Kampff, Adriana Justin Cerveira |
author_role |
author |
author2 |
Kampff, Adriana Justin Cerveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Diego Scherer da Kampff, Adriana Justin Cerveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Aprendizagem Tecnologia Planos de Aula Inteligência artificial generativa Education Technology Lesson Plans Generative artificial intelligence |
topic |
Educação Aprendizagem Tecnologia Planos de Aula Inteligência artificial generativa Education Technology Lesson Plans Generative artificial intelligence |
description |
The continuous dynamism of teaching and learning, driven by the rapid technological transformation in society, calls for exploring new approaches to enhance the educational process. In this context, the use of Generative Artificial Intelligence (GAI) emerges as a promising perspective to enrich the design of lesson plans and foster more immersive and meaningful learning experiences. This study investigates the benefits, potentials, and inherent challenges of applying GAI tools, highlighting the experience of crafting an educational activity in Porto Real. This research not only creates room for critically considering the advantages of this innovative approach but also invites readers to a deeper reflection on the role of Artificial Intelligence in shaping contemporary education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Relato de experiênncia Relato de experiência Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18364 10.20396/tsc.v10i2.18364 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18364 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v10i2.18364 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18364/13328 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Gravataí/RS; 2023 Gravataí/RS; 2023 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-123 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-123 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-123 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-123 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167156486144 |