Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Diego Scherer da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Kampff, Adriana Justin Cerveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18364
Resumo: The continuous dynamism of teaching and learning, driven by the rapid technological transformation in society, calls for exploring new approaches to enhance the educational process. In this context, the use of Generative Artificial Intelligence (GAI) emerges as a promising perspective to enrich the design of lesson plans and foster more immersive and meaningful learning experiences. This study investigates the benefits, potentials, and inherent challenges of applying GAI tools, highlighting the experience of crafting an educational activity in Porto Real. This research not only creates room for critically considering the advantages of this innovative approach but also invites readers to a deeper reflection on the role of Artificial Intelligence in shaping contemporary education.
id UNICAMP-33_64d8e59f34ce37843f270d014d5e5d9d
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/18364
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report.A inteligência artificial generativa como ferramenta educativa: perspectivas futuras e lições de um relato de experiênciaEducaçãoAprendizagemTecnologiaPlanos de AulaInteligência artificial generativaEducationTechnologyLesson PlansGenerative artificial intelligenceThe continuous dynamism of teaching and learning, driven by the rapid technological transformation in society, calls for exploring new approaches to enhance the educational process. In this context, the use of Generative Artificial Intelligence (GAI) emerges as a promising perspective to enrich the design of lesson plans and foster more immersive and meaningful learning experiences. This study investigates the benefits, potentials, and inherent challenges of applying GAI tools, highlighting the experience of crafting an educational activity in Porto Real. This research not only creates room for critically considering the advantages of this innovative approach but also invites readers to a deeper reflection on the role of Artificial Intelligence in shaping contemporary education.O dinamismo contínuo do ensino e da aprendizagem, impulsionado pela acelerada transformação tecnológica na sociedade, convoca a exploração de novas abordagens para aprimorar o processo educacional. Nesse contexto, a utilização da Inteligência Artificial Generativa (IAG) emerge como uma perspectiva promissora para enriquecer a concepção de planos de aula e fomentar experiências de aprendizado mais imersivas e significativas. O presente estudo investiga os benefícios, potenciais e desafios intrínsecos à aplicação de ferramentas de IAG, destacando a experiência da elaboração da atividade educacional denominada Porto Real. Esta investigação não apenas abre espaço para a consideração crítica das vantagens dessa abordagem inovadora, mas também convida os leitores a uma reflexão mais profunda sobre o papel da Inteligência Artificial na configuração da educação contemporânea.Universidade Estadual de Campinas2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1836410.20396/tsc.v10i2.18364Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-123Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-123Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-123Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-1232318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18364/13328Gravataí/RS; 2023Gravataí/RS; 2023Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Diego Scherer daKampff, Adriana Justin Cerveira2024-04-30T14:46:14Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/18364Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2024-04-30T14:46:14Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report.
A inteligência artificial generativa como ferramenta educativa: perspectivas futuras e lições de um relato de experiência
title Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report.
spellingShingle Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report.
Silva, Diego Scherer da
Educação
Aprendizagem
Tecnologia
Planos de Aula
Inteligência artificial generativa
Education
Technology
Lesson Plans
Generative artificial intelligence
title_short Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report.
title_full Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report.
title_fullStr Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report.
title_full_unstemmed Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report.
title_sort Generative artificial intelligence as an educational tool: future perspectives and lessons from an experiential report.
author Silva, Diego Scherer da
author_facet Silva, Diego Scherer da
Kampff, Adriana Justin Cerveira
author_role author
author2 Kampff, Adriana Justin Cerveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Diego Scherer da
Kampff, Adriana Justin Cerveira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Aprendizagem
Tecnologia
Planos de Aula
Inteligência artificial generativa
Education
Technology
Lesson Plans
Generative artificial intelligence
topic Educação
Aprendizagem
Tecnologia
Planos de Aula
Inteligência artificial generativa
Education
Technology
Lesson Plans
Generative artificial intelligence
description The continuous dynamism of teaching and learning, driven by the rapid technological transformation in society, calls for exploring new approaches to enhance the educational process. In this context, the use of Generative Artificial Intelligence (GAI) emerges as a promising perspective to enrich the design of lesson plans and foster more immersive and meaningful learning experiences. This study investigates the benefits, potentials, and inherent challenges of applying GAI tools, highlighting the experience of crafting an educational activity in Porto Real. This research not only creates room for critically considering the advantages of this innovative approach but also invites readers to a deeper reflection on the role of Artificial Intelligence in shaping contemporary education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relato de experiênncia
Relato de experiência
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18364
10.20396/tsc.v10i2.18364
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18364
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v10i2.18364
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18364/13328
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Gravataí/RS; 2023
Gravataí/RS; 2023
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-123
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-123
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-123
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 102-123
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167156486144