Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Valquíria
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Garcia, Paulo Sergio, Wandercil, Marco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista @mbienteeducação
Texto Completo: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1207
Resumo: This study analyzed the performance of high school graduating students in the State of São Paulo in the National High School Exam (ENEM) from 2009 to 2018, focusing on their biodiversity-related knowledge, considering family income and maternal education. A mixed-methods approach was employed for this purpose. The longitudinal analysis revealed low performance among young individuals, particularly those from lower-income families and with less-educated mothers, accompanied by a certain gender inequality that favored boys. These findings warn authorities, as knowledge about the subject is a relevant factor in engaging youth in actions to preserve biodiversity. The data suggest the need for discussions on educational policies and teacher training.
id UNICID_e24a515dffef4327c418c178945f9a6c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1207
network_acronym_str UNICID
network_name_str Revista @mbienteeducação
repository_id_str
spelling Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the EnemDesempeño de jóvenes en biodiversidad asociada a marcadores sociales: Un estudio longitudinal basado en EnemDesempenho de jovens em biodiversidade associado a marcadores sociais: Um estudo longitudinal com base no EnemStudent performanceBiodiversityNational High School ExamDesempeño estudiantilBiodiversidadExamen Nacional de BachilleratoDesempenho dos alunosBiodiversidadeExame Nacional do Ensino MédioThis study analyzed the performance of high school graduating students in the State of São Paulo in the National High School Exam (ENEM) from 2009 to 2018, focusing on their biodiversity-related knowledge, considering family income and maternal education. A mixed-methods approach was employed for this purpose. The longitudinal analysis revealed low performance among young individuals, particularly those from lower-income families and with less-educated mothers, accompanied by a certain gender inequality that favored boys. These findings warn authorities, as knowledge about the subject is a relevant factor in engaging youth in actions to preserve biodiversity. The data suggest the need for discussions on educational policies and teacher training.Este estudio analizó el desempeño de estudiantes de secundaria del Estado de São Paulo, en conocimientos relacionados con la biodiversidad, en el Examen Nacional de Enseñanza Media, entre 2009 y 2018, en relación con la renta familiar y la escolaridad de la madre. Para ello se utilizó una metodología mixta. El análisis longitudinal mostró un bajo desempeño de los jóvenes, especialmente los más pobres y con madres menos educadas, cubiertos por una cierta desigualdad de género, favoreciendo a los niños. Estos resultados son una advertencia para las autoridades, ya que el conocimiento sobre el tema es uno de los factores relevantes para involucrar a los jóvenes en acciones para preservar la biodiversidad. Los datos sugieren reflexiones sobre políticas educativas y formación docente.Este estudo analisou o desempenho dos alunos concluintes do Ensino Médio, do Estado de São Paulo, nos conhecimentos relacionados à biodiversidade, no Exame Nacional do Ensino Médio, entre os anos de 2009 e 2018, em relação à renda familiar e à escolaridade da mãe. Para tal, foi utilizada metodologia mista. A análise longitudinal mostrou baixo desempenho dos jovens, sobretudo dos mais pobres e com mães menos escolarizadas, revestido de certa desigualdade de gênero, favorecendo os meninos. Tais resultados são um alerta para autoridades, pois o conhecimento sobre o tema é um dos fatores relevantes para envolver os jovens em ações para preservar a biodiversidade. Os dados sugerem discussões sobre políticas educacionais e a formação de professores.Universidade Cidade de São Paulo2023-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/120710.26843/ae.v16i00.1207Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023018Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023018Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230181982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1207/1094https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1207/1095Copyright (c) 2023 Valquíria Vieira, Paulo Sergio Garcia, Marco Wandercilinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, ValquíriaGarcia, Paulo SergioWandercil, Marco2024-01-11T20:36:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1207Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:25Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false
dc.title.none.fl_str_mv Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem
Desempeño de jóvenes en biodiversidad asociada a marcadores sociales: Un estudio longitudinal basado en Enem
Desempenho de jovens em biodiversidade associado a marcadores sociais: Um estudo longitudinal com base no Enem
title Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem
spellingShingle Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem
Vieira, Valquíria
Student performance
Biodiversity
National High School Exam
Desempeño estudiantil
Biodiversidad
Examen Nacional de Bachillerato
Desempenho dos alunos
Biodiversidade
Exame Nacional do Ensino Médio
title_short Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem
title_full Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem
title_fullStr Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem
title_full_unstemmed Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem
title_sort Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem
author Vieira, Valquíria
author_facet Vieira, Valquíria
Garcia, Paulo Sergio
Wandercil, Marco
author_role author
author2 Garcia, Paulo Sergio
Wandercil, Marco
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Valquíria
Garcia, Paulo Sergio
Wandercil, Marco
dc.subject.por.fl_str_mv Student performance
Biodiversity
National High School Exam
Desempeño estudiantil
Biodiversidad
Examen Nacional de Bachillerato
Desempenho dos alunos
Biodiversidade
Exame Nacional do Ensino Médio
topic Student performance
Biodiversity
National High School Exam
Desempeño estudiantil
Biodiversidad
Examen Nacional de Bachillerato
Desempenho dos alunos
Biodiversidade
Exame Nacional do Ensino Médio
description This study analyzed the performance of high school graduating students in the State of São Paulo in the National High School Exam (ENEM) from 2009 to 2018, focusing on their biodiversity-related knowledge, considering family income and maternal education. A mixed-methods approach was employed for this purpose. The longitudinal analysis revealed low performance among young individuals, particularly those from lower-income families and with less-educated mothers, accompanied by a certain gender inequality that favored boys. These findings warn authorities, as knowledge about the subject is a relevant factor in engaging youth in actions to preserve biodiversity. The data suggest the need for discussions on educational policies and teacher training.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1207
10.26843/ae.v16i00.1207
url https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1207
identifier_str_mv 10.26843/ae.v16i00.1207
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1207/1094
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1207/1095
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Valquíria Vieira, Paulo Sergio Garcia, Marco Wandercil
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Valquíria Vieira, Paulo Sergio Garcia, Marco Wandercil
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023018
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023018
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023018
1982-8632
10.26843/ae.v16i00
reponame:Revista @mbienteeducação
instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron:UNICID
instname_str Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron_str UNICID
institution UNICID
reponame_str Revista @mbienteeducação
collection Revista @mbienteeducação
repository.name.fl_str_mv Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315140850909184