Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista @mbienteeducação |
Texto Completo: | https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1207 |
Resumo: | This study analyzed the performance of high school graduating students in the State of São Paulo in the National High School Exam (ENEM) from 2009 to 2018, focusing on their biodiversity-related knowledge, considering family income and maternal education. A mixed-methods approach was employed for this purpose. The longitudinal analysis revealed low performance among young individuals, particularly those from lower-income families and with less-educated mothers, accompanied by a certain gender inequality that favored boys. These findings warn authorities, as knowledge about the subject is a relevant factor in engaging youth in actions to preserve biodiversity. The data suggest the need for discussions on educational policies and teacher training. |
id |
UNICID_e24a515dffef4327c418c178945f9a6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1207 |
network_acronym_str |
UNICID |
network_name_str |
Revista @mbienteeducação |
repository_id_str |
|
spelling |
Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the EnemDesempeño de jóvenes en biodiversidad asociada a marcadores sociales: Un estudio longitudinal basado en EnemDesempenho de jovens em biodiversidade associado a marcadores sociais: Um estudo longitudinal com base no EnemStudent performanceBiodiversityNational High School ExamDesempeño estudiantilBiodiversidadExamen Nacional de BachilleratoDesempenho dos alunosBiodiversidadeExame Nacional do Ensino MédioThis study analyzed the performance of high school graduating students in the State of São Paulo in the National High School Exam (ENEM) from 2009 to 2018, focusing on their biodiversity-related knowledge, considering family income and maternal education. A mixed-methods approach was employed for this purpose. The longitudinal analysis revealed low performance among young individuals, particularly those from lower-income families and with less-educated mothers, accompanied by a certain gender inequality that favored boys. These findings warn authorities, as knowledge about the subject is a relevant factor in engaging youth in actions to preserve biodiversity. The data suggest the need for discussions on educational policies and teacher training.Este estudio analizó el desempeño de estudiantes de secundaria del Estado de São Paulo, en conocimientos relacionados con la biodiversidad, en el Examen Nacional de Enseñanza Media, entre 2009 y 2018, en relación con la renta familiar y la escolaridad de la madre. Para ello se utilizó una metodología mixta. El análisis longitudinal mostró un bajo desempeño de los jóvenes, especialmente los más pobres y con madres menos educadas, cubiertos por una cierta desigualdad de género, favoreciendo a los niños. Estos resultados son una advertencia para las autoridades, ya que el conocimiento sobre el tema es uno de los factores relevantes para involucrar a los jóvenes en acciones para preservar la biodiversidad. Los datos sugieren reflexiones sobre políticas educativas y formación docente.Este estudo analisou o desempenho dos alunos concluintes do Ensino Médio, do Estado de São Paulo, nos conhecimentos relacionados à biodiversidade, no Exame Nacional do Ensino Médio, entre os anos de 2009 e 2018, em relação à renda familiar e à escolaridade da mãe. Para tal, foi utilizada metodologia mista. A análise longitudinal mostrou baixo desempenho dos jovens, sobretudo dos mais pobres e com mães menos escolarizadas, revestido de certa desigualdade de gênero, favorecendo os meninos. Tais resultados são um alerta para autoridades, pois o conhecimento sobre o tema é um dos fatores relevantes para envolver os jovens em ações para preservar a biodiversidade. Os dados sugerem discussões sobre políticas educacionais e a formação de professores.Universidade Cidade de São Paulo2023-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/120710.26843/ae.v16i00.1207Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023018Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023018Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230181982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1207/1094https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1207/1095Copyright (c) 2023 Valquíria Vieira, Paulo Sergio Garcia, Marco Wandercilinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, ValquíriaGarcia, Paulo SergioWandercil, Marco2024-01-11T20:36:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1207Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:25Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem Desempeño de jóvenes en biodiversidad asociada a marcadores sociales: Un estudio longitudinal basado en Enem Desempenho de jovens em biodiversidade associado a marcadores sociais: Um estudo longitudinal com base no Enem |
title |
Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem |
spellingShingle |
Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem Vieira, Valquíria Student performance Biodiversity National High School Exam Desempeño estudiantil Biodiversidad Examen Nacional de Bachillerato Desempenho dos alunos Biodiversidade Exame Nacional do Ensino Médio |
title_short |
Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem |
title_full |
Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem |
title_fullStr |
Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem |
title_full_unstemmed |
Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem |
title_sort |
Performance of young people in biodiversity associated with social indicators: A longitudinal study based on the Enem |
author |
Vieira, Valquíria |
author_facet |
Vieira, Valquíria Garcia, Paulo Sergio Wandercil, Marco |
author_role |
author |
author2 |
Garcia, Paulo Sergio Wandercil, Marco |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Valquíria Garcia, Paulo Sergio Wandercil, Marco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Student performance Biodiversity National High School Exam Desempeño estudiantil Biodiversidad Examen Nacional de Bachillerato Desempenho dos alunos Biodiversidade Exame Nacional do Ensino Médio |
topic |
Student performance Biodiversity National High School Exam Desempeño estudiantil Biodiversidad Examen Nacional de Bachillerato Desempenho dos alunos Biodiversidade Exame Nacional do Ensino Médio |
description |
This study analyzed the performance of high school graduating students in the State of São Paulo in the National High School Exam (ENEM) from 2009 to 2018, focusing on their biodiversity-related knowledge, considering family income and maternal education. A mixed-methods approach was employed for this purpose. The longitudinal analysis revealed low performance among young individuals, particularly those from lower-income families and with less-educated mothers, accompanied by a certain gender inequality that favored boys. These findings warn authorities, as knowledge about the subject is a relevant factor in engaging youth in actions to preserve biodiversity. The data suggest the need for discussions on educational policies and teacher training. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1207 10.26843/ae.v16i00.1207 |
url |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1207 |
identifier_str_mv |
10.26843/ae.v16i00.1207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1207/1094 https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1207/1095 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Valquíria Vieira, Paulo Sergio Garcia, Marco Wandercil info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Valquíria Vieira, Paulo Sergio Garcia, Marco Wandercil |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023018 Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023018 Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023018 1982-8632 10.26843/ae.v16i00 reponame:Revista @mbienteeducação instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) instacron:UNICID |
instname_str |
Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
instacron_str |
UNICID |
institution |
UNICID |
reponame_str |
Revista @mbienteeducação |
collection |
Revista @mbienteeducação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798315140850909184 |