The production of texts in Mathematical Modeling speeches: possibilities and implications for pedagogical practices and teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luna, Ana Virginia de Almeida
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Maiana Santana da, Jesus, Jesiane Souza de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática Debate
Texto Completo: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2834
Resumo: In this article, our objective was to identify and analyze what and how the texts of the Mathematical Modeling discourse can be developed in the pedagogical practice and its implications in the formation of teachers. To this end, we selected scientific papers from the last three editions of two events in the country, the National Conference on Modeling in Mathematics Education and the International Research Seminar in Mathematics Education, which specifically bring together the entire community that researches on Mathematical Modeling. The research has a qualitative approach, inspired by Basil Bernstein's model of description language. From the analyzed texts, we observed that there are different possibilities to develop modeling activities and these different possibilities have different approaches: focus on content, focus on technology, focus on ethnomodelling, which allows the teacher to create different opportunities for learning students.
id UNIMONTES1_1a6f96eecece8c40e6129b9777fd6953
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/2834
network_acronym_str UNIMONTES1
network_name_str Educação Matemática Debate
repository_id_str
spelling The production of texts in Mathematical Modeling speeches: possibilities and implications for pedagogical practices and teacher trainingLa producción de textos en discursos de Modelización Matemática: posibilidades e implicaciones de las prácticas pedagógicas y la formación del professorado A produção de textos dos discursos de Modelagem Matemática: possibilidades e implicações às práticas pedagógicas e à formação de professoresModelagem MatemáticaPráticas PedagógicasDiscurso PedagógicoTextosFormação de ProfessoresMathematical ModelingPedagogical practicesPedagogical SpeechTextsTeacher trainingModelado matemáticoPrácticas pedagógicasDiscurso pedagógicoTextosFormación de profesoresIn this article, our objective was to identify and analyze what and how the texts of the Mathematical Modeling discourse can be developed in the pedagogical practice and its implications in the formation of teachers. To this end, we selected scientific papers from the last three editions of two events in the country, the National Conference on Modeling in Mathematics Education and the International Research Seminar in Mathematics Education, which specifically bring together the entire community that researches on Mathematical Modeling. The research has a qualitative approach, inspired by Basil Bernstein's model of description language. From the analyzed texts, we observed that there are different possibilities to develop modeling activities and these different possibilities have different approaches: focus on content, focus on technology, focus on ethnomodelling, which allows the teacher to create different opportunities for learning students.En este artículo, nuestro objetivo fue identificar y analizar qué y cómo se pueden desarrollar los textos del discurso del Modelado Matemático en la práctica pedagógica y sus implicaciones en la formación de los docentes. Con este fin, seleccionamos artículos científicos de las últimas tres ediciones de dos eventos en el país, la Conferencia Nacional sobre Modelado en Educación Matemática y el Seminario Internacional de Investigación en Educación Matemática, que reúnen específicamente a toda la comunidad que investiga sobre Modelado Matemático. La investigación tiene un enfoque cualitativo, inspirado en el modelo de lenguaje de descripción de Basil Bernstein. A partir de los textos analizados, observamos que existen diferentes posibilidades para desarrollar actividades de modelado y estas diferentes posibilidades tienen diferentes enfoques: centrarse en el contenido, centrarse en la tecnología, centrarse en el etnomodelado, lo que permite al profesor crear diferentes oportunidades de aprendizaje estudiantesNeste artigo, nosso objetivo foi identificar e analisar que textos do discurso de Modelagem Matemática podem ser produzidos e como esses textos podem ser desenvolvidos na prática pedagógica e suas implicações na formação de professores. Para tanto, selecionamos comunicações científicas das três últimas edições de dois eventos no país, a Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática e o Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, que reúnem de forma específica toda a comunidade que pesquisa sobre Modelagem Matemática. A pesquisa tem uma abordagem qualitativa, inspirada no modelo da linguagem de descrição de Basil Bernstein. A partir dos textos analisados, observamos que há diferentes possibilidades de desenvolver atividades de modelagem, as quais imprimem diferentes enfoques: enfoque no conteúdo, enfoque na tecnologia, enfoque na etnomodelagem, o que possibilita ao professor a criação de diferentes oportunidades para a aprendizagem dos estudantes.Editora Unimontes2020-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/283410.46551/emd.e202047Educação Matemática Debate; v. 4 n. 10 (2020): jan./dez.; 1-192526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2834/4393https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2834/3277https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessLuna, Ana Virginia de AlmeidaSilva, Maiana Santana daJesus, Jesiane Souza de2023-10-08T16:50:27Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/2834Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2023-10-08T16:50:27Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
dc.title.none.fl_str_mv The production of texts in Mathematical Modeling speeches: possibilities and implications for pedagogical practices and teacher training
La producción de textos en discursos de Modelización Matemática: posibilidades e implicaciones de las prácticas pedagógicas y la formación del professorado
A produção de textos dos discursos de Modelagem Matemática: possibilidades e implicações às práticas pedagógicas e à formação de professores
title The production of texts in Mathematical Modeling speeches: possibilities and implications for pedagogical practices and teacher training
spellingShingle The production of texts in Mathematical Modeling speeches: possibilities and implications for pedagogical practices and teacher training
Luna, Ana Virginia de Almeida
Modelagem Matemática
Práticas Pedagógicas
Discurso Pedagógico
Textos
Formação de Professores
Mathematical Modeling
Pedagogical practices
Pedagogical Speech
Texts
Teacher training
Modelado matemático
Prácticas pedagógicas
Discurso pedagógico
Textos
Formación de profesores
title_short The production of texts in Mathematical Modeling speeches: possibilities and implications for pedagogical practices and teacher training
title_full The production of texts in Mathematical Modeling speeches: possibilities and implications for pedagogical practices and teacher training
title_fullStr The production of texts in Mathematical Modeling speeches: possibilities and implications for pedagogical practices and teacher training
title_full_unstemmed The production of texts in Mathematical Modeling speeches: possibilities and implications for pedagogical practices and teacher training
title_sort The production of texts in Mathematical Modeling speeches: possibilities and implications for pedagogical practices and teacher training
author Luna, Ana Virginia de Almeida
author_facet Luna, Ana Virginia de Almeida
Silva, Maiana Santana da
Jesus, Jesiane Souza de
author_role author
author2 Silva, Maiana Santana da
Jesus, Jesiane Souza de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luna, Ana Virginia de Almeida
Silva, Maiana Santana da
Jesus, Jesiane Souza de
dc.subject.por.fl_str_mv Modelagem Matemática
Práticas Pedagógicas
Discurso Pedagógico
Textos
Formação de Professores
Mathematical Modeling
Pedagogical practices
Pedagogical Speech
Texts
Teacher training
Modelado matemático
Prácticas pedagógicas
Discurso pedagógico
Textos
Formación de profesores
topic Modelagem Matemática
Práticas Pedagógicas
Discurso Pedagógico
Textos
Formação de Professores
Mathematical Modeling
Pedagogical practices
Pedagogical Speech
Texts
Teacher training
Modelado matemático
Prácticas pedagógicas
Discurso pedagógico
Textos
Formación de profesores
description In this article, our objective was to identify and analyze what and how the texts of the Mathematical Modeling discourse can be developed in the pedagogical practice and its implications in the formation of teachers. To this end, we selected scientific papers from the last three editions of two events in the country, the National Conference on Modeling in Mathematics Education and the International Research Seminar in Mathematics Education, which specifically bring together the entire community that researches on Mathematical Modeling. The research has a qualitative approach, inspired by Basil Bernstein's model of description language. From the analyzed texts, we observed that there are different possibilities to develop modeling activities and these different possibilities have different approaches: focus on content, focus on technology, focus on ethnomodelling, which allows the teacher to create different opportunities for learning students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2834
10.46551/emd.e202047
url https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2834
identifier_str_mv 10.46551/emd.e202047
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2834/4393
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2834/3277
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática Debate; v. 4 n. 10 (2020): jan./dez.; 1-19
2526-6136
reponame:Educação Matemática Debate
instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron:UNIMONTES
instname_str Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron_str UNIMONTES
institution UNIMONTES
reponame_str Educação Matemática Debate
collection Educação Matemática Debate
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
repository.mail.fl_str_mv revista.emd@unimontes.br||
_version_ 1797174834957910016