Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
Texto Completo: | https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12945 |
Resumo: | Objective: To analyze the satisfaction and self-confidence of students in a realistic simulation clinical setting. Method: Almost experimental and quantitative study. Sociodemographic questionnaire, pre-test and post-test knowledge, scenario verification checklist, and satisfaction and self-confidence scale were applied. Approved by the Research Ethics Committee under opinion number 05290\2021. Results: Sample composed of 53 students from the 4th year of Nursing at a University Center in Araras/SP in 2021. The majority did not have previous training, but all showed more correct answers in the post-test. All considered the teaching methods used in the simulation useful and effective, 94.3% understood that the way the teacher taught was adequate for obtaining knowledge, 64.1% are more confident in mastering the content. Conclusion: The combination of active methodologies and realistic simulation resulted in an increase in knowledge and self-confidence of students for the training of qualified professionals. |
id |
UNIRIO-2_9f99bacc33ea6fb0c42ebdc16c6df7f5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.unirio.br:article/12945 |
network_acronym_str |
UNIRIO-2 |
network_name_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository_id_str |
|
spelling |
Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagemSimulaçãoAprendizagemEnsinoSatisfação pessoalEnfermagemSimulationLearningTeachingPersonal satisfactionNursingSimulacionAprendizajeEnseñanzaSatisfacción personalEnfermeríaObjective: To analyze the satisfaction and self-confidence of students in a realistic simulation clinical setting. Method: Almost experimental and quantitative study. Sociodemographic questionnaire, pre-test and post-test knowledge, scenario verification checklist, and satisfaction and self-confidence scale were applied. Approved by the Research Ethics Committee under opinion number 05290\2021. Results: Sample composed of 53 students from the 4th year of Nursing at a University Center in Araras/SP in 2021. The majority did not have previous training, but all showed more correct answers in the post-test. All considered the teaching methods used in the simulation useful and effective, 94.3% understood that the way the teacher taught was adequate for obtaining knowledge, 64.1% are more confident in mastering the content. Conclusion: The combination of active methodologies and realistic simulation resulted in an increase in knowledge and self-confidence of students for the training of qualified professionals.Objetivo: Analizar la satisfacción y autoconfianza de los estudiantes en un escenario clínico de simulación realista. Método: Estudio cuasi-experimental y cuantitativo. Se aplicaron cuestionario sociodemográfico, pre-test y post-test de conocimiento, lista de verificación del escenario y escala de satisfacción y autoconfianza. Aprobado por el Comité de Ética en Investigación bajo el dictamen número 05290\2021. Resultados: Muestra compuesta por 53 estudiantes del 4º año de Enfermería de un Centro Universitario de Araras/SP en el año 2021. La mayoría no tenía formación previa, pero todos presentaron más respuestas correctas en el post-test. Todos consideraron que los métodos de enseñanza utilizados en la simulación fueron útiles y efectivos, el 94,3% entendió que la forma en que el docente enseñó fue adecuada para obtener conocimientos, el 64,1% está más seguro de dominar el contenido. Conclusión: La combinación de metodologías activas y simulación realista resultó en un aumento del conocimiento y autoconfianza de los estudiantes para la formación de profesionales capacitados.Objetivo: analisar a satisfação e autoconfiança dos estudantes em cenário clínico de simulação realística. Método: estudo quase experimental e quantitativo. Foram aplicados questionário sociodemográfico, pré-teste e pós-teste de conhecimento, checklist de verificação do cenário e escala de satisfação e autoconfiança. Aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa sob parecer nº 05290\2021. Resultados: amostra composta por 53 estudantes da 4ª série de Enfermagem de um Centro Universitário de Araras/SP no ano de 2021. A maioria não possuía formação prévia, porém todos apresentaram mais acertos no pós-teste. Todos consideraram os métodos de ensino utilizados na simulação úteis e eficazes, 94,3% entenderam que a forma como o docente ensinou foi adequada para a obtenção de conhecimentos, 64,1% estão mais confiantes em dominar o conteúdo. Conclusão: a combinação de metodologias ativas e simulação realística resultou em um aumento no conhecimento e autoconfiança dos estudantes para a formação de profissionais capacitados. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/1294510.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12945Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12945Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12945Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 15 (2023); e-129452175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12945/12147https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12945/12148Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlinehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Felipe Bueno da Vitalino, Isabelle Caetano Nardon, Larissa Amanda Souza, Márcia Thaís de Filho, Antonio Francisco Peripato Pergola-Marconato, Aline Maino2023-09-05T17:56:41Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/12945Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2023-09-05T17:56:41Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem |
title |
Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem |
spellingShingle |
Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem Silva, Felipe Bueno da Simulação Aprendizagem Ensino Satisfação pessoal Enfermagem Simulation Learning Teaching Personal satisfaction Nursing Simulacion Aprendizaje Enseñanza Satisfacción personal Enfermería |
title_short |
Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem |
title_full |
Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem |
title_fullStr |
Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem |
title_sort |
Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem |
author |
Silva, Felipe Bueno da |
author_facet |
Silva, Felipe Bueno da Vitalino, Isabelle Caetano Nardon, Larissa Amanda Souza, Márcia Thaís de Filho, Antonio Francisco Peripato Pergola-Marconato, Aline Maino |
author_role |
author |
author2 |
Vitalino, Isabelle Caetano Nardon, Larissa Amanda Souza, Márcia Thaís de Filho, Antonio Francisco Peripato Pergola-Marconato, Aline Maino |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Felipe Bueno da Vitalino, Isabelle Caetano Nardon, Larissa Amanda Souza, Márcia Thaís de Filho, Antonio Francisco Peripato Pergola-Marconato, Aline Maino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Simulação Aprendizagem Ensino Satisfação pessoal Enfermagem Simulation Learning Teaching Personal satisfaction Nursing Simulacion Aprendizaje Enseñanza Satisfacción personal Enfermería |
topic |
Simulação Aprendizagem Ensino Satisfação pessoal Enfermagem Simulation Learning Teaching Personal satisfaction Nursing Simulacion Aprendizaje Enseñanza Satisfacción personal Enfermería |
description |
Objective: To analyze the satisfaction and self-confidence of students in a realistic simulation clinical setting. Method: Almost experimental and quantitative study. Sociodemographic questionnaire, pre-test and post-test knowledge, scenario verification checklist, and satisfaction and self-confidence scale were applied. Approved by the Research Ethics Committee under opinion number 05290\2021. Results: Sample composed of 53 students from the 4th year of Nursing at a University Center in Araras/SP in 2021. The majority did not have previous training, but all showed more correct answers in the post-test. All considered the teaching methods used in the simulation useful and effective, 94.3% understood that the way the teacher taught was adequate for obtaining knowledge, 64.1% are more confident in mastering the content. Conclusion: The combination of active methodologies and realistic simulation resulted in an increase in knowledge and self-confidence of students for the training of qualified professionals. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12945 10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12945 |
url |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12945 |
identifier_str_mv |
10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12945 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12945/12147 https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12945/12148 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12945 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12945 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 15 (2023); e-12945 2175-5361 1809-6107 reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) instacron:UNIRIO |
instname_str |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
instacron_str |
UNIRIO |
institution |
UNIRIO |
reponame_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
collection |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
repository.mail.fl_str_mv |
profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com |
_version_ |
1800218872701255680 |