Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Felipe Bueno da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vitalino, Isabelle Caetano, Nardon, Larissa Amanda, Souza, Márcia Thaís de, Filho, Antonio Francisco Peripato, Pergola-Marconato, Aline Maino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
Texto Completo: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12945
Resumo: Objective: To analyze the satisfaction and self-confidence of students in a realistic simulation clinical setting. Method: Almost experimental and quantitative study. Sociodemographic questionnaire, pre-test and post-test knowledge, scenario verification checklist, and satisfaction and self-confidence scale were applied. Approved by the Research Ethics Committee under opinion number 05290\2021. Results: Sample composed of 53 students from the 4th year of Nursing at a University Center in Araras/SP in 2021. The majority did not have previous training, but all showed more correct answers in the post-test. All considered the teaching methods used in the simulation useful and effective, 94.3% understood that the way the teacher taught was adequate for obtaining knowledge, 64.1% are more confident in mastering the content. Conclusion: The combination of active methodologies and realistic simulation resulted in an increase in knowledge and self-confidence of students for the training of qualified professionals.
id UNIRIO-2_9f99bacc33ea6fb0c42ebdc16c6df7f5
oai_identifier_str oai:ojs.seer.unirio.br:article/12945
network_acronym_str UNIRIO-2
network_name_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository_id_str
spelling Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagemSimulaçãoAprendizagemEnsinoSatisfação pessoalEnfermagemSimulationLearningTeachingPersonal satisfactionNursingSimulacionAprendizajeEnseñanzaSatisfacción personalEnfermeríaObjective: To analyze the satisfaction and self-confidence of students in a realistic simulation clinical setting. Method: Almost experimental and quantitative study. Sociodemographic questionnaire, pre-test and post-test knowledge, scenario verification checklist, and satisfaction and self-confidence scale were applied. Approved by the Research Ethics Committee under opinion number 05290\2021. Results: Sample composed of 53 students from the 4th year of Nursing at a University Center in Araras/SP in 2021. The majority did not have previous training, but all showed more correct answers in the post-test. All considered the teaching methods used in the simulation useful and effective, 94.3% understood that the way the teacher taught was adequate for obtaining knowledge, 64.1% are more confident in mastering the content. Conclusion: The combination of active methodologies and realistic simulation resulted in an increase in knowledge and self-confidence of students for the training of qualified professionals.Objetivo: Analizar la satisfacción y autoconfianza de los estudiantes en un escenario clínico de simulación realista. Método: Estudio cuasi-experimental y cuantitativo. Se aplicaron cuestionario sociodemográfico, pre-test y post-test de conocimiento, lista de verificación del escenario y escala de satisfacción y autoconfianza. Aprobado por el Comité de Ética en Investigación bajo el dictamen número 05290\2021. Resultados: Muestra compuesta por 53 estudiantes del 4º año de Enfermería de un Centro Universitario de Araras/SP en el año 2021. La mayoría no tenía formación previa, pero todos presentaron más respuestas correctas en el post-test. Todos consideraron que los métodos de enseñanza utilizados en la simulación fueron útiles y efectivos, el 94,3% entendió que la forma en que el docente enseñó fue adecuada para obtener conocimientos, el 64,1% está más seguro de dominar el contenido. Conclusión: La combinación de metodologías activas y simulación realista resultó en un aumento del conocimiento y autoconfianza de los estudiantes para la formación de profesionales capacitados.Objetivo: analisar a satisfação e autoconfiança dos estudantes em cenário clínico de simulação realística. Método: estudo quase experimental e quantitativo. Foram aplicados questionário sociodemográfico, pré-teste e pós-teste de conhecimento, checklist de verificação do cenário e escala de satisfação e autoconfiança. Aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa sob parecer nº 05290\2021. Resultados: amostra composta por 53 estudantes da 4ª série de Enfermagem de um Centro Universitário de Araras/SP no ano de 2021. A maioria não possuía formação prévia, porém todos apresentaram mais acertos no pós-teste. Todos consideraram os métodos de ensino utilizados na simulação úteis e eficazes, 94,3% entenderam que a forma como o docente ensinou foi adequada para a obtenção de conhecimentos, 64,1% estão mais confiantes em dominar o conteúdo. Conclusão: a combinação de metodologias ativas e simulação realística resultou em um aumento no conhecimento e autoconfiança dos estudantes para a formação de profissionais capacitados.  Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/1294510.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12945Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12945Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12945Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 15 (2023); e-129452175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12945/12147https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12945/12148Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlinehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Felipe Bueno da Vitalino, Isabelle Caetano Nardon, Larissa Amanda Souza, Márcia Thaís de Filho, Antonio Francisco Peripato Pergola-Marconato, Aline Maino2023-09-05T17:56:41Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/12945Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2023-09-05T17:56:41Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false
dc.title.none.fl_str_mv Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem
title Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem
spellingShingle Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem
Silva, Felipe Bueno da
Simulação
Aprendizagem
Ensino
Satisfação pessoal
Enfermagem
Simulation
Learning
Teaching
Personal satisfaction
Nursing
Simulacion
Aprendizaje
Enseñanza
Satisfacción personal
Enfermería
title_short Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem
title_full Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem
title_fullStr Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem
title_full_unstemmed Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem
title_sort Satisfaction and self-confidence with realistic simulation as an active teaching-learning method / Satisfação e autoconfiança com a simulação realística como método ativo de ensino aprendizagem
author Silva, Felipe Bueno da
author_facet Silva, Felipe Bueno da
Vitalino, Isabelle Caetano
Nardon, Larissa Amanda
Souza, Márcia Thaís de
Filho, Antonio Francisco Peripato
Pergola-Marconato, Aline Maino
author_role author
author2 Vitalino, Isabelle Caetano
Nardon, Larissa Amanda
Souza, Márcia Thaís de
Filho, Antonio Francisco Peripato
Pergola-Marconato, Aline Maino
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Felipe Bueno da
Vitalino, Isabelle Caetano
Nardon, Larissa Amanda
Souza, Márcia Thaís de
Filho, Antonio Francisco Peripato
Pergola-Marconato, Aline Maino
dc.subject.por.fl_str_mv Simulação
Aprendizagem
Ensino
Satisfação pessoal
Enfermagem
Simulation
Learning
Teaching
Personal satisfaction
Nursing
Simulacion
Aprendizaje
Enseñanza
Satisfacción personal
Enfermería
topic Simulação
Aprendizagem
Ensino
Satisfação pessoal
Enfermagem
Simulation
Learning
Teaching
Personal satisfaction
Nursing
Simulacion
Aprendizaje
Enseñanza
Satisfacción personal
Enfermería
description Objective: To analyze the satisfaction and self-confidence of students in a realistic simulation clinical setting. Method: Almost experimental and quantitative study. Sociodemographic questionnaire, pre-test and post-test knowledge, scenario verification checklist, and satisfaction and self-confidence scale were applied. Approved by the Research Ethics Committee under opinion number 05290\2021. Results: Sample composed of 53 students from the 4th year of Nursing at a University Center in Araras/SP in 2021. The majority did not have previous training, but all showed more correct answers in the post-test. All considered the teaching methods used in the simulation useful and effective, 94.3% understood that the way the teacher taught was adequate for obtaining knowledge, 64.1% are more confident in mastering the content. Conclusion: The combination of active methodologies and realistic simulation resulted in an increase in knowledge and self-confidence of students for the training of qualified professionals.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12945
10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12945
url https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12945
identifier_str_mv 10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12945
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12945/12147
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12945/12148
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12945
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12945
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 15 (2023); e-12945
2175-5361
1809-6107
reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron:UNIRIO
instname_str Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron_str UNIRIO
institution UNIRIO
reponame_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
collection Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository.name.fl_str_mv Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
repository.mail.fl_str_mv profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com
_version_ 1800218872701255680