Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente Junior, Valdemar
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Crítica Cultural (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/9676
Resumo: This article aims to develop a critical reading about what Plínio Marcos theater represented as a space of resistence to censorship forced by the military regime. In this sense, the impossibility of a direct confrontation with the oppressive system contributes to mimic situations involvig violence and eschatology as terms capable of denouncing social inequality as a kind of Achilles heel of the ditactorship. Thus, exposes situations that aim to destabilize the regime and point to its misdeeds. For that, we resort to the examples of the pieces Navalha na carne, Dois perdidos numa noite suja and Abajur lilás, which help us to deepen the discussion about the relationship between violence and literature, concurring with a term that aggravates the proposal of analyze.
id UNISUL-2_21fc14595e75460145d6ea7ecc7c209d
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9676
network_acronym_str UNISUL-2
network_name_str Crítica Cultural (Online)
repository_id_str
spelling Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the sceneAspectos do teatro de Plínio Marcos: a violência invade a cenaCrise política. Regime de exceção. Teatro brasileiro. Crítica social.This article aims to develop a critical reading about what Plínio Marcos theater represented as a space of resistence to censorship forced by the military regime. In this sense, the impossibility of a direct confrontation with the oppressive system contributes to mimic situations involvig violence and eschatology as terms capable of denouncing social inequality as a kind of Achilles heel of the ditactorship. Thus, exposes situations that aim to destabilize the regime and point to its misdeeds. For that, we resort to the examples of the pieces Navalha na carne, Dois perdidos numa noite suja and Abajur lilás, which help us to deepen the discussion about the relationship between violence and literature, concurring with a term that aggravates the proposal of analyze.O presente artigo tem por objetivo desenvolver uma leitura crítica acerca do que representou o teatro de Plínio Marcos como espaço de resistência à censura imposta pelo regime militar. Nesse sentido, a impossibilidade de se estabelecer um confronto direto com o sistema opressor concorre para que o teatro que escreve mimetize situações envolvendo a violência e a escatologia como termos capazes de denunciar a desigualdade social como uma espécie de calcanhar de Aquiles da ditadura. Assim, expõe de forma visível situações que têm por objetivo desestabilizar o regime e apontar para seus desmandos. Para tanto, recorremos aos exemplos das peças “Navalha na carne”, “Dois perdidos numa noite suja” e “Abajur lilás”, que nos ajudam a aprofundar a discussão acerca da relação entre violência e literatura, concorrendo com termo que agrava essa proposta de análise.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/967610.19177/rcc.v15e22020329-338Revista Crítica Cultural; v. 15 n. 2 (2020); 329-3381980-64931980-6493reponame:Crítica Cultural (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/9676/pdfCopyright (c) 2020 Revista Crítica Culturalinfo:eu-repo/semantics/openAccessValente Junior, Valdemar2020-12-18T22:04:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9676Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_CulturalPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/oairamayana.lira@gmail.com1980-64931980-6493opendoar:2020-12-18T22:04:32Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene
Aspectos do teatro de Plínio Marcos: a violência invade a cena
title Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene
spellingShingle Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene
Valente Junior, Valdemar
Crise política. Regime de exceção. Teatro brasileiro. Crítica social.
title_short Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene
title_full Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene
title_fullStr Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene
title_full_unstemmed Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene
title_sort Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene
author Valente Junior, Valdemar
author_facet Valente Junior, Valdemar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente Junior, Valdemar
dc.subject.por.fl_str_mv Crise política. Regime de exceção. Teatro brasileiro. Crítica social.
topic Crise política. Regime de exceção. Teatro brasileiro. Crítica social.
description This article aims to develop a critical reading about what Plínio Marcos theater represented as a space of resistence to censorship forced by the military regime. In this sense, the impossibility of a direct confrontation with the oppressive system contributes to mimic situations involvig violence and eschatology as terms capable of denouncing social inequality as a kind of Achilles heel of the ditactorship. Thus, exposes situations that aim to destabilize the regime and point to its misdeeds. For that, we resort to the examples of the pieces Navalha na carne, Dois perdidos numa noite suja and Abajur lilás, which help us to deepen the discussion about the relationship between violence and literature, concurring with a term that aggravates the proposal of analyze.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/9676
10.19177/rcc.v15e22020329-338
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/9676
identifier_str_mv 10.19177/rcc.v15e22020329-338
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/9676/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Crítica Cultural
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Crítica Cultural
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Crítica Cultural; v. 15 n. 2 (2020); 329-338
1980-6493
1980-6493
reponame:Crítica Cultural (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Crítica Cultural (Online)
collection Crítica Cultural (Online)
repository.name.fl_str_mv Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ramayana.lira@gmail.com
_version_ 1787715276108726272