From knowledge to be taught to didactic knowledge: an analysis of the conception of didactic sequence according to the SDI and its reconception in Nova Escola magazine

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Anjos-Santos, Lucas Moreira dos
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: F. Lanferdini, Priscila A., Cristovão, Vera Lúcia Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/691
Resumo: Given the national scope of a well-known magazine about education in Brazil and the role it plays in constructing teachers’ representations through the content published, this article aims to analyze the concept of didactic sequence according to SDI and its transposition by Nova Escola Magazine. For the analyses, we use the concepts of teaching languages from the Sociodiscursive Interactionism (SDI) perspective (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004) and its (re)interpretation in the context of foreign languages teaching in Brazil (CRISTOVÃO 2005, 2007, 2009, PETRECHE, 2008; BEATOCANATO, 2009). The results reveal significant differences between the concept of DS defended by the SDI and the DSs published by the magazine.
id UNISUL-3_63431b62c8b79cc3b9441bb8a335979f
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/691
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling From knowledge to be taught to didactic knowledge: an analysis of the conception of didactic sequence according to the SDI and its reconception in Nova Escola magazineDe los saberes para enseñar a los saberes didactizados: un análisis de la concepción de secuencia didáctica según el isd y su reconcepción en la revista nova escolaDos saberes para ensinar aos saberes didatizados: uma análise da concepção de sequência didática segundo o ISD e sua reconcepção na revista Nova EscolaEnglish teachingDidactic sequenceSDINova Escola magazine.Enseñanza de inglêsSecuencia didácticaISDRevista Nova Escola.Ensino de inglêsSequência didática.ISDRevista Nova Escola.Given the national scope of a well-known magazine about education in Brazil and the role it plays in constructing teachers’ representations through the content published, this article aims to analyze the concept of didactic sequence according to SDI and its transposition by Nova Escola Magazine. For the analyses, we use the concepts of teaching languages from the Sociodiscursive Interactionism (SDI) perspective (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004) and its (re)interpretation in the context of foreign languages teaching in Brazil (CRISTOVÃO 2005, 2007, 2009, PETRECHE, 2008; BEATOCANATO, 2009). The results reveal significant differences between the concept of DS defended by the SDI and the DSs published by the magazine.Considerando el alcance nacional de una de las mayores revistas especializadas en educación de Brasil y su posible papel en las representaciones construidas por profesores a partir de los contenidos por ella vehiculados, este artículo tiene como objetivo analisar el concepto de secuencia didáctica según el ISD y su transposición didáctica por la revista Nova Escola. Para análisis, partimos de los conceptos defendidos por la didáctica de lenguas de Ginebra de la línea Interaccionista Sociodiscursiva (ISD) (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004) y su (re)interpretación en el cuadro de didácticas de lenguas extranjeras en Brasil (CRISTOVÃO 2005, 2007, 2009; PETRECHE, 2008; BEATOCANATO, 2009). Los resultados revelan divergencias entre el concepto de SD defendido por el ISD y las SDs publicadas por la Revista.Considerando a abrangência nacional de uma das maiores revistas especializadas em educação do Brasil e seu possível papel nas representações construídas por professores a partir dos conteúdos por ela veiculados, este artigo tem como objetivo analisar o conceito de sequência didática segundo o ISD e sua transposição didática pela revista Nova Escola. Para análise, partimos dos conceitos defendidos pela didática de línguas de Genebra da linha Interacionista Sociodiscursiva (ISD) (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004) e sua (re)interpretação no quadro de didáticas de línguas estrangeiras no Brasil (CRISTOVÃO 2005, 2007, 2009; PETRECHE, 2008; BEATO-CANATO, 2009). Os resultados revelam divergências entre o conceito de SD defendido pelo ISD e as SDs publicadas pela Revista.Silvânia Siebert2011-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/691Linguagem em (Dis)curso; Vol. 11 No. 2 (2011); p. 377-400Linguagem em (Dis)curso; v. 11 n. 2 (2011); p. 377-4001982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/691/646Anjos-Santos, Lucas Moreira dosF. Lanferdini, Priscila A.Cristovão, Vera Lúcia Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:03Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/691Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:03Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv From knowledge to be taught to didactic knowledge: an analysis of the conception of didactic sequence according to the SDI and its reconception in Nova Escola magazine
De los saberes para enseñar a los saberes didactizados: un análisis de la concepción de secuencia didáctica según el isd y su reconcepción en la revista nova escola
Dos saberes para ensinar aos saberes didatizados: uma análise da concepção de sequência didática segundo o ISD e sua reconcepção na revista Nova Escola
title From knowledge to be taught to didactic knowledge: an analysis of the conception of didactic sequence according to the SDI and its reconception in Nova Escola magazine
spellingShingle From knowledge to be taught to didactic knowledge: an analysis of the conception of didactic sequence according to the SDI and its reconception in Nova Escola magazine
Anjos-Santos, Lucas Moreira dos
English teaching
Didactic sequence
SDI
Nova Escola magazine.
Enseñanza de inglês
Secuencia didáctica
ISD
Revista Nova Escola.
Ensino de inglês
Sequência didática.
ISD
Revista Nova Escola.
title_short From knowledge to be taught to didactic knowledge: an analysis of the conception of didactic sequence according to the SDI and its reconception in Nova Escola magazine
title_full From knowledge to be taught to didactic knowledge: an analysis of the conception of didactic sequence according to the SDI and its reconception in Nova Escola magazine
title_fullStr From knowledge to be taught to didactic knowledge: an analysis of the conception of didactic sequence according to the SDI and its reconception in Nova Escola magazine
title_full_unstemmed From knowledge to be taught to didactic knowledge: an analysis of the conception of didactic sequence according to the SDI and its reconception in Nova Escola magazine
title_sort From knowledge to be taught to didactic knowledge: an analysis of the conception of didactic sequence according to the SDI and its reconception in Nova Escola magazine
author Anjos-Santos, Lucas Moreira dos
author_facet Anjos-Santos, Lucas Moreira dos
F. Lanferdini, Priscila A.
Cristovão, Vera Lúcia Lopes
author_role author
author2 F. Lanferdini, Priscila A.
Cristovão, Vera Lúcia Lopes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Anjos-Santos, Lucas Moreira dos
F. Lanferdini, Priscila A.
Cristovão, Vera Lúcia Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv English teaching
Didactic sequence
SDI
Nova Escola magazine.
Enseñanza de inglês
Secuencia didáctica
ISD
Revista Nova Escola.
Ensino de inglês
Sequência didática.
ISD
Revista Nova Escola.
topic English teaching
Didactic sequence
SDI
Nova Escola magazine.
Enseñanza de inglês
Secuencia didáctica
ISD
Revista Nova Escola.
Ensino de inglês
Sequência didática.
ISD
Revista Nova Escola.
description Given the national scope of a well-known magazine about education in Brazil and the role it plays in constructing teachers’ representations through the content published, this article aims to analyze the concept of didactic sequence according to SDI and its transposition by Nova Escola Magazine. For the analyses, we use the concepts of teaching languages from the Sociodiscursive Interactionism (SDI) perspective (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004) and its (re)interpretation in the context of foreign languages teaching in Brazil (CRISTOVÃO 2005, 2007, 2009, PETRECHE, 2008; BEATOCANATO, 2009). The results reveal significant differences between the concept of DS defended by the SDI and the DSs published by the magazine.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/691
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/691
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/691/646
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 11 No. 2 (2011); p. 377-400
Linguagem em (Dis)curso; v. 11 n. 2 (2011); p. 377-400
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574296834048