MEANINGS OF BRAZIL AND BRAZILIANS IN A TEXTBOOK OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ruiz Nascimento, Mariana
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carvalho de Paula Brito, Cristiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9928
Resumo: This article aims to discuss and identify discursive representations about Brazil and Brazilians from a textbook of Portuguese as a Foreign Language. Based on trans/indisciplinary studies in Applied Linguistics and discursive theories of language, the hypothesis is that the analyzed textbook silences the multiple and possible identities of Brazilians; and, when depicted, they seem to be stagnant. In the analysis, the following representations were identified: (a) Brazilians are “nice people”; (b) Brazil: the country of beaches, football and fio dental bikinis; (c) Brazilians are funny; (d) Brazil, an exotic country; and (e) Brazilians are romantic. These representations are inscribed in discourses of coloniality that corroborate totalizing images about the Brazilian language, culture and identity. The analysis points, therefore, to the need to problematize, in the teaching-learning processes of languages, homogeneous and universalizing meanings that (re)produce prejudices, stereotypes and reinforce unequal power relations.
id UNISUL-3_8198c617e74fbc01b55f1e6ef8022e85
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9928
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling MEANINGS OF BRAZIL AND BRAZILIANS IN A TEXTBOOK OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGESIGNIFICADOS DE BRASIL Y LOS BRASILEÑOS EN UN LIBRO DE TEXTO DE PORTUGUÉS COMO LENGUA EXTRANJERASENTIDOS DE BRASIL E BRASILEIRO EM UM MATERIAL DIDÁTICO DE PORTUGUÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRAEnsino de línguasMaterial didáticoPLE.Language teachingPedagogical materialPortuguese as a Foreign LanguageEnseñanza de idiomasMaterial pedagógicoPortugués como Lengua ExtranjeraThis article aims to discuss and identify discursive representations about Brazil and Brazilians from a textbook of Portuguese as a Foreign Language. Based on trans/indisciplinary studies in Applied Linguistics and discursive theories of language, the hypothesis is that the analyzed textbook silences the multiple and possible identities of Brazilians; and, when depicted, they seem to be stagnant. In the analysis, the following representations were identified: (a) Brazilians are “nice people”; (b) Brazil: the country of beaches, football and fio dental bikinis; (c) Brazilians are funny; (d) Brazil, an exotic country; and (e) Brazilians are romantic. These representations are inscribed in discourses of coloniality that corroborate totalizing images about the Brazilian language, culture and identity. The analysis points, therefore, to the need to problematize, in the teaching-learning processes of languages, homogeneous and universalizing meanings that (re)produce prejudices, stereotypes and reinforce unequal power relations.Este artículo tiene como objetivo discutir e identificar las representaciones discursivas sobre Brasil y los brasileños en un libro de texto de Portugués como Lengua Extranjera. Basándose en estudios trans/interdisciplinarios en Lingüística Aplicada y teorías discursivas del lenguaje, la hipótesis es que el libro de texto analizado silencia las múltiples y posibles identidades de los brasileños, y cuando se representan, parecen estar estancadas. En el análisis, se identificaron las siguientes representaciones: (a) Los brasileños son “personas amables”; (b) Brasil es el país de las playas, del fútbol y de los bikinis de fio dental; (c) Los brasileños son divertidos; (d) Brasil, un país exótico; y (e) Los brasileños son románticos. Estas representaciones se inscriben en discursos de colonialidad que corroboran imágenes totalizadoras sobre el lenguaje, la cultura y la identidad brasileña. El análisis señala, por lo tanto, la necesidad de problematizar, en los procesos de enseñanza-aprendizaje de las lenguas, significados homogéneos y universalizantes que (re)producen prejuicios, estereotipos y refuerzan relaciones de poder desiguales.Este artigo visa discutir e identificar representações discursivas sobre o Brasil e os brasileiros construídas em um livro de Português como Língua Estrangeira (PLE). Com base nos estudos trans/indisciplinares em Linguística Aplicada e em teorias discursivas de linguagem, parte-se da hipótese de que o livro didático analisado silencia as múltiplas e possíveis identidades do brasileiro; e que, quando retratadas, são tidas como estagnadas. Na análise, foram identificadas cinco representações, sintetizadas nos seguintes enunciados: (a) o brasileiro é “gente boa”; (b) Brasil: o país das praias, futebol e fio dental; (c) o brasileiro é engraçado; (d) Brasil, um país exótico; e (e) o brasileiro é romântico. Essas representações se inscrevem em discursos de colonialidade que corroboram imagens totalizantes sobre língua-cultura e identidade brasileiras. A análise aponta a necessidade de problematizar, nos processos de ensino-aprendizagem de línguas, sentidos homogêneos e universalizantes que (re)produzem preconceitos, estereótipos e reforçam relações desiguais de poder.Silvânia Siebert2023-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9928Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-18Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-181982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9928/13813Copyright (c) 2023 Mariana Ruiz Nascimento, Cristiane Carvalho de Paula Britoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRuiz Nascimento, Mariana Carvalho de Paula Brito, Cristiane2024-02-13T22:24:25Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9928Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-02-13T22:24:25Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv MEANINGS OF BRAZIL AND BRAZILIANS IN A TEXTBOOK OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE
SIGNIFICADOS DE BRASIL Y LOS BRASILEÑOS EN UN LIBRO DE TEXTO DE PORTUGUÉS COMO LENGUA EXTRANJERA
SENTIDOS DE BRASIL E BRASILEIRO EM UM MATERIAL DIDÁTICO DE PORTUGUÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA
title MEANINGS OF BRAZIL AND BRAZILIANS IN A TEXTBOOK OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE
spellingShingle MEANINGS OF BRAZIL AND BRAZILIANS IN A TEXTBOOK OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE
Ruiz Nascimento, Mariana
Ensino de línguas
Material didático
PLE.
Language teaching
Pedagogical material
Portuguese as a Foreign Language
Enseñanza de idiomas
Material pedagógico
Portugués como Lengua Extranjera
title_short MEANINGS OF BRAZIL AND BRAZILIANS IN A TEXTBOOK OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE
title_full MEANINGS OF BRAZIL AND BRAZILIANS IN A TEXTBOOK OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE
title_fullStr MEANINGS OF BRAZIL AND BRAZILIANS IN A TEXTBOOK OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE
title_full_unstemmed MEANINGS OF BRAZIL AND BRAZILIANS IN A TEXTBOOK OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE
title_sort MEANINGS OF BRAZIL AND BRAZILIANS IN A TEXTBOOK OF PORTUGUESE AS A FOREIGN LANGUAGE
author Ruiz Nascimento, Mariana
author_facet Ruiz Nascimento, Mariana
Carvalho de Paula Brito, Cristiane
author_role author
author2 Carvalho de Paula Brito, Cristiane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ruiz Nascimento, Mariana
Carvalho de Paula Brito, Cristiane
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de línguas
Material didático
PLE.
Language teaching
Pedagogical material
Portuguese as a Foreign Language
Enseñanza de idiomas
Material pedagógico
Portugués como Lengua Extranjera
topic Ensino de línguas
Material didático
PLE.
Language teaching
Pedagogical material
Portuguese as a Foreign Language
Enseñanza de idiomas
Material pedagógico
Portugués como Lengua Extranjera
description This article aims to discuss and identify discursive representations about Brazil and Brazilians from a textbook of Portuguese as a Foreign Language. Based on trans/indisciplinary studies in Applied Linguistics and discursive theories of language, the hypothesis is that the analyzed textbook silences the multiple and possible identities of Brazilians; and, when depicted, they seem to be stagnant. In the analysis, the following representations were identified: (a) Brazilians are “nice people”; (b) Brazil: the country of beaches, football and fio dental bikinis; (c) Brazilians are funny; (d) Brazil, an exotic country; and (e) Brazilians are romantic. These representations are inscribed in discourses of coloniality that corroborate totalizing images about the Brazilian language, culture and identity. The analysis points, therefore, to the need to problematize, in the teaching-learning processes of languages, homogeneous and universalizing meanings that (re)produce prejudices, stereotypes and reinforce unequal power relations.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9928
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9928
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9928/13813
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Mariana Ruiz Nascimento, Cristiane Carvalho de Paula Brito
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Mariana Ruiz Nascimento, Cristiane Carvalho de Paula Brito
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-18
Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-18
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572154593280