PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Messias dos Santos, Silvano
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida, Inês, Pires de Almeida, Inês Maria Marques Zanforlin
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/13970
Resumo: This text emerges from reflections built from courses taken within the scope of two graduate programs at the Universidade de Brasília (UnB). In the light of psychoanalysis, it is intended to reflect on writing and its possible effects on the subject who writes. Therefore, the dialogues circumvent the complex relationships between writing-unconscious, writing-pleasure-suffering, writing-incompletion, writing-fantasy-elaboration. Our bet is that self-writing, in addition to being a possible analytical mediation tool, can be configured as a self-training and research device. In this sense, we present Educational Memory as a device for research and pedagogical mediation in training processes with teachers. Thus, we think that both in listening to the subject and in the stories in the form of written narratives, the unconscious as a spoken knowledge can appear and be “read” between the lines of the spoken and written word beyond the manifest text.
id UNISUL-3_d57a6920906514594ab933acd33d18a8
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/13970
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITINGPSICOANÁLISIS Y LA ESCRITURA DEL YO: UNA ESCRITURA SOBRE LA ESCRITURAPSICANÁLISE E A ESCRITA DE SI: UMA ESCRITA SOBRE A ESCRITASelf writingEducational memorySubjective implicationPsychoanalysis and educationEscritura del yoMemoria educativaImplicación subjetivaEscrita de siMemória educativaImplicação subjetivaPsicanálise e educaçãoThis text emerges from reflections built from courses taken within the scope of two graduate programs at the Universidade de Brasília (UnB). In the light of psychoanalysis, it is intended to reflect on writing and its possible effects on the subject who writes. Therefore, the dialogues circumvent the complex relationships between writing-unconscious, writing-pleasure-suffering, writing-incompletion, writing-fantasy-elaboration. Our bet is that self-writing, in addition to being a possible analytical mediation tool, can be configured as a self-training and research device. In this sense, we present Educational Memory as a device for research and pedagogical mediation in training processes with teachers. Thus, we think that both in listening to the subject and in the stories in the form of written narratives, the unconscious as a spoken knowledge can appear and be “read” between the lines of the spoken and written word beyond the manifest text.Este texto surge de reflexiones construidas a partir de cursos realizados en el ámbito de dos programas de posgraduación de la Universidade de Brasília (UnB). A la luz del psicoanálisis, se pretende reflejar sobre la escritura y sus posibles efectos sobre el sujeto que escribe. Así, los diálogos rodean las complejas relaciones entre escritura-inconsciente, escritura-placer-sufrimiento, escritura-incompletitud, escritura-fantasía-elaboración. Nuestra apuesta es que la autoescritura, además de ser una posible herramienta de mediación analítica, pueda configurar como un dispositivo de autoformación e investigación. En este sentido, presentamos la Memoria Educativa como un dispositivo singular de investigación y mediación pedagógica en procesos de formación con docentes. Así, pensamos que tanto en la escucha del sujeto como en los relatos en forma de narraciones escritas, el inconsciente como saber hablado puede aparecer y ser “leído” entre líneas de la palabra hablada y escrita además del texto manifiesto.Este texto emerge de reflexões construídas a partir de disciplinas cursadas no âmbito de dois programas de pós-graduação da Universidade de Brasília (UnB). À luz da psicanálise, pretende-se refletir sobre a escrita e seus possíveis efeitos sobre o sujeito que escreve. Para tanto, os diálogos contornam as complexas relações entre escrita-inconsciente, escrita-prazer-sofrimento, escrita-incompletude, escrita-fantasia-elaboração. A aposta é que a escrita de si, além de possível ferramenta de mediação analítica, pode configurar-se como dispositivo autoformativo e de pesquisa. Neste sentido, apresenta-se a Memória Educativa como um singular dispositivo de pesquisa e de mediação pedagógica em processos formativos com professores. Assim, pensa-se que tanto na escuta do sujeito quanto nas histórias em forma de narrativas escritas o inconsciente como um saber falado pode comparecer e ser “lido” nas entrelinhas da palavra dita e escrita para além do texto manifesto.Silvânia Siebert2024-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/13970Linguagem em (Dis)curso; Vol. 24 (2024); e-1982-4017-24-07Linguagem em (Dis)curso; v. 24 (2024); e-1982-4017-24-071982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/13970/19154Copyright (c) 2024 Silvano Messias dos Santos, Inês Maria Marques Zanforlin Pires de Almeidainfo:eu-repo/semantics/openAccessMessias dos Santos, SilvanoMaria Marques Zanforlin Pires de Almeida, InêsMessias dos Santos, SilvanoMaria Marques Zanforlin Pires de Almeida, InêsMessias dos Santos, SilvanoPires de Almeida, Inês Maria Marques Zanforlin2024-04-27T19:55:12Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/13970Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-04-27T19:55:12Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING
PSICOANÁLISIS Y LA ESCRITURA DEL YO: UNA ESCRITURA SOBRE LA ESCRITURA
PSICANÁLISE E A ESCRITA DE SI: UMA ESCRITA SOBRE A ESCRITA
title PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING
spellingShingle PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING
Messias dos Santos, Silvano
Self writing
Educational memory
Subjective implication
Psychoanalysis and education
Escritura del yo
Memoria educativa
Implicación subjetiva
Escrita de si
Memória educativa
Implicação subjetiva
Psicanálise e educação
title_short PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING
title_full PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING
title_fullStr PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING
title_full_unstemmed PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING
title_sort PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING
author Messias dos Santos, Silvano
author_facet Messias dos Santos, Silvano
Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida, Inês
Pires de Almeida, Inês Maria Marques Zanforlin
author_role author
author2 Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida, Inês
Pires de Almeida, Inês Maria Marques Zanforlin
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Messias dos Santos, Silvano
Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida, Inês
Messias dos Santos, Silvano
Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida, Inês
Messias dos Santos, Silvano
Pires de Almeida, Inês Maria Marques Zanforlin
dc.subject.por.fl_str_mv Self writing
Educational memory
Subjective implication
Psychoanalysis and education
Escritura del yo
Memoria educativa
Implicación subjetiva
Escrita de si
Memória educativa
Implicação subjetiva
Psicanálise e educação
topic Self writing
Educational memory
Subjective implication
Psychoanalysis and education
Escritura del yo
Memoria educativa
Implicación subjetiva
Escrita de si
Memória educativa
Implicação subjetiva
Psicanálise e educação
description This text emerges from reflections built from courses taken within the scope of two graduate programs at the Universidade de Brasília (UnB). In the light of psychoanalysis, it is intended to reflect on writing and its possible effects on the subject who writes. Therefore, the dialogues circumvent the complex relationships between writing-unconscious, writing-pleasure-suffering, writing-incompletion, writing-fantasy-elaboration. Our bet is that self-writing, in addition to being a possible analytical mediation tool, can be configured as a self-training and research device. In this sense, we present Educational Memory as a device for research and pedagogical mediation in training processes with teachers. Thus, we think that both in listening to the subject and in the stories in the form of written narratives, the unconscious as a spoken knowledge can appear and be “read” between the lines of the spoken and written word beyond the manifest text.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/13970
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/13970
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/13970/19154
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Silvano Messias dos Santos, Inês Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Silvano Messias dos Santos, Inês Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 24 (2024); e-1982-4017-24-07
Linguagem em (Dis)curso; v. 24 (2024); e-1982-4017-24-07
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572501671936