PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/13970 |
Resumo: | This text emerges from reflections built from courses taken within the scope of two graduate programs at the Universidade de Brasília (UnB). In the light of psychoanalysis, it is intended to reflect on writing and its possible effects on the subject who writes. Therefore, the dialogues circumvent the complex relationships between writing-unconscious, writing-pleasure-suffering, writing-incompletion, writing-fantasy-elaboration. Our bet is that self-writing, in addition to being a possible analytical mediation tool, can be configured as a self-training and research device. In this sense, we present Educational Memory as a device for research and pedagogical mediation in training processes with teachers. Thus, we think that both in listening to the subject and in the stories in the form of written narratives, the unconscious as a spoken knowledge can appear and be “read” between the lines of the spoken and written word beyond the manifest text. |
id |
UNISUL-3_d57a6920906514594ab933acd33d18a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/13970 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITINGPSICOANÁLISIS Y LA ESCRITURA DEL YO: UNA ESCRITURA SOBRE LA ESCRITURAPSICANÁLISE E A ESCRITA DE SI: UMA ESCRITA SOBRE A ESCRITASelf writingEducational memorySubjective implicationPsychoanalysis and educationEscritura del yoMemoria educativaImplicación subjetivaEscrita de siMemória educativaImplicação subjetivaPsicanálise e educaçãoThis text emerges from reflections built from courses taken within the scope of two graduate programs at the Universidade de Brasília (UnB). In the light of psychoanalysis, it is intended to reflect on writing and its possible effects on the subject who writes. Therefore, the dialogues circumvent the complex relationships between writing-unconscious, writing-pleasure-suffering, writing-incompletion, writing-fantasy-elaboration. Our bet is that self-writing, in addition to being a possible analytical mediation tool, can be configured as a self-training and research device. In this sense, we present Educational Memory as a device for research and pedagogical mediation in training processes with teachers. Thus, we think that both in listening to the subject and in the stories in the form of written narratives, the unconscious as a spoken knowledge can appear and be “read” between the lines of the spoken and written word beyond the manifest text.Este texto surge de reflexiones construidas a partir de cursos realizados en el ámbito de dos programas de posgraduación de la Universidade de Brasília (UnB). A la luz del psicoanálisis, se pretende reflejar sobre la escritura y sus posibles efectos sobre el sujeto que escribe. Así, los diálogos rodean las complejas relaciones entre escritura-inconsciente, escritura-placer-sufrimiento, escritura-incompletitud, escritura-fantasía-elaboración. Nuestra apuesta es que la autoescritura, además de ser una posible herramienta de mediación analítica, pueda configurar como un dispositivo de autoformación e investigación. En este sentido, presentamos la Memoria Educativa como un dispositivo singular de investigación y mediación pedagógica en procesos de formación con docentes. Así, pensamos que tanto en la escucha del sujeto como en los relatos en forma de narraciones escritas, el inconsciente como saber hablado puede aparecer y ser “leído” entre líneas de la palabra hablada y escrita además del texto manifiesto.Este texto emerge de reflexões construídas a partir de disciplinas cursadas no âmbito de dois programas de pós-graduação da Universidade de Brasília (UnB). À luz da psicanálise, pretende-se refletir sobre a escrita e seus possíveis efeitos sobre o sujeito que escreve. Para tanto, os diálogos contornam as complexas relações entre escrita-inconsciente, escrita-prazer-sofrimento, escrita-incompletude, escrita-fantasia-elaboração. A aposta é que a escrita de si, além de possível ferramenta de mediação analítica, pode configurar-se como dispositivo autoformativo e de pesquisa. Neste sentido, apresenta-se a Memória Educativa como um singular dispositivo de pesquisa e de mediação pedagógica em processos formativos com professores. Assim, pensa-se que tanto na escuta do sujeito quanto nas histórias em forma de narrativas escritas o inconsciente como um saber falado pode comparecer e ser “lido” nas entrelinhas da palavra dita e escrita para além do texto manifesto.Silvânia Siebert2024-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/13970Linguagem em (Dis)curso; Vol. 24 (2024); e-1982-4017-24-07Linguagem em (Dis)curso; v. 24 (2024); e-1982-4017-24-071982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/13970/19154Copyright (c) 2024 Silvano Messias dos Santos, Inês Maria Marques Zanforlin Pires de Almeidainfo:eu-repo/semantics/openAccessMessias dos Santos, SilvanoMaria Marques Zanforlin Pires de Almeida, InêsMessias dos Santos, SilvanoMaria Marques Zanforlin Pires de Almeida, InêsMessias dos Santos, SilvanoPires de Almeida, Inês Maria Marques Zanforlin2024-04-27T19:55:12Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/13970Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-04-27T19:55:12Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING PSICOANÁLISIS Y LA ESCRITURA DEL YO: UNA ESCRITURA SOBRE LA ESCRITURA PSICANÁLISE E A ESCRITA DE SI: UMA ESCRITA SOBRE A ESCRITA |
title |
PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING |
spellingShingle |
PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING Messias dos Santos, Silvano Self writing Educational memory Subjective implication Psychoanalysis and education Escritura del yo Memoria educativa Implicación subjetiva Escrita de si Memória educativa Implicação subjetiva Psicanálise e educação |
title_short |
PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING |
title_full |
PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING |
title_fullStr |
PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING |
title_full_unstemmed |
PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING |
title_sort |
PSYCHOANALYSIS AND THE WRITING OF THE SELF: A WRITING ABOUT WRITING |
author |
Messias dos Santos, Silvano |
author_facet |
Messias dos Santos, Silvano Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida, Inês Pires de Almeida, Inês Maria Marques Zanforlin |
author_role |
author |
author2 |
Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida, Inês Pires de Almeida, Inês Maria Marques Zanforlin |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Messias dos Santos, Silvano Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida, Inês Messias dos Santos, Silvano Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida, Inês Messias dos Santos, Silvano Pires de Almeida, Inês Maria Marques Zanforlin |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Self writing Educational memory Subjective implication Psychoanalysis and education Escritura del yo Memoria educativa Implicación subjetiva Escrita de si Memória educativa Implicação subjetiva Psicanálise e educação |
topic |
Self writing Educational memory Subjective implication Psychoanalysis and education Escritura del yo Memoria educativa Implicación subjetiva Escrita de si Memória educativa Implicação subjetiva Psicanálise e educação |
description |
This text emerges from reflections built from courses taken within the scope of two graduate programs at the Universidade de Brasília (UnB). In the light of psychoanalysis, it is intended to reflect on writing and its possible effects on the subject who writes. Therefore, the dialogues circumvent the complex relationships between writing-unconscious, writing-pleasure-suffering, writing-incompletion, writing-fantasy-elaboration. Our bet is that self-writing, in addition to being a possible analytical mediation tool, can be configured as a self-training and research device. In this sense, we present Educational Memory as a device for research and pedagogical mediation in training processes with teachers. Thus, we think that both in listening to the subject and in the stories in the form of written narratives, the unconscious as a spoken knowledge can appear and be “read” between the lines of the spoken and written word beyond the manifest text. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/13970 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/13970 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/13970/19154 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Silvano Messias dos Santos, Inês Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Silvano Messias dos Santos, Inês Maria Marques Zanforlin Pires de Almeida |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 24 (2024); e-1982-4017-24-07 Linguagem em (Dis)curso; v. 24 (2024); e-1982-4017-24-07 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220572501671936 |