Postscript from the 1995 edition of “Relevance: communication & cognition”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sperber, Dan
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Wilson, Deirdre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/286
Resumo: This text reviews the principle of relevance as defined in the1986 edition of “Relevance: communication & cognition”, as well as some notions related to it. From this review results a systematization of two principles: the first, cognitive, postulates that human communication tends to be geared towards the maximization of relevance; the second, communicative, kept as in the original work, establishes that each ostensive communicative act communicates an assumption of its own optimal relevance. In addition, the authors discuss developments and perspectives of the Relevance Theory.
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spelling Postscript from the 1995 edition of “Relevance: communication & cognition”Epílogo de la edición de 1995 del libro “Relevance: communication & cognition”Postface de l’édition de 1995 du livre “Relevance: communication & cognition”Posfácio da edição de 1995 de “relevância: comunicação & cognição”PragmaticsCommunicationCognitionRelevance theoryPragmáticaComunicaciónCogniciónTeoría de la relevanciaPragmatiqueCommunicationCognitionThéorie de la pertinencePragmáticaComunicaçãoCogniçãoTeoria da relevânciaThis text reviews the principle of relevance as defined in the1986 edition of “Relevance: communication & cognition”, as well as some notions related to it. From this review results a systematization of two principles: the first, cognitive, postulates that human communication tends to be geared towards the maximization of relevance; the second, communicative, kept as in the original work, establishes that each ostensive communicative act communicates an assumption of its own optimal relevance. In addition, the authors discuss developments and perspectives of the Relevance Theory.Este texto revisa el principio de relevancia, definido en “Relevance: communication & cognition”, de 1986, y algunas nociones a él relacionadas. De esta revisión resulta la sistematización de dos principios: el primero, cognoscitivo, postula que la cognición humana propende a ser dirigida hacia la maximización de la relevancia; el segundo, comunicativo, manteniéndose como en la obra inaugural, establece que cada acto de comunicación ostensiva comunica una presunción de su propia relevancia óptima. Además de ello, se discuten, aquí, los desarrollos y las perspectivas de la Teoría de la Relevancia.Ce texte fait la révision du principe de la pertinence défini en “Relevance: communication & cognition” de 1986 et quelques notions qui ont un rapport avec lui. De cette révision en résulte la systhématisation de deux principes: le premier, cognitif, postule que la cognition humaine tend à être dirigée vers la maximisation de la pertinence; et le deuxième, communicatif, se conservant comme dans l’œuvre d’origine, établi que chaque acte de communication ostensive communique une présomption optimale. En outre, on discute, ici, les développements et les perspectives de la Théorie de la Relevance.Este texto revisa o princípio de relevância definido em Relevância: comunicação & cognição, de 1986, e algumas noções a ele relacionadas. Desta revisão resulta a sistematização de dois princípios: o primeiro, cognitivo, postula que a cognição humana tende a ser dirigida para a maximização da relevância; o segundo, comunicativo, mantendo-se como na obra inaugural, estabelece que cada ato de comunicação ostensiva comunica uma presunção de sua própria relevância ótima. Além disso, discutem-se, aqui, os desenvolvimentos e as perspectivas da Teoria da Relevância.Silvânia Siebert2010-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/286Linguagem em (Dis)curso; Vol. 5 (2005): Especial; p. 171-220Linguagem em (Dis)curso; v. 5 (2005): Especial; p. 171-2201982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/286/300Sperber, DanWilson, Deirdreinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-09-28T18:58:04Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/286Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2010-09-28T18:58:04Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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