CRITICAL THINKING AND CREATIVITY IN EDUCATION: COMPLEMENTARITY AND NEED IN FRONT OF COVID-19

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Themys de Cassia Moura de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Almeida, Leandro da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9666
Resumo: Critical thinking and creativity share numerous characteristics, since they are educational tools that are very useful in a society like today, in which mere conventional knowledge of the school curriculum is no longer enough to integrate into a variety of professional fields and social sectors. In this sense, it is necessary and urgent to train students to develop an inquiring, critical and investigative spirit, at the same time that they are committed and supportive of global sustainability. Added to this is the recent crisis of Covid-19, which has had a devastating impact on education, making face-to-face teaching impossible in most schools on the planet, which has brought to the fore the need to promote the self-regulation of students in their learning from home.
id UNISUL-4_13ba58d298b82a8e5cac9fa1f10c7e73
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9666
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling CRITICAL THINKING AND CREATIVITY IN EDUCATION: COMPLEMENTARITY AND NEED IN FRONT OF COVID-19PENSAMIENTO CRÍTICO Y CREATIVIDAD EN EDUCACIÓN: COMPLEMENTARIEDAD Y NECESIDAD FRENTE A LA COVID-19PENSAMENTO CRÍTICO E CRIATIVIDADE NA EDUCAÇÃO: COMPLEMENTARIDADE E NECESSIDADE FRENTE À COVID-19Creativity developmentCritical thinking developmentTransferable skillsDistance teachingSelf-regulation of learning.Desarrollo de la creatividadDesarrollo del pensamiento críticoCompetencias transversalesEducación a distanciaAutorregulación del aprendizaje.Desenvolvimento de criatividadeDesenvolvimento de pensamento críticoCompetências transversaisEnsino a distânciaAutorregulação da aprendizagem.Critical thinking and creativity share numerous characteristics, since they are educational tools that are very useful in a society like today, in which mere conventional knowledge of the school curriculum is no longer enough to integrate into a variety of professional fields and social sectors. In this sense, it is necessary and urgent to train students to develop an inquiring, critical and investigative spirit, at the same time that they are committed and supportive of global sustainability. Added to this is the recent crisis of Covid-19, which has had a devastating impact on education, making face-to-face teaching impossible in most schools on the planet, which has brought to the fore the need to promote the self-regulation of students in their learning from home.El pensamiento crítico y la creatividad comparten numerosas características, como herramientas educativas de gran utilidad en una sociedad como la actual, en la que ya no es suficiente el mero conocimiento convencional del currículo escolar para integrarse en una variedad de ámbitos profesionales y sectores sociales. En este sentido, es necesario y urgente formar al alumnado para desarrollar un espíritu indagador, crítico e investigador, al mismo tiempo que comprometido y solidario con la sostenibilidad global. A ello se une la reciente crisis de la Covid-19, que ha tenido un impacto devastador en la educación, imposibilitando la enseñanza presencial en la mayoría de las escuelas del planeta, lo que ha traído al primer plano la necesidad de promover la autorregulación de los alumnos en su aprendizaje desde casa.  O pensamento crítico e a criatividade compartilham inúmeras características, como ferramentas educacionais muito úteis em uma sociedade como a atual, na qual o mero conhecimento convencional do currículo escolar não é mais suficiente para integrar-se a uma variedade de campos profissionais e setores sociais. Nesse sentido, é necessário e urgente treinar os alunos para desenvolver um espírito questionador, crítico e investigativo, ao mesmo tempo que comprometido e solidário com a sustentabilidade global. Além disso, está a recente crise do Covid-19, que teve um impacto devastador na educação, o que trouxe para o primeiro plano a necessidade de promover a autorregulação dos alunos na sua aprendizagem em casa.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/966610.19177/prppge.v14e262020289-307Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 289-3072179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9666/5458Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Themys de Cassia Moura deAlmeida, Leandro da Silva2020-12-11T18:03:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9666Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-12-11T18:03:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv CRITICAL THINKING AND CREATIVITY IN EDUCATION: COMPLEMENTARITY AND NEED IN FRONT OF COVID-19
PENSAMIENTO CRÍTICO Y CREATIVIDAD EN EDUCACIÓN: COMPLEMENTARIEDAD Y NECESIDAD FRENTE A LA COVID-19
PENSAMENTO CRÍTICO E CRIATIVIDADE NA EDUCAÇÃO: COMPLEMENTARIDADE E NECESSIDADE FRENTE À COVID-19
title CRITICAL THINKING AND CREATIVITY IN EDUCATION: COMPLEMENTARITY AND NEED IN FRONT OF COVID-19
spellingShingle CRITICAL THINKING AND CREATIVITY IN EDUCATION: COMPLEMENTARITY AND NEED IN FRONT OF COVID-19
Carvalho, Themys de Cassia Moura de
Creativity development
Critical thinking development
Transferable skills
Distance teaching
Self-regulation of learning.
Desarrollo de la creatividad
Desarrollo del pensamiento crítico
Competencias transversales
Educación a distancia
Autorregulación del aprendizaje.
Desenvolvimento de criatividade
Desenvolvimento de pensamento crítico
Competências transversais
Ensino a distância
Autorregulação da aprendizagem.
title_short CRITICAL THINKING AND CREATIVITY IN EDUCATION: COMPLEMENTARITY AND NEED IN FRONT OF COVID-19
title_full CRITICAL THINKING AND CREATIVITY IN EDUCATION: COMPLEMENTARITY AND NEED IN FRONT OF COVID-19
title_fullStr CRITICAL THINKING AND CREATIVITY IN EDUCATION: COMPLEMENTARITY AND NEED IN FRONT OF COVID-19
title_full_unstemmed CRITICAL THINKING AND CREATIVITY IN EDUCATION: COMPLEMENTARITY AND NEED IN FRONT OF COVID-19
title_sort CRITICAL THINKING AND CREATIVITY IN EDUCATION: COMPLEMENTARITY AND NEED IN FRONT OF COVID-19
author Carvalho, Themys de Cassia Moura de
author_facet Carvalho, Themys de Cassia Moura de
Almeida, Leandro da Silva
author_role author
author2 Almeida, Leandro da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Themys de Cassia Moura de
Almeida, Leandro da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Creativity development
Critical thinking development
Transferable skills
Distance teaching
Self-regulation of learning.
Desarrollo de la creatividad
Desarrollo del pensamiento crítico
Competencias transversales
Educación a distancia
Autorregulación del aprendizaje.
Desenvolvimento de criatividade
Desenvolvimento de pensamento crítico
Competências transversais
Ensino a distância
Autorregulação da aprendizagem.
topic Creativity development
Critical thinking development
Transferable skills
Distance teaching
Self-regulation of learning.
Desarrollo de la creatividad
Desarrollo del pensamiento crítico
Competencias transversales
Educación a distancia
Autorregulación del aprendizaje.
Desenvolvimento de criatividade
Desenvolvimento de pensamento crítico
Competências transversais
Ensino a distância
Autorregulação da aprendizagem.
description Critical thinking and creativity share numerous characteristics, since they are educational tools that are very useful in a society like today, in which mere conventional knowledge of the school curriculum is no longer enough to integrate into a variety of professional fields and social sectors. In this sense, it is necessary and urgent to train students to develop an inquiring, critical and investigative spirit, at the same time that they are committed and supportive of global sustainability. Added to this is the recent crisis of Covid-19, which has had a devastating impact on education, making face-to-face teaching impossible in most schools on the planet, which has brought to the fore the need to promote the self-regulation of students in their learning from home.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9666
10.19177/prppge.v14e262020289-307
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9666
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v14e262020289-307
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9666/5458
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 289-307
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749035347968