LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4362 |
Resumo: | This article aims to present literacy practices made possible to children with disabilities enrolled in schools of the regular school system and their implication for the appropriation of reading and writing. This is the result of an exploratory research carried out in first and third year classes of Elementary School in a municipal teaching network in the southern region of Santa Catarina. The data were obtained through observations and interviews and their analysis shows that the activity proposal is the same for children with disabilities and for the others, most times there is not adapted material to the specific needs of each disability. |
id |
UNISUL-4_25a68ef363c100b8de99b5e476c8a54c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4362 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORKALFABETIZACIÓN DE NIÑOS CON DISCAPACIDAD MATRICULADOS EN LA RED REGULAR DE ENSEÑANZAALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS COM DEFICIÊNCIA MATRICULADAS NA REDE REGULAR DE ENSINOLiteracy. Children with disabilities. Regular teaching network.Alfabetización. Niños con discapacidad. Red regular de enseñanza.Alfabetização. Crianças com deficiencia. Rede regular de ensino.This article aims to present literacy practices made possible to children with disabilities enrolled in schools of the regular school system and their implication for the appropriation of reading and writing. This is the result of an exploratory research carried out in first and third year classes of Elementary School in a municipal teaching network in the southern region of Santa Catarina. The data were obtained through observations and interviews and their analysis shows that the activity proposal is the same for children with disabilities and for the others, most times there is not adapted material to the specific needs of each disability.Este artículo tiene como objetivo presentar las prácticas de alfabetización puestas a disposición de los niños con discapacidad matriculados en escuelas de la red regular de enseñanza y su implicación para la apropiación de la lectura y de la escrita. Se trata del resultado de una investigación exploratoria realizada en clases de 1º e 3º año de la Enseñanza Fundamental de una red municipal de enseñanza de la región sul de Santa Catarina. Los datos se han obtenido a través de observaciones y entrevistas y su análisis evidencia que la propuesta de actividad es la misma para los niños con discapacidad y para los demás, no teniendo, en la mayoría de las veces, la adaptación de material a las necesidades específicas de cada discapacidad.Este artigo tem por objetivo apresentar práticas de alfabetização possibilitadas às crianças com deficiência matriculadas em escolas da rede regular de ensino e sua implicação para a apropriação da leitura e da escrita. Trata-se de resultado de uma pesquisa exploratória realizada em turmas de 1º e 3º ano do Ensino Fundamental de uma rede municipal de ensino da região sul de Santa Catarina. Os dados foram obtidos através de observações e entrevistas e sua análise evidencia que a proposta de atividade é a mesma para as crianças com deficiência e para as demais, não tendo, na maioria das vezes, a adaptação de material às necessidades específicas de cada deficiência. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/436210.19177/prppge.v10e182016494-510Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 494-5102179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4362/2932Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmadeu Mendes, JaciraSchmidt, Leonete Luzia2016-12-20T18:46:05Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4362Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-12-20T18:46:05Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS CON DISCAPACIDAD MATRICULADOS EN LA RED REGULAR DE ENSEÑANZA ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS COM DEFICIÊNCIA MATRICULADAS NA REDE REGULAR DE ENSINO |
title |
LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK |
spellingShingle |
LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK Amadeu Mendes, Jacira Literacy. Children with disabilities. Regular teaching network. Alfabetización. Niños con discapacidad. Red regular de enseñanza. Alfabetização. Crianças com deficiencia. Rede regular de ensino. |
title_short |
LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK |
title_full |
LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK |
title_fullStr |
LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK |
title_full_unstemmed |
LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK |
title_sort |
LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK |
author |
Amadeu Mendes, Jacira |
author_facet |
Amadeu Mendes, Jacira Schmidt, Leonete Luzia |
author_role |
author |
author2 |
Schmidt, Leonete Luzia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amadeu Mendes, Jacira Schmidt, Leonete Luzia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy. Children with disabilities. Regular teaching network. Alfabetización. Niños con discapacidad. Red regular de enseñanza. Alfabetização. Crianças com deficiencia. Rede regular de ensino. |
topic |
Literacy. Children with disabilities. Regular teaching network. Alfabetización. Niños con discapacidad. Red regular de enseñanza. Alfabetização. Crianças com deficiencia. Rede regular de ensino. |
description |
This article aims to present literacy practices made possible to children with disabilities enrolled in schools of the regular school system and their implication for the appropriation of reading and writing. This is the result of an exploratory research carried out in first and third year classes of Elementary School in a municipal teaching network in the southern region of Santa Catarina. The data were obtained through observations and interviews and their analysis shows that the activity proposal is the same for children with disabilities and for the others, most times there is not adapted material to the specific needs of each disability. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4362 10.19177/prppge.v10e182016494-510 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4362 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v10e182016494-510 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4362/2932 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 494-510 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748285616128 |