THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jensen, Jytte Juul
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Haddad, Lenira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6679
Resumo: The article presents the pedagogues education program in Denmark for specialization in Early Childhood Education, one of three specializations to grant the bachelor diploma in Pedagogy. The text begins with a brief note on the Danish early childhood education system and the figure of the pedagogue, and follows with the description of the elements which make up the education program: historical context; regulatory structure; competence areas and goals; aesthetic forms of expression; placement and the role played by the supervisor of the centre and the university; the forms of self-evaluation and external one of students; and personal and academic skills. The text is finalized with a reflection on the contributions of the Danish program to think the Brazilian context, evidencing parallels, clear distinctions and counterpoints in the two education systems.
id UNISUL-4_47b035ed3469fbe7fcc7193abf5035d7
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6679
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARSEL PROGRAMA DE FORMACIÓN DE PEDAGOGOS EN DINAMARCA: ESPECIALIZACIÓN EN PEDAGOGÍA DE LA PRIMERA INFANCIAO PROGRAMA DE FORMAÇÃO DE PEDAGOGOS NA DINAMARCA: ESPECIALIZAÇÃO EM PEDAGOGIA DA PRIMEIRA INFÂNCIATeacher TrainingEarly Childhood PedagogyEarly Childhood EducationDenmarkFormación de profesoresPedagogía de la Primera InfanciaEducación InfantilDinamarcaFormação de ProfessoresPedagogia da Primeira InfânciaEducação InfantilDinamarcaThe article presents the pedagogues education program in Denmark for specialization in Early Childhood Education, one of three specializations to grant the bachelor diploma in Pedagogy. The text begins with a brief note on the Danish early childhood education system and the figure of the pedagogue, and follows with the description of the elements which make up the education program: historical context; regulatory structure; competence areas and goals; aesthetic forms of expression; placement and the role played by the supervisor of the centre and the university; the forms of self-evaluation and external one of students; and personal and academic skills. The text is finalized with a reflection on the contributions of the Danish program to think the Brazilian context, evidencing parallels, clear distinctions and counterpoints in the two education systems.El artículo presenta el programa de formación de pedagogos en Dinamarca, en lo que se refiere a la especialización en Pedagogía de la primera infancia, una de las tres especializaciones que abarca el programa. El texto comienza con una breve nota sobre el sistema de educación infantil en Dinamarca y la figura del pedagogo, y sigue con la descripción de los elementos que componen el programa de formación: contexto histórico; estructura reguladora; áreas y metas de competencia; formas estéticas de expresión; etapa y el role que juga del supervisor del centro de educación infantil y de la universidad; las formas de autoevaluación y evaluación externa de los alumnos; y competencias personales y académicas. El texto se concluye con una reflexión sobre las contribuciones del programa danés para pensar el contexto brasileño, evidenciando paralelos, claras distinciones y contrapuntos en los dos sistemas de formación.O artigo apresenta o programa de formação de pedagogos na Dinamarca, no que se refere à especialização em Pedagogia da primeira infância, uma das três especializações para a concessão do grau de bacharel em Pedagogia. O texto tem início com uma breve nota sobre o sistema de educação infantil na Dinamarca e a figura do pedagogo, e segue com a descrição dos elementos que compõem o programa de formação: o contexto histórico; a estrutura regulatória; as áreas e metas de competência; as formas estéticas de expressão; o estágio e o papel do supervisor do centro de educação infantil e da universidade; as formas de autoavaliação e avaliação externa dos alunos; e competências pessoais e acadêmicas. O texto é finalizado com uma reflexão sobre os contributos do programa dinamarquês para pensar o contexto brasileiro, evidenciando paralelos, claras distinções e contrapontos nos dois sistemas de formação.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/667910.19177/prppge.v12e2120189-31Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 9-312179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6679/3933Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJensen, Jytte JuulHaddad, Lenira2018-07-31T16:53:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6679Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T16:53:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS
EL PROGRAMA DE FORMACIÓN DE PEDAGOGOS EN DINAMARCA: ESPECIALIZACIÓN EN PEDAGOGÍA DE LA PRIMERA INFANCIA
O PROGRAMA DE FORMAÇÃO DE PEDAGOGOS NA DINAMARCA: ESPECIALIZAÇÃO EM PEDAGOGIA DA PRIMEIRA INFÂNCIA
title THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS
spellingShingle THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS
Jensen, Jytte Juul
Teacher Training
Early Childhood Pedagogy
Early Childhood Education
Denmark
Formación de profesores
Pedagogía de la Primera Infancia
Educación Infantil
Dinamarca
Formação de Professores
Pedagogia da Primeira Infância
Educação Infantil
Dinamarca
title_short THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS
title_full THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS
title_fullStr THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS
title_full_unstemmed THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS
title_sort THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS
author Jensen, Jytte Juul
author_facet Jensen, Jytte Juul
Haddad, Lenira
author_role author
author2 Haddad, Lenira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jensen, Jytte Juul
Haddad, Lenira
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Training
Early Childhood Pedagogy
Early Childhood Education
Denmark
Formación de profesores
Pedagogía de la Primera Infancia
Educación Infantil
Dinamarca
Formação de Professores
Pedagogia da Primeira Infância
Educação Infantil
Dinamarca
topic Teacher Training
Early Childhood Pedagogy
Early Childhood Education
Denmark
Formación de profesores
Pedagogía de la Primera Infancia
Educación Infantil
Dinamarca
Formação de Professores
Pedagogia da Primeira Infância
Educação Infantil
Dinamarca
description The article presents the pedagogues education program in Denmark for specialization in Early Childhood Education, one of three specializations to grant the bachelor diploma in Pedagogy. The text begins with a brief note on the Danish early childhood education system and the figure of the pedagogue, and follows with the description of the elements which make up the education program: historical context; regulatory structure; competence areas and goals; aesthetic forms of expression; placement and the role played by the supervisor of the centre and the university; the forms of self-evaluation and external one of students; and personal and academic skills. The text is finalized with a reflection on the contributions of the Danish program to think the Brazilian context, evidencing parallels, clear distinctions and counterpoints in the two education systems.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6679
10.19177/prppge.v12e2120189-31
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6679
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v12e2120189-31
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6679/3933
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 9-31
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748906373121