THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6679 |
Resumo: | The article presents the pedagogues education program in Denmark for specialization in Early Childhood Education, one of three specializations to grant the bachelor diploma in Pedagogy. The text begins with a brief note on the Danish early childhood education system and the figure of the pedagogue, and follows with the description of the elements which make up the education program: historical context; regulatory structure; competence areas and goals; aesthetic forms of expression; placement and the role played by the supervisor of the centre and the university; the forms of self-evaluation and external one of students; and personal and academic skills. The text is finalized with a reflection on the contributions of the Danish program to think the Brazilian context, evidencing parallels, clear distinctions and counterpoints in the two education systems. |
id |
UNISUL-4_47b035ed3469fbe7fcc7193abf5035d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6679 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARSEL PROGRAMA DE FORMACIÓN DE PEDAGOGOS EN DINAMARCA: ESPECIALIZACIÓN EN PEDAGOGÍA DE LA PRIMERA INFANCIAO PROGRAMA DE FORMAÇÃO DE PEDAGOGOS NA DINAMARCA: ESPECIALIZAÇÃO EM PEDAGOGIA DA PRIMEIRA INFÂNCIATeacher TrainingEarly Childhood PedagogyEarly Childhood EducationDenmarkFormación de profesoresPedagogía de la Primera InfanciaEducación InfantilDinamarcaFormação de ProfessoresPedagogia da Primeira InfânciaEducação InfantilDinamarcaThe article presents the pedagogues education program in Denmark for specialization in Early Childhood Education, one of three specializations to grant the bachelor diploma in Pedagogy. The text begins with a brief note on the Danish early childhood education system and the figure of the pedagogue, and follows with the description of the elements which make up the education program: historical context; regulatory structure; competence areas and goals; aesthetic forms of expression; placement and the role played by the supervisor of the centre and the university; the forms of self-evaluation and external one of students; and personal and academic skills. The text is finalized with a reflection on the contributions of the Danish program to think the Brazilian context, evidencing parallels, clear distinctions and counterpoints in the two education systems.El artículo presenta el programa de formación de pedagogos en Dinamarca, en lo que se refiere a la especialización en Pedagogía de la primera infancia, una de las tres especializaciones que abarca el programa. El texto comienza con una breve nota sobre el sistema de educación infantil en Dinamarca y la figura del pedagogo, y sigue con la descripción de los elementos que componen el programa de formación: contexto histórico; estructura reguladora; áreas y metas de competencia; formas estéticas de expresión; etapa y el role que juga del supervisor del centro de educación infantil y de la universidad; las formas de autoevaluación y evaluación externa de los alumnos; y competencias personales y académicas. El texto se concluye con una reflexión sobre las contribuciones del programa danés para pensar el contexto brasileño, evidenciando paralelos, claras distinciones y contrapuntos en los dos sistemas de formación.O artigo apresenta o programa de formação de pedagogos na Dinamarca, no que se refere à especialização em Pedagogia da primeira infância, uma das três especializações para a concessão do grau de bacharel em Pedagogia. O texto tem início com uma breve nota sobre o sistema de educação infantil na Dinamarca e a figura do pedagogo, e segue com a descrição dos elementos que compõem o programa de formação: o contexto histórico; a estrutura regulatória; as áreas e metas de competência; as formas estéticas de expressão; o estágio e o papel do supervisor do centro de educação infantil e da universidade; as formas de autoavaliação e avaliação externa dos alunos; e competências pessoais e acadêmicas. O texto é finalizado com uma reflexão sobre os contributos do programa dinamarquês para pensar o contexto brasileiro, evidenciando paralelos, claras distinções e contrapontos nos dois sistemas de formação.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/667910.19177/prppge.v12e2120189-31Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 9-312179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6679/3933Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJensen, Jytte JuulHaddad, Lenira2018-07-31T16:53:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6679Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T16:53:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS EL PROGRAMA DE FORMACIÓN DE PEDAGOGOS EN DINAMARCA: ESPECIALIZACIÓN EN PEDAGOGÍA DE LA PRIMERA INFANCIA O PROGRAMA DE FORMAÇÃO DE PEDAGOGOS NA DINAMARCA: ESPECIALIZAÇÃO EM PEDAGOGIA DA PRIMEIRA INFÂNCIA |
title |
THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS |
spellingShingle |
THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS Jensen, Jytte Juul Teacher Training Early Childhood Pedagogy Early Childhood Education Denmark Formación de profesores Pedagogía de la Primera Infancia Educación Infantil Dinamarca Formação de Professores Pedagogia da Primeira Infância Educação Infantil Dinamarca |
title_short |
THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS |
title_full |
THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS |
title_fullStr |
THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS |
title_full_unstemmed |
THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS |
title_sort |
THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS |
author |
Jensen, Jytte Juul |
author_facet |
Jensen, Jytte Juul Haddad, Lenira |
author_role |
author |
author2 |
Haddad, Lenira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jensen, Jytte Juul Haddad, Lenira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher Training Early Childhood Pedagogy Early Childhood Education Denmark Formación de profesores Pedagogía de la Primera Infancia Educación Infantil Dinamarca Formação de Professores Pedagogia da Primeira Infância Educação Infantil Dinamarca |
topic |
Teacher Training Early Childhood Pedagogy Early Childhood Education Denmark Formación de profesores Pedagogía de la Primera Infancia Educación Infantil Dinamarca Formação de Professores Pedagogia da Primeira Infância Educação Infantil Dinamarca |
description |
The article presents the pedagogues education program in Denmark for specialization in Early Childhood Education, one of three specializations to grant the bachelor diploma in Pedagogy. The text begins with a brief note on the Danish early childhood education system and the figure of the pedagogue, and follows with the description of the elements which make up the education program: historical context; regulatory structure; competence areas and goals; aesthetic forms of expression; placement and the role played by the supervisor of the centre and the university; the forms of self-evaluation and external one of students; and personal and academic skills. The text is finalized with a reflection on the contributions of the Danish program to think the Brazilian context, evidencing parallels, clear distinctions and counterpoints in the two education systems. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6679 10.19177/prppge.v12e2120189-31 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6679 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v12e2120189-31 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6679/3933 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 9-31 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748906373121 |