THE SCHOOLING OF PEOPLE WITH DISABILITIES AND SPECIAL NEEDS IN BRAZIL: : SEGREGATION AND CAPACITISM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques de Queiroz Oliveira, Cintia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Diniz, Margareth
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18314
Resumo: This article analyzed the relationship between the long history of segregation that people with disabilities experienced over time during their schooling processes in Brazil and Special Education, based on a case study in Ouro Preto/MG. In this analysis, we verified legal documents and public policies, in addition to enrollment data obtained from the Censo da Educação Básica between 2007 and 2020, which made it possible to perceive that APAE's performance in serving students with disabilities remains hegemonic, despite the transformations paradigms that occurred in Brazil and the increasing number of enrollments in other education networks. According to IBGE data from 2010 (revised in 2018), 6.7% of the population has some disability. There are about 14 million Brazilians, an expressive number, although it is not difficult to find discourses and attitudes that reinforce the exclusion of people with disabilities, reaffirming capable attitudes.
id UNISUL-4_7b24829a8f6bb4869e819703fe5c9bca
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18314
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE SCHOOLING OF PEOPLE WITH DISABILITIES AND SPECIAL NEEDS IN BRAZIL: : SEGREGATION AND CAPACITISMLA ESCOLARIZACIÓN DE PERSONAS CON DISCAPACIDAD Y NECESIDADES ESPECIALES EN BRASIL: : SEGREGACIÓN Y CAPACITISMOA ESCOLARIZAÇÃO DAS PESSOAS COM DEFICIÊNCIA E NECESSIDADES ESPECIAIS NO BRASIL:: SEGREGAÇÃO E CAPACITISMOSchoolingInclusionSpecial EducationSegregationCapacitismEscolarizaciónInclusiónEducación EspecialSegregaciónCapacitismoEscolarizaçãoInclusãoEducação EspecialSegregaçãoCapacitismoThis article analyzed the relationship between the long history of segregation that people with disabilities experienced over time during their schooling processes in Brazil and Special Education, based on a case study in Ouro Preto/MG. In this analysis, we verified legal documents and public policies, in addition to enrollment data obtained from the Censo da Educação Básica between 2007 and 2020, which made it possible to perceive that APAE's performance in serving students with disabilities remains hegemonic, despite the transformations paradigms that occurred in Brazil and the increasing number of enrollments in other education networks. According to IBGE data from 2010 (revised in 2018), 6.7% of the population has some disability. There are about 14 million Brazilians, an expressive number, although it is not difficult to find discourses and attitudes that reinforce the exclusion of people with disabilities, reaffirming capable attitudes.Este artículo analiza la relación entre la larga historia de segregación a la que fueron sometidas las personas con discapacidad durante sus procesos de escolarización en Brasil y la Educación Especial, a partir de un estudio de caso en Ouro Preto/MG. En este análisis, verificamos los documentos legales y las políticas públicas, además de los datos de matriculación obtenidos en el Censo da Educação Básica entre 2007 y 2020, lo que permitió constatar que la actuación de la APAE en la atención a los alumnos con discapacidad sigue siendo hegemónica, a pesar de las transformaciones paradigmáticas ocurridas en Brasil y del aumento de las matriculaciones en otras redes educativas. Según los datos del IBGE de 2010 (revisados en 2018), el 6,7% de la población tiene algún tipo de discapacidad. Hay unos 14 millones de brasileños, un número importante, pero no es difícil encontrar discursos y actitudes que refuerzan la exclusión de las personas con discapacidad, reafirmando actitudes capacitadoras.Esse artigo analisou a relação entre a longa história de segregação à qual as pessoas com deficiência foram submetidas durante seus processos de escolarização no Brasil e o cenário da Educação Especial, a partir de estudo de caso em Ouro Preto/MG. Nesta análise, verificamos documentos legais e políticas públicas, além de dados de matrículas obtidos no Censo da Educação Básica, entre 2007 e 2020, o que tornou possível perceber que a atuação da APAE no atendimento de estudantes com deficiência permanece hegemônica, apesar das transformações paradigmáticas ocorridas no Brasil e do crescente aumento do número de matrículas em outras redes de ensino. Conforme dados do IBGE de 2010 (revistos em 2018), 6,7% da população tem algum tipo de deficiência. São cerca de 14 milhões de brasileiros, um número expressivo, porém, cotidianamente, não é difícil encontrar discursos e atitudes que reforçam a exclusão das pessoas com deficiência, reafirmando atitudes capacitistas.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1831410.59306/poiesis.v16e302022323-341Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 323-3412179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18314/12184Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques de Queiroz Oliveira, CintiaDiniz, Margareth2023-07-24T17:38:06Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18314Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T17:38:06Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE SCHOOLING OF PEOPLE WITH DISABILITIES AND SPECIAL NEEDS IN BRAZIL: : SEGREGATION AND CAPACITISM
LA ESCOLARIZACIÓN DE PERSONAS CON DISCAPACIDAD Y NECESIDADES ESPECIALES EN BRASIL: : SEGREGACIÓN Y CAPACITISMO
A ESCOLARIZAÇÃO DAS PESSOAS COM DEFICIÊNCIA E NECESSIDADES ESPECIAIS NO BRASIL:: SEGREGAÇÃO E CAPACITISMO
title THE SCHOOLING OF PEOPLE WITH DISABILITIES AND SPECIAL NEEDS IN BRAZIL: : SEGREGATION AND CAPACITISM
spellingShingle THE SCHOOLING OF PEOPLE WITH DISABILITIES AND SPECIAL NEEDS IN BRAZIL: : SEGREGATION AND CAPACITISM
Marques de Queiroz Oliveira, Cintia
Schooling
Inclusion
Special Education
Segregation
Capacitism
Escolarización
Inclusión
Educación Especial
Segregación
Capacitismo
Escolarização
Inclusão
Educação Especial
Segregação
Capacitismo
title_short THE SCHOOLING OF PEOPLE WITH DISABILITIES AND SPECIAL NEEDS IN BRAZIL: : SEGREGATION AND CAPACITISM
title_full THE SCHOOLING OF PEOPLE WITH DISABILITIES AND SPECIAL NEEDS IN BRAZIL: : SEGREGATION AND CAPACITISM
title_fullStr THE SCHOOLING OF PEOPLE WITH DISABILITIES AND SPECIAL NEEDS IN BRAZIL: : SEGREGATION AND CAPACITISM
title_full_unstemmed THE SCHOOLING OF PEOPLE WITH DISABILITIES AND SPECIAL NEEDS IN BRAZIL: : SEGREGATION AND CAPACITISM
title_sort THE SCHOOLING OF PEOPLE WITH DISABILITIES AND SPECIAL NEEDS IN BRAZIL: : SEGREGATION AND CAPACITISM
author Marques de Queiroz Oliveira, Cintia
author_facet Marques de Queiroz Oliveira, Cintia
Diniz, Margareth
author_role author
author2 Diniz, Margareth
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques de Queiroz Oliveira, Cintia
Diniz, Margareth
dc.subject.por.fl_str_mv Schooling
Inclusion
Special Education
Segregation
Capacitism
Escolarización
Inclusión
Educación Especial
Segregación
Capacitismo
Escolarização
Inclusão
Educação Especial
Segregação
Capacitismo
topic Schooling
Inclusion
Special Education
Segregation
Capacitism
Escolarización
Inclusión
Educación Especial
Segregación
Capacitismo
Escolarização
Inclusão
Educação Especial
Segregação
Capacitismo
description This article analyzed the relationship between the long history of segregation that people with disabilities experienced over time during their schooling processes in Brazil and Special Education, based on a case study in Ouro Preto/MG. In this analysis, we verified legal documents and public policies, in addition to enrollment data obtained from the Censo da Educação Básica between 2007 and 2020, which made it possible to perceive that APAE's performance in serving students with disabilities remains hegemonic, despite the transformations paradigms that occurred in Brazil and the increasing number of enrollments in other education networks. According to IBGE data from 2010 (revised in 2018), 6.7% of the population has some disability. There are about 14 million Brazilians, an expressive number, although it is not difficult to find discourses and attitudes that reinforce the exclusion of people with disabilities, reaffirming capable attitudes.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18314
10.59306/poiesis.v16e302022323-341
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18314
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v16e302022323-341
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18314/12184
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 323-341
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749382426624