PEDAGOGICAL PRACTICE WITH BOOKS IN THE BABY GROUP: POWER AND ENCHANTMENT IN CHILDHOOD EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Fernanda
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10521
Resumo: This article originates from research at the doctoral level and presents reflections on pedagogical practices with babies, especially in the relationships they establish with books in early childhood education. As a methodological tool, ethnography was listed, due the desire to give visibility to the plots and experiences of children, while participating in the research. Through the experiences with books, babies discover the world and themselves, thus, the analyzes presented discuss the potential of the literary project for babies and their relations with books in the library space and the researched nursery room.
id UNISUL-4_ba70fba6b0999201a8c412ddbdbebb5a
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10521
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling PEDAGOGICAL PRACTICE WITH BOOKS IN THE BABY GROUP: POWER AND ENCHANTMENT IN CHILDHOOD EDUCATIONPRÁCTICA PEDAGÓGICA CON LIBROS EN GRUPO INFANTIL: PODER Y ENCANTO EN LA EDUCACIÓN INFANTILAÇÃO EDUCATIVO-PEDAGÓGICA COM OS LIVROS NO GRUPO DE BEBÊS: POTÊNCIA E ENCANTAMENTO NA EDUCAÇÃO INFANTILBabiesBooksChildren's literatureChild education.BebésLibrosLiteratura infantilEducación Infantil.BebêsLivrosLiteratura InfantilEducação Infantil.This article originates from research at the doctoral level and presents reflections on pedagogical practices with babies, especially in the relationships they establish with books in early childhood education. As a methodological tool, ethnography was listed, due the desire to give visibility to the plots and experiences of children, while participating in the research. Through the experiences with books, babies discover the world and themselves, thus, the analyzes presented discuss the potential of the literary project for babies and their relations with books in the library space and the researched nursery room.Este artículo tiene su origen en una investigación a nivel de doctorado y presenta reflexiones sobre las prácticas pedagógicas con los bebés, especialmente en las relaciones que establecen con los libros en la educación infantil. Como herramienta metodológica se enumeró la etnografía, por el deseo de dar visibilidad a las tramas y vivencias de los niños, mientras participan en la investigación. A través de las experiencias con los libros, los bebés descubren el mundo, así, los análisis presentados discuten el potencial del proyecto literario para bebés y sus relaciones con los libros en el espacio de la biblioteca y con la cafetería de la guardería investigada.O presente artigo se origina de uma pesquisa em nível de doutorado e apresenta reflexões sobre as práticas educativo-pedagógicas com bebês, sobretudo nas relações que estabelecem com os livros na educação infantil. Como ferramenta metodológica, elencou-se a etnografia, pelo desejo de dar visibilidade aos enredos e experiências das crianças, enquanto partícipes da pesquisa. Por meio das experiências com os livros, os bebês vão descobrindo e se descobrindo no mundo, assim, as análises apresentadas discutem a potencialidade do projeto literário para bebês e suas relações constituídas com os livros no espaço da biblioteca e com a bebeteca da sala de referência, na creche pesquisada.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1052110.59306/poisis.v15e272021112-129Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 112-1292179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10521/5812Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Fernanda2023-05-12T23:11:36Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10521Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-05-12T23:11:36Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv PEDAGOGICAL PRACTICE WITH BOOKS IN THE BABY GROUP: POWER AND ENCHANTMENT IN CHILDHOOD EDUCATION
PRÁCTICA PEDAGÓGICA CON LIBROS EN GRUPO INFANTIL: PODER Y ENCANTO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL
AÇÃO EDUCATIVO-PEDAGÓGICA COM OS LIVROS NO GRUPO DE BEBÊS: POTÊNCIA E ENCANTAMENTO NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title PEDAGOGICAL PRACTICE WITH BOOKS IN THE BABY GROUP: POWER AND ENCHANTMENT IN CHILDHOOD EDUCATION
spellingShingle PEDAGOGICAL PRACTICE WITH BOOKS IN THE BABY GROUP: POWER AND ENCHANTMENT IN CHILDHOOD EDUCATION
Gonçalves, Fernanda
Babies
Books
Children's literature
Child education.
Bebés
Libros
Literatura infantil
Educación Infantil.
Bebês
Livros
Literatura Infantil
Educação Infantil.
title_short PEDAGOGICAL PRACTICE WITH BOOKS IN THE BABY GROUP: POWER AND ENCHANTMENT IN CHILDHOOD EDUCATION
title_full PEDAGOGICAL PRACTICE WITH BOOKS IN THE BABY GROUP: POWER AND ENCHANTMENT IN CHILDHOOD EDUCATION
title_fullStr PEDAGOGICAL PRACTICE WITH BOOKS IN THE BABY GROUP: POWER AND ENCHANTMENT IN CHILDHOOD EDUCATION
title_full_unstemmed PEDAGOGICAL PRACTICE WITH BOOKS IN THE BABY GROUP: POWER AND ENCHANTMENT IN CHILDHOOD EDUCATION
title_sort PEDAGOGICAL PRACTICE WITH BOOKS IN THE BABY GROUP: POWER AND ENCHANTMENT IN CHILDHOOD EDUCATION
author Gonçalves, Fernanda
author_facet Gonçalves, Fernanda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Fernanda
dc.subject.por.fl_str_mv Babies
Books
Children's literature
Child education.
Bebés
Libros
Literatura infantil
Educación Infantil.
Bebês
Livros
Literatura Infantil
Educação Infantil.
topic Babies
Books
Children's literature
Child education.
Bebés
Libros
Literatura infantil
Educación Infantil.
Bebês
Livros
Literatura Infantil
Educação Infantil.
description This article originates from research at the doctoral level and presents reflections on pedagogical practices with babies, especially in the relationships they establish with books in early childhood education. As a methodological tool, ethnography was listed, due the desire to give visibility to the plots and experiences of children, while participating in the research. Through the experiences with books, babies discover the world and themselves, thus, the analyzes presented discuss the potential of the literary project for babies and their relations with books in the library space and the researched nursery room.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10521
10.59306/poisis.v15e272021112-129
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10521
identifier_str_mv 10.59306/poisis.v15e272021112-129
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10521/5812
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 112-129
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749084631040