FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Da Ré Alves, Gabriel
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: BRIZOLA YARED, YALIN
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19977
Resumo: This article aims to share the results of the analysis of part of the documentary collection of a Research Group that promoted the interface between the promotion of Critical Thinking and Science Education in the training of Science and Biology teachers in an interior municipality in the south of the country. . Between 2017 and 2022, the GP worked on the discipline “Teaching Practice in Science and Biology”, which is explicitly based on counter-hegemonic authors and intentionally planned to promote critical thinking and problematize the educational reality. We have as a premise that emancipatory education processes do not happen 'naturally', but consciously — theoretically and methodologically — and in the exercise of praxis. It was investigated how the teaching processes occurred in the experience of the discipline. The results pointed to the existence of dialogic, emancipatory, humanizing and sensitizing processes that enhanced critical thinking.
id UNISUL-4_bc4d84086d8469653a9b3647e211e532
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/19977
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIAEducação EmancipatóriaHumanização e SensibilizaçãoPrática no Ensino de Ciências e BiologiaDocumentação PedagógicaAnálise DocumentalEducación EmancipadoraHumanización y SensibilizaciónPráctica en Enseñanza de Ciencias y BiologíaDocumentación PedagógicaAnálisis de documentosEmancipatory Education Document Analysis Pedagogical DocumentationPractice in Teaching Science and BiologyHumanization and SensitizationThis article aims to share the results of the analysis of part of the documentary collection of a Research Group that promoted the interface between the promotion of Critical Thinking and Science Education in the training of Science and Biology teachers in an interior municipality in the south of the country. . Between 2017 and 2022, the GP worked on the discipline “Teaching Practice in Science and Biology”, which is explicitly based on counter-hegemonic authors and intentionally planned to promote critical thinking and problematize the educational reality. We have as a premise that emancipatory education processes do not happen 'naturally', but consciously — theoretically and methodologically — and in the exercise of praxis. It was investigated how the teaching processes occurred in the experience of the discipline. The results pointed to the existence of dialogic, emancipatory, humanizing and sensitizing processes that enhanced critical thinking.Este artículo tiene como objetivo compartir los resultados del análisis de parte del acervo documental de un Grupo de Investigación que impulsó la interfaz entre la promoción del Pensamiento Crítico y la Educación Científica en la formación de profesores de Ciencias y Biología en un municipio del interior del sur del país. país. . Entre 2017 y 2022, el PG trabajó en la disciplina “Práctica Docente en Ciencias y Biología”, la cual se fundamenta explícitamente en autores contrahegemónicos e intencionalmente planificada para promover el pensamiento crítico y problematizar la realidad educativa. Tenemos como premisa que los procesos de educación emancipadora no ocurren 'naturalmente', sino conscientemente —teórica y metodológicamente— y en el ejercicio de la praxis. Se investigó cómo ocurrieron los procesos de enseñanza en la experiencia de la disciplina. Los resultados apuntaron para la existencia de procesos dialógicos, emancipadores, humanizadores y sensibilizadores que potenciaron el pensamiento crítico.Este artigo objetiva socializar resultados da análise de parte do acervo documental de um Grupo de Pesquisa que promoveu a interface entre a promoção do Pensamento Crítico e a Educação em Ciências na formação de professores/as de Ciências e Biologia de um município interiorano do Sul do país. Entre 2017 e 2022, o GP atuou na disciplina “Prática de Ensino em Ciências e Biologia”, a qual é pautada, explicitamente, em autores contra hegemônicos e planejada intencionalmente para a promoção do pensamento crítico e a problematização da realidade educacional. Temos como premissa que processos de educação emancipatória não acontecem ‘naturalmente’, mas, sim, de forma consciente — teórico-metodologicamente — e no exercício da práxis. Investigou-se como ocorreram os processos de ensino na vivência da disciplina. Os resultados apontaram para a existência de processos dialógicos, emancipatórios, humanizadores e sensibilizadores que potencializaram o pensamento crítico.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1997710.59306/poiesis.v17e31202397-121Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 97-1212179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19977/13484Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDa Ré Alves, GabrielBRIZOLA YARED, YALIN2023-07-24T18:23:57Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/19977Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:23:57Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA
title FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA
spellingShingle FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA
Da Ré Alves, Gabriel
Educação Emancipatória
Humanização e Sensibilização
Prática no Ensino de Ciências e Biologia
Documentação Pedagógica
Análise Documental
Educación Emancipadora
Humanización y Sensibilización
Práctica en Enseñanza de Ciencias y Biología
Documentación Pedagógica
Análisis de documentos
Emancipatory Education
Document Analysis
Pedagogical Documentation
Practice in Teaching Science and Biology
Humanization and Sensitization
title_short FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA
title_full FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA
title_fullStr FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA
title_full_unstemmed FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA
title_sort FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA
author Da Ré Alves, Gabriel
author_facet Da Ré Alves, Gabriel
BRIZOLA YARED, YALIN
author_role author
author2 BRIZOLA YARED, YALIN
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Da Ré Alves, Gabriel
BRIZOLA YARED, YALIN
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Emancipatória
Humanização e Sensibilização
Prática no Ensino de Ciências e Biologia
Documentação Pedagógica
Análise Documental
Educación Emancipadora
Humanización y Sensibilización
Práctica en Enseñanza de Ciencias y Biología
Documentación Pedagógica
Análisis de documentos
Emancipatory Education
Document Analysis
Pedagogical Documentation
Practice in Teaching Science and Biology
Humanization and Sensitization
topic Educação Emancipatória
Humanização e Sensibilização
Prática no Ensino de Ciências e Biologia
Documentação Pedagógica
Análise Documental
Educación Emancipadora
Humanización y Sensibilización
Práctica en Enseñanza de Ciencias y Biología
Documentación Pedagógica
Análisis de documentos
Emancipatory Education
Document Analysis
Pedagogical Documentation
Practice in Teaching Science and Biology
Humanization and Sensitization
description This article aims to share the results of the analysis of part of the documentary collection of a Research Group that promoted the interface between the promotion of Critical Thinking and Science Education in the training of Science and Biology teachers in an interior municipality in the south of the country. . Between 2017 and 2022, the GP worked on the discipline “Teaching Practice in Science and Biology”, which is explicitly based on counter-hegemonic authors and intentionally planned to promote critical thinking and problematize the educational reality. We have as a premise that emancipatory education processes do not happen 'naturally', but consciously — theoretically and methodologically — and in the exercise of praxis. It was investigated how the teaching processes occurred in the experience of the discipline. The results pointed to the existence of dialogic, emancipatory, humanizing and sensitizing processes that enhanced critical thinking.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19977
10.59306/poiesis.v17e31202397-121
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19977
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v17e31202397-121
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19977/13484
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 97-121
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749407592448