SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2727 |
Resumo: | Continued training activities for teachers still require discussions regarding the methodologies, the disclosed content, the links of these actions to the professional development of teachers and school project. However, how would instrumentalize teacher to build herself/himself a permanently critical attitude? Searching some reflections on possible answers to this question is the purpose of this article. Thereunto, a cut is presented as an experience report from a continuing education course offered by UFGD teachers to a group of forty-five public school teachers of science of Dourados, MS. During the course we seek to show, through shared reflection, how the science teaching takes place in the articulation between the subject content and CTS issues. In this experience report, the contents were near to the Physics teaching, focusing on the use of electronic and magnetic cards. |
id |
UNISUL-4_bda68ef0959edf6fd2ecf87c6d92428b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2727 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONSREFLEXIÓN COMPARTIDA EN LA FORMACIÓN CONTINUADA DE PROFESORES DE CIENCIAS: REPORTE DE EXPERIENCIA INVOLUCRANDO RELACIONES CTSREFLEXÃO COMPARTILHADA NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: RELATO DE EXPERIÊNCIA ENVOLVENDO RELAÇÕES CTSContinuing trainingScience teachingElementary school.Formación continuada. Enseñanza de Ciencias. Educación primaria.Formação continuadaEnsino de CiênciasEnsino Fundamental.Continued training activities for teachers still require discussions regarding the methodologies, the disclosed content, the links of these actions to the professional development of teachers and school project. However, how would instrumentalize teacher to build herself/himself a permanently critical attitude? Searching some reflections on possible answers to this question is the purpose of this article. Thereunto, a cut is presented as an experience report from a continuing education course offered by UFGD teachers to a group of forty-five public school teachers of science of Dourados, MS. During the course we seek to show, through shared reflection, how the science teaching takes place in the articulation between the subject content and CTS issues. In this experience report, the contents were near to the Physics teaching, focusing on the use of electronic and magnetic cards. Acciones de formación continuada de profesores todavía necesitan discusiones en el que se refiere a metodologías, contenidos, vínculos de esas acciones con el desarrollo profesional de docentes y con el proyecto de la escuela. Sin embargo, ¿cómo instrumentalizar el profesor para que pueda construir una posición permanentemente crítica? Reflexionar sobre posibles respuestas para esa cuestión es el propósito de este artículo. Para ello es presentado un recorte en forma de reporte de experiencia de un curso de formación continuada ofrecido por profesores de la UFGD para un grupo de cuarenta y cinco profesores de Ciencias de escuelas públicas de Dourados, MS. Durante el curso, fue procurado evidenciar, por medio de reflexión compartida, cómo se procesa, en el enseño de Ciencias, la articulación entre contenidos y cuestiones CTS. En este reporte de uno de los encuentros, los contenidos discutidos son próximos de la enseñanza de física: uso de tarjetas electrónicas y magnéticas. Ações de formação continuada de professores ainda necessitam de discussões, no que se refere às metodologias, conteúdos veiculados, vínculos dessas ações com o desenvolvimento profissional dos docentes e com o projeto da escola. Contudo, como instrumentalizar o professor para que ele construa uma postura permanentemente crítica? Refletir sobre possíveis respostas a essa questão constitui o propósito deste artigo. Para isso é apresentado um recorte, na forma de relato de experiência, de um curso de formação continuada oferecido por professores da UFGD para um grupo de quarenta e cinco professores de Ciências de escolas públicas de Dourados, MS. Durante o curso, procuramos evidenciar, através da reflexão compartilhada, como, no ensino de Ciências, processa-se a articulação entre os conteúdos e questões Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS). Neste relato de um dos encontros, os conteúdos discutidos são próximos ao ensino de Física: uso de cartões eletrônicos e magnéticos.Universidade do Sul de Santa Catarina2016-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/272710.19177/prppge.v10e02016169-181Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 169-1812179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2727/2871Ferreira, Fernando Cesarde Arruda Silva, Lenice Heloisainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-11-24T12:46:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2727Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T12:46:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS REFLEXIÓN COMPARTIDA EN LA FORMACIÓN CONTINUADA DE PROFESORES DE CIENCIAS: REPORTE DE EXPERIENCIA INVOLUCRANDO RELACIONES CTS REFLEXÃO COMPARTILHADA NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: RELATO DE EXPERIÊNCIA ENVOLVENDO RELAÇÕES CTS |
title |
SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS |
spellingShingle |
SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS Ferreira, Fernando Cesar Continuing training Science teaching Elementary school. Formación continuada. Enseñanza de Ciencias. Educación primaria. Formação continuada Ensino de Ciências Ensino Fundamental. |
title_short |
SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS |
title_full |
SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS |
title_fullStr |
SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS |
title_full_unstemmed |
SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS |
title_sort |
SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS |
author |
Ferreira, Fernando Cesar |
author_facet |
Ferreira, Fernando Cesar de Arruda Silva, Lenice Heloisa |
author_role |
author |
author2 |
de Arruda Silva, Lenice Heloisa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Fernando Cesar de Arruda Silva, Lenice Heloisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Continuing training Science teaching Elementary school. Formación continuada. Enseñanza de Ciencias. Educación primaria. Formação continuada Ensino de Ciências Ensino Fundamental. |
topic |
Continuing training Science teaching Elementary school. Formación continuada. Enseñanza de Ciencias. Educación primaria. Formação continuada Ensino de Ciências Ensino Fundamental. |
description |
Continued training activities for teachers still require discussions regarding the methodologies, the disclosed content, the links of these actions to the professional development of teachers and school project. However, how would instrumentalize teacher to build herself/himself a permanently critical attitude? Searching some reflections on possible answers to this question is the purpose of this article. Thereunto, a cut is presented as an experience report from a continuing education course offered by UFGD teachers to a group of forty-five public school teachers of science of Dourados, MS. During the course we seek to show, through shared reflection, how the science teaching takes place in the articulation between the subject content and CTS issues. In this experience report, the contents were near to the Physics teaching, focusing on the use of electronic and magnetic cards. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2727 10.19177/prppge.v10e02016169-181 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2727 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v10e02016169-181 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2727/2871 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 169-181 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218747664859136 |