SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Fernando Cesar
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: de Arruda Silva, Lenice Heloisa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2727
Resumo: Continued training activities for teachers still require discussions regarding the methodologies, the disclosed content, the links of these actions to the professional development of teachers and school project. However, how would instrumentalize teacher to build herself/himself a permanently critical attitude? Searching some reflections on possible answers to this question is the purpose of this article. Thereunto, a cut is presented as an experience report from a continuing education course offered by UFGD teachers to a group of forty-five public school teachers of science of Dourados, MS. During the course we seek to show, through shared reflection, how the science teaching takes place in the articulation between the subject content and CTS issues. In this experience report, the contents  were near to the Physics teaching, focusing on the use of electronic and magnetic cards.  
id UNISUL-4_bda68ef0959edf6fd2ecf87c6d92428b
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2727
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONSREFLEXIÓN COMPARTIDA EN LA FORMACIÓN CONTINUADA DE PROFESORES DE CIENCIAS: REPORTE DE EXPERIENCIA INVOLUCRANDO RELACIONES CTSREFLEXÃO COMPARTILHADA NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: RELATO DE EXPERIÊNCIA ENVOLVENDO RELAÇÕES CTSContinuing trainingScience teachingElementary school.Formación continuada. Enseñanza de Ciencias. Educación primaria.Formação continuadaEnsino de CiênciasEnsino Fundamental.Continued training activities for teachers still require discussions regarding the methodologies, the disclosed content, the links of these actions to the professional development of teachers and school project. However, how would instrumentalize teacher to build herself/himself a permanently critical attitude? Searching some reflections on possible answers to this question is the purpose of this article. Thereunto, a cut is presented as an experience report from a continuing education course offered by UFGD teachers to a group of forty-five public school teachers of science of Dourados, MS. During the course we seek to show, through shared reflection, how the science teaching takes place in the articulation between the subject content and CTS issues. In this experience report, the contents  were near to the Physics teaching, focusing on the use of electronic and magnetic cards.  Acciones de formación continuada de profesores todavía necesitan discusiones en el que se refiere a metodologías, contenidos, vínculos de esas acciones con el desarrollo profesional de docentes y con el proyecto de la escuela. Sin embargo, ¿cómo instrumentalizar el profesor para que pueda construir una posición permanentemente crítica? Reflexionar sobre posibles respuestas para esa cuestión es el propósito de este artículo. Para ello es presentado un recorte en forma de reporte de experiencia de un curso de formación continuada ofrecido por profesores de la UFGD para un grupo de cuarenta y cinco profesores de Ciencias de escuelas públicas de Dourados, MS. Durante el curso, fue procurado evidenciar, por medio de reflexión compartida, cómo se procesa, en el enseño de Ciencias, la articulación entre contenidos y cuestiones CTS. En este reporte de uno de los encuentros, los contenidos discutidos son próximos de la enseñanza de física: uso de tarjetas electrónicas y magnéticas.  Ações de formação continuada de professores ainda necessitam de discussões, no que se refere às metodologias, conteúdos veiculados, vínculos dessas ações com o desenvolvimento profissional dos docentes e com o projeto da escola. Contudo, como instrumentalizar o professor para que ele construa uma postura permanentemente crítica? Refletir sobre possíveis respostas a essa questão constitui o propósito deste artigo. Para isso é apresentado um recorte, na forma de relato de experiência, de um curso de formação continuada oferecido por professores da UFGD para um grupo de quarenta e cinco professores de Ciências de escolas públicas de Dourados, MS. Durante o curso, procuramos evidenciar, através da reflexão compartilhada, como, no ensino de Ciências, processa-se a articulação entre os conteúdos e questões Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS). Neste relato de um dos encontros, os conteúdos discutidos são próximos ao ensino de Física: uso de cartões eletrônicos e magnéticos.Universidade do Sul de Santa Catarina2016-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/272710.19177/prppge.v10e02016169-181Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 169-1812179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2727/2871Ferreira, Fernando Cesarde Arruda Silva, Lenice Heloisainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-11-24T12:46:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2727Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T12:46:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS
REFLEXIÓN COMPARTIDA EN LA FORMACIÓN CONTINUADA DE PROFESORES DE CIENCIAS: REPORTE DE EXPERIENCIA INVOLUCRANDO RELACIONES CTS
REFLEXÃO COMPARTILHADA NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: RELATO DE EXPERIÊNCIA ENVOLVENDO RELAÇÕES CTS
title SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS
spellingShingle SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS
Ferreira, Fernando Cesar
Continuing training
Science teaching
Elementary school.
Formación continuada. Enseñanza de Ciencias. Educación primaria.
Formação continuada
Ensino de Ciências
Ensino Fundamental.
title_short SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS
title_full SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS
title_fullStr SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS
title_full_unstemmed SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS
title_sort SHARED REFLECTION IN CONTINUOUS TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: REPORT INVOLVING CTS RELATIONS
author Ferreira, Fernando Cesar
author_facet Ferreira, Fernando Cesar
de Arruda Silva, Lenice Heloisa
author_role author
author2 de Arruda Silva, Lenice Heloisa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Fernando Cesar
de Arruda Silva, Lenice Heloisa
dc.subject.por.fl_str_mv Continuing training
Science teaching
Elementary school.
Formación continuada. Enseñanza de Ciencias. Educación primaria.
Formação continuada
Ensino de Ciências
Ensino Fundamental.
topic Continuing training
Science teaching
Elementary school.
Formación continuada. Enseñanza de Ciencias. Educación primaria.
Formação continuada
Ensino de Ciências
Ensino Fundamental.
description Continued training activities for teachers still require discussions regarding the methodologies, the disclosed content, the links of these actions to the professional development of teachers and school project. However, how would instrumentalize teacher to build herself/himself a permanently critical attitude? Searching some reflections on possible answers to this question is the purpose of this article. Thereunto, a cut is presented as an experience report from a continuing education course offered by UFGD teachers to a group of forty-five public school teachers of science of Dourados, MS. During the course we seek to show, through shared reflection, how the science teaching takes place in the articulation between the subject content and CTS issues. In this experience report, the contents  were near to the Physics teaching, focusing on the use of electronic and magnetic cards.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2727
10.19177/prppge.v10e02016169-181
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2727
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e02016169-181
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2727/2871
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 169-181
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747664859136