NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lunckes, Mariseti Cristina Soares
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Nakashima, Rosária Helena Ruiz, de Sales, Jéssica Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3095
Resumo: This action research investigated the relationship of Basic Education to Higher Education under the Programa Institucional de Iniciação à Docência (Pibid) History in a federal university of northern Brazil. We seek to understand the meanings of Pibid in empowerment processes and improving the training of licensing (scholarship), teacher of the basic school system and school-camp students. The results showed that one of the mechanisms for empowerment of the subjects was the creation of spaces when all these actors could express themselves with speaks of authority. The knowledge of the teacher-school course and the stock market were articulated in the performance of Pibid. It aims at the production of new cultural and educational capital, enhanced by the practice of those already used to dealing with the challenges of the school context and the theory of who is in the making process, with a view to inclusion in teaching.
id UNISUL-4_be5401ed7ea0879c8650d0240c6d17b9
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3095
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXTNARRATIVAS DE LOS PIBIDIANOS DE HISTORIA: PROCESOS DE EMPODERAMIENTO EN EL CONTEXTO ESCOLARNARRATIVAS DOS PIBIDIANOS DE HISTÓRIA: PROCESSOS DE EMPODERAMENTO NO CONTEXTO ESCOLARPibid. Teacher training. History teaching.Pibid. Formación de professores. Enseñanza de Historia.Pibid. Formação de professores. Ensino de História.This action research investigated the relationship of Basic Education to Higher Education under the Programa Institucional de Iniciação à Docência (Pibid) History in a federal university of northern Brazil. We seek to understand the meanings of Pibid in empowerment processes and improving the training of licensing (scholarship), teacher of the basic school system and school-camp students. The results showed that one of the mechanisms for empowerment of the subjects was the creation of spaces when all these actors could express themselves with speaks of authority. The knowledge of the teacher-school course and the stock market were articulated in the performance of Pibid. It aims at the production of new cultural and educational capital, enhanced by the practice of those already used to dealing with the challenges of the school context and the theory of who is in the making process, with a view to inclusion in teaching.Esta investigación-acción he buscado conocer las relaciones de la Educación Básica con la Enseñanza Superior en el ámbito del Programa Institucional de Iniciação à Docência (Pibid) de Historia, en una universidad federal del norte de Brasil. Fue una búsqueda por la comprensión de los significados del Pibid en procesos de empoderamiento y perfeccionamiento de la formación del licenciando (bolsista), del profesor y de sus alumnos de la escuela-campo. Los resultados evidenciaran que uno de los mecanismos para el empoderamiento de los sujetos ha sido la creación de espacios para que todos eses actores podrían se expresar con autoridad de habla. Los saberes del profesor de la escuela-campo y del becario fueron articulados en la actuación del Pibid, deseando la producción de nuevos capitales cultural y pedagógico, perfeccionados por la práctica de quienes ya posee experiencia en lidiar con los desafíos do contexto de la escuela y por la teoría de quienes está en proceso de formación, con el objetivo de la inserción en la docencia.Esta pesquisa-ação investigou as relações da Educação Básica com o Ensino Superior, no âmbito do Programa Institucional de Iniciação à Docência (Pibid) de História, em uma universidade federal do norte do Brasil. Buscou compreender os significados do Pibid nos processos de empoderamento e de aprimoramento da formação do licenciando (bolsista), do professor e de seus alunos da escola-campo. Os resultados evidenciaram que um dos mecanismos para o empoderamento dos sujeitos foi a criação de espaços para que todos esses atores pudessem se expressar com autoridade de fala. Os saberes do professor da escola-campo e do bolsista foram articulados na atuação do Pibid, almejando a produção de novos capitais cultural e pedagógico, aprimorados pela prática de quem já tem experiência em lidar com os desafios do contexto escolar e pela teoria de quem está em processo de formação, com vistas à inserção na docência.Universidade do Sul de Santa Catarina2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa-açãoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/309510.19177/prppge.v10e182016477-493Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 477-4932179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3095/2931Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLunckes, Mariseti Cristina SoaresNakashima, Rosária Helena Ruizde Sales, Jéssica Alves2016-12-20T18:46:05Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3095Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-12-20T18:46:05Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT
NARRATIVAS DE LOS PIBIDIANOS DE HISTORIA: PROCESOS DE EMPODERAMIENTO EN EL CONTEXTO ESCOLAR
NARRATIVAS DOS PIBIDIANOS DE HISTÓRIA: PROCESSOS DE EMPODERAMENTO NO CONTEXTO ESCOLAR
title NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT
spellingShingle NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT
Lunckes, Mariseti Cristina Soares
Pibid. Teacher training. History teaching.
Pibid. Formación de professores. Enseñanza de Historia.
Pibid. Formação de professores. Ensino de História.
title_short NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT
title_full NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT
title_fullStr NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT
title_full_unstemmed NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT
title_sort NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT
author Lunckes, Mariseti Cristina Soares
author_facet Lunckes, Mariseti Cristina Soares
Nakashima, Rosária Helena Ruiz
de Sales, Jéssica Alves
author_role author
author2 Nakashima, Rosária Helena Ruiz
de Sales, Jéssica Alves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lunckes, Mariseti Cristina Soares
Nakashima, Rosária Helena Ruiz
de Sales, Jéssica Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Pibid. Teacher training. History teaching.
Pibid. Formación de professores. Enseñanza de Historia.
Pibid. Formação de professores. Ensino de História.
topic Pibid. Teacher training. History teaching.
Pibid. Formación de professores. Enseñanza de Historia.
Pibid. Formação de professores. Ensino de História.
description This action research investigated the relationship of Basic Education to Higher Education under the Programa Institucional de Iniciação à Docência (Pibid) History in a federal university of northern Brazil. We seek to understand the meanings of Pibid in empowerment processes and improving the training of licensing (scholarship), teacher of the basic school system and school-camp students. The results showed that one of the mechanisms for empowerment of the subjects was the creation of spaces when all these actors could express themselves with speaks of authority. The knowledge of the teacher-school course and the stock market were articulated in the performance of Pibid. It aims at the production of new cultural and educational capital, enhanced by the practice of those already used to dealing with the challenges of the school context and the theory of who is in the making process, with a view to inclusion in teaching.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa-ação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3095
10.19177/prppge.v10e182016477-493
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3095
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e182016477-493
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3095/2931
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 477-493
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747705753600