NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3095 |
Resumo: | This action research investigated the relationship of Basic Education to Higher Education under the Programa Institucional de Iniciação à Docência (Pibid) History in a federal university of northern Brazil. We seek to understand the meanings of Pibid in empowerment processes and improving the training of licensing (scholarship), teacher of the basic school system and school-camp students. The results showed that one of the mechanisms for empowerment of the subjects was the creation of spaces when all these actors could express themselves with speaks of authority. The knowledge of the teacher-school course and the stock market were articulated in the performance of Pibid. It aims at the production of new cultural and educational capital, enhanced by the practice of those already used to dealing with the challenges of the school context and the theory of who is in the making process, with a view to inclusion in teaching. |
id |
UNISUL-4_be5401ed7ea0879c8650d0240c6d17b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3095 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXTNARRATIVAS DE LOS PIBIDIANOS DE HISTORIA: PROCESOS DE EMPODERAMIENTO EN EL CONTEXTO ESCOLARNARRATIVAS DOS PIBIDIANOS DE HISTÓRIA: PROCESSOS DE EMPODERAMENTO NO CONTEXTO ESCOLARPibid. Teacher training. History teaching.Pibid. Formación de professores. Enseñanza de Historia.Pibid. Formação de professores. Ensino de História.This action research investigated the relationship of Basic Education to Higher Education under the Programa Institucional de Iniciação à Docência (Pibid) History in a federal university of northern Brazil. We seek to understand the meanings of Pibid in empowerment processes and improving the training of licensing (scholarship), teacher of the basic school system and school-camp students. The results showed that one of the mechanisms for empowerment of the subjects was the creation of spaces when all these actors could express themselves with speaks of authority. The knowledge of the teacher-school course and the stock market were articulated in the performance of Pibid. It aims at the production of new cultural and educational capital, enhanced by the practice of those already used to dealing with the challenges of the school context and the theory of who is in the making process, with a view to inclusion in teaching.Esta investigación-acción he buscado conocer las relaciones de la Educación Básica con la Enseñanza Superior en el ámbito del Programa Institucional de Iniciação à Docência (Pibid) de Historia, en una universidad federal del norte de Brasil. Fue una búsqueda por la comprensión de los significados del Pibid en procesos de empoderamiento y perfeccionamiento de la formación del licenciando (bolsista), del profesor y de sus alumnos de la escuela-campo. Los resultados evidenciaran que uno de los mecanismos para el empoderamiento de los sujetos ha sido la creación de espacios para que todos eses actores podrían se expresar con autoridad de habla. Los saberes del profesor de la escuela-campo y del becario fueron articulados en la actuación del Pibid, deseando la producción de nuevos capitales cultural y pedagógico, perfeccionados por la práctica de quienes ya posee experiencia en lidiar con los desafíos do contexto de la escuela y por la teoría de quienes está en proceso de formación, con el objetivo de la inserción en la docencia.Esta pesquisa-ação investigou as relações da Educação Básica com o Ensino Superior, no âmbito do Programa Institucional de Iniciação à Docência (Pibid) de História, em uma universidade federal do norte do Brasil. Buscou compreender os significados do Pibid nos processos de empoderamento e de aprimoramento da formação do licenciando (bolsista), do professor e de seus alunos da escola-campo. Os resultados evidenciaram que um dos mecanismos para o empoderamento dos sujeitos foi a criação de espaços para que todos esses atores pudessem se expressar com autoridade de fala. Os saberes do professor da escola-campo e do bolsista foram articulados na atuação do Pibid, almejando a produção de novos capitais cultural e pedagógico, aprimorados pela prática de quem já tem experiência em lidar com os desafios do contexto escolar e pela teoria de quem está em processo de formação, com vistas à inserção na docência.Universidade do Sul de Santa Catarina2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa-açãoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/309510.19177/prppge.v10e182016477-493Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 477-4932179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3095/2931Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLunckes, Mariseti Cristina SoaresNakashima, Rosária Helena Ruizde Sales, Jéssica Alves2016-12-20T18:46:05Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3095Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-12-20T18:46:05Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT NARRATIVAS DE LOS PIBIDIANOS DE HISTORIA: PROCESOS DE EMPODERAMIENTO EN EL CONTEXTO ESCOLAR NARRATIVAS DOS PIBIDIANOS DE HISTÓRIA: PROCESSOS DE EMPODERAMENTO NO CONTEXTO ESCOLAR |
title |
NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT |
spellingShingle |
NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT Lunckes, Mariseti Cristina Soares Pibid. Teacher training. History teaching. Pibid. Formación de professores. Enseñanza de Historia. Pibid. Formação de professores. Ensino de História. |
title_short |
NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT |
title_full |
NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT |
title_fullStr |
NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT |
title_full_unstemmed |
NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT |
title_sort |
NARRATIVE OF HISTORY PIBIDIAN: EMPOWERMENT PROCESS IN SCHOOL CONTEXT |
author |
Lunckes, Mariseti Cristina Soares |
author_facet |
Lunckes, Mariseti Cristina Soares Nakashima, Rosária Helena Ruiz de Sales, Jéssica Alves |
author_role |
author |
author2 |
Nakashima, Rosária Helena Ruiz de Sales, Jéssica Alves |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lunckes, Mariseti Cristina Soares Nakashima, Rosária Helena Ruiz de Sales, Jéssica Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pibid. Teacher training. History teaching. Pibid. Formación de professores. Enseñanza de Historia. Pibid. Formação de professores. Ensino de História. |
topic |
Pibid. Teacher training. History teaching. Pibid. Formación de professores. Enseñanza de Historia. Pibid. Formação de professores. Ensino de História. |
description |
This action research investigated the relationship of Basic Education to Higher Education under the Programa Institucional de Iniciação à Docência (Pibid) History in a federal university of northern Brazil. We seek to understand the meanings of Pibid in empowerment processes and improving the training of licensing (scholarship), teacher of the basic school system and school-camp students. The results showed that one of the mechanisms for empowerment of the subjects was the creation of spaces when all these actors could express themselves with speaks of authority. The knowledge of the teacher-school course and the stock market were articulated in the performance of Pibid. It aims at the production of new cultural and educational capital, enhanced by the practice of those already used to dealing with the challenges of the school context and the theory of who is in the making process, with a view to inclusion in teaching. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa-ação |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3095 10.19177/prppge.v10e182016477-493 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3095 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v10e182016477-493 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3095/2931 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 477-493 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218747705753600 |