Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interfaces Científicas. Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10957 |
Resumo: | Interdisciplinarity is an important pedagogical work proposal for all areas of knowledge and also for Music Education. With that in mind, the present research carried out a survey of articles published between 2005 and 2020, which resulted in a mapping on the topic Interdisciplinarity and Music Education. The general objective is to analyze what has been debated on the subject, making an analysis of the interdisciplinarity theme in the course of its history and how it has been present within the approaches of Music Education. The research methodology was based on a quantitative basis, the technique of bibliographic data collection and, for data analysis, content analysis was used. It was found that research indicates a gradual development of the interdisciplinary proposal in Music Education, from movements that prove the importance of defragmenting the discipline, pushing it more towards collective work, and from a global perspective. |
id |
UNIT-2_752d3183b3f9fa5e8f911e5433696a13 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/10957 |
network_acronym_str |
UNIT-2 |
network_name_str |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITYUm EDUCACIÓN MUSICAL E INTERDISCIPLINARIEDAD: EDUCACIÓN MUSICAL E INTERDISCIPLINARIEDADEDUCAÇÃO MUSICAL E INTERDISCIPLINARIDADE: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITYUm EDUCAÇÃO MUSICAL E INTERDISCIPLINARIDADE: EDUCAÇÃO MUSICAL E INTERDISCIPLINARIDADEInterdisciplinarity is an important pedagogical work proposal for all areas of knowledge and also for Music Education. With that in mind, the present research carried out a survey of articles published between 2005 and 2020, which resulted in a mapping on the topic Interdisciplinarity and Music Education. The general objective is to analyze what has been debated on the subject, making an analysis of the interdisciplinarity theme in the course of its history and how it has been present within the approaches of Music Education. The research methodology was based on a quantitative basis, the technique of bibliographic data collection and, for data analysis, content analysis was used. It was found that research indicates a gradual development of the interdisciplinary proposal in Music Education, from movements that prove the importance of defragmenting the discipline, pushing it more towards collective work, and from a global perspective.La interdisciplinariedad es una importante propuesta de trabajo pedagógico para todas las áreas del saber y también para la Educación Musical. Con eso en mente, la presente investigación realizó un levantamiento de artículos publicados entre 2005 y 2020, lo que resultó en un mapeo sobre el tema Interdisciplinariedad y Educación Musical. El objetivo general es analizar lo que se ha debatido sobre el tema, haciendo un análisis del tema de la interdisciplinariedad en el transcurso de su historia y cómo ha estado presente dentro de los enfoques de la Educación Musical. La metodología de la investigación se basó en una base cuantitativa, se utilizó la técnica de recolección de datos bibliográficos y, para el análisis de datos, se utilizó el análisis de contenido. Se constató que las investigaciones indican un desarrollo paulatino de la propuesta interdisciplinar en Educación Musical, a partir de movimientos que prueban la importancia de desfragmentar la disciplina, empujándola más hacia el trabajo colectivo, y desde una perspectiva global.A interdisciplinaridade é uma proposta de trabalho pedagógico importante para todas as áreas do conhecimento e também para a Educação Musical. Pensando nisso, a presente pesquisa realizou um levantamento em artigos publicados no período de 2005 a 2020, que resultou em um mapeamento sobre o tema Interdisciplinaridade e Educação Musical. O objetivo geral é de analisar o que tem sido debatido na temática, fazendo uma análise do tema interdisciplinaridade no decorrer de sua história e como tem-se feito presente dentro das abordagens da Educação Musical. A metodologia da pesquisa foi fundamentada de forma quantitativa, a técnica de coleta de dados bibliográfica e, para a análise de dados, utilizou-se a análise de conteúdo. Constatou-se que as pesquisas indicam um gradativo desenvolvimento da proposta interdisciplinar na Educação Musical, a partir de movimentos que comprovam a importância da desfragmentação da disciplina, impulsionando-a mais para o trabalho coletivo, e cooperando para uma perspectiva global.A interdisciplinaridade é uma proposta de trabalho pedagógico importante para todas as áreas do conhecimento e também para a Educação Musical. Pensando nisso, a presente pesquisa realizou um levantamento em artigos publicados no período de 2005 a 2020, que resultou em um mapeamento sobre o tema Interdisciplinaridade e Educação Musical. O objetivo geral é de analisar o que tem sido debatido na temática, fazendo uma análise do tema interdisciplinaridade no decorrer de sua história e como tem-se feito presente dentro das abordagens da Educação Musical. A metodologia da pesquisa foi fundamentada de forma quantitativa, a técnica de coleta de dados bibliográfica e, para a análise de dados, utilizou-se a análise de conteúdo. Constatou-se que as pesquisas indicam um gradativo desenvolvimento da proposta interdisciplinar na Educação Musical, a partir de movimentos que comprovam a importância da desfragmentação da disciplina, impulsionando-a mais para o trabalho coletivo, e cooperando para uma perspectiva global.Editora Universitária Tiradentes2023-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/1095710.17564/2316-3828.2023v12n1p345-358Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 345-3582316-38282316-333X10.17564/2316-3828.2023v12n1reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)instname:Universidade Tiradentes (UNIT)instacron:UNITporhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10957/5422Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDomingues Gularte, José LuizWolffenbüttel, Cristina Rolim 2023-04-05T19:43:55Zoai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/10957Revistahttps://periodicos.set.edu.br/educacaoPRIhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/oai||crismporto@gmail.com2316-38282316-333Xopendoar:2023-10-16T10:12:34.767693Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY Um EDUCACIÓN MUSICAL E INTERDISCIPLINARIEDAD: EDUCACIÓN MUSICAL E INTERDISCIPLINARIEDAD EDUCAÇÃO MUSICAL E INTERDISCIPLINARIDADE: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY Um EDUCAÇÃO MUSICAL E INTERDISCIPLINARIDADE: EDUCAÇÃO MUSICAL E INTERDISCIPLINARIDADE |
title |
Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY |
spellingShingle |
Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY Domingues Gularte, José Luiz |
title_short |
Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY |
title_full |
Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY |
title_fullStr |
Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY |
title_full_unstemmed |
Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY |
title_sort |
Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY |
author |
Domingues Gularte, José Luiz |
author_facet |
Domingues Gularte, José Luiz Wolffenbüttel, Cristina Rolim |
author_role |
author |
author2 |
Wolffenbüttel, Cristina Rolim |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Domingues Gularte, José Luiz Wolffenbüttel, Cristina Rolim |
description |
Interdisciplinarity is an important pedagogical work proposal for all areas of knowledge and also for Music Education. With that in mind, the present research carried out a survey of articles published between 2005 and 2020, which resulted in a mapping on the topic Interdisciplinarity and Music Education. The general objective is to analyze what has been debated on the subject, making an analysis of the interdisciplinarity theme in the course of its history and how it has been present within the approaches of Music Education. The research methodology was based on a quantitative basis, the technique of bibliographic data collection and, for data analysis, content analysis was used. It was found that research indicates a gradual development of the interdisciplinary proposal in Music Education, from movements that prove the importance of defragmenting the discipline, pushing it more towards collective work, and from a global perspective. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10957 10.17564/2316-3828.2023v12n1p345-358 |
url |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10957 |
identifier_str_mv |
10.17564/2316-3828.2023v12n1p345-358 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10957/5422 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Universitária Tiradentes |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Universitária Tiradentes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 345-358 2316-3828 2316-333X 10.17564/2316-3828.2023v12n1 reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online) instname:Universidade Tiradentes (UNIT) instacron:UNIT |
instname_str |
Universidade Tiradentes (UNIT) |
instacron_str |
UNIT |
institution |
UNIT |
reponame_str |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
collection |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||crismporto@gmail.com |
_version_ |
1800220615473364992 |