Public policies in continuing training for teaching geometry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miné, Valdete Aparecida do
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pereira, Maria Regina dos Passos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23772
Resumo: This article aims to spread the formation of Geometry in the early years of Elementary School, having as reference the Federal Programs such as the Pro-Literacy in Mathematics, a continuing education program for teachers / initial years of Elementary Education; the National Pact for Literacy at the Right Age - PNAIC and the Common National Curriculum Base (BNCC) which proposes curricular reforms and their viability for quality mathematics teaching, aiming at the commitment to the development of teaching and learning in mathematics We will deal with continuous education and the challenges faced by Basic Education teachers in their daily practices in order to understand students' learning difficulties with the contents and skills related to Geometry. The main theoretical contributions are Lorenzato (1995, 2008), Pavanello (1989, 1993) and Serrazina (1999). Thus, we will end with evidences that the continuous education of the teacher in Geometry needs to contemplate the pedagogical practice, to be carried out in schools and not in specific short courses and outside the school context.
id UNOESC-3_0a26f30357cc54086ffb42791c49fe62
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23772
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Public policies in continuing training for teaching geometryPolíticas públicas en la formación continua para la educación en geometríaPolíticas públicas na formação continuada para o ensino de geometria Formação de professoresGeometriaEducação MatemáticaFormación docenteGeometríaEducación matemáticaTeacher trainingGeometryMathematical EducationThis article aims to spread the formation of Geometry in the early years of Elementary School, having as reference the Federal Programs such as the Pro-Literacy in Mathematics, a continuing education program for teachers / initial years of Elementary Education; the National Pact for Literacy at the Right Age - PNAIC and the Common National Curriculum Base (BNCC) which proposes curricular reforms and their viability for quality mathematics teaching, aiming at the commitment to the development of teaching and learning in mathematics We will deal with continuous education and the challenges faced by Basic Education teachers in their daily practices in order to understand students' learning difficulties with the contents and skills related to Geometry. The main theoretical contributions are Lorenzato (1995, 2008), Pavanello (1989, 1993) and Serrazina (1999). Thus, we will end with evidences that the continuous education of the teacher in Geometry needs to contemplate the pedagogical practice, to be carried out in schools and not in specific short courses and outside the school context.Este artículo tiene como objetivo difundir la formación de la Geometría en los primeros años de la Escuela Primaria, teniendo como referencia los Programas Federales como el Pro-Alfabetización en Matemáticas, un programa de educación continua para docentes / años iniciales de Educación Primaria; el Pacto Nacional por la Alfabetización en Edad Adecuada - PNAIC y el Currículo Base Común Nacional (BNCC) que propone reformas curriculares y su viabilidad para una enseñanza de la matemática de calidad, apuntando al compromiso con el desarrollo de la enseñanza y el aprendizaje en matemáticas. Abordaremos la educación continua y los desafíos que enfrentan los maestros de educación básica en sus prácticas diarias para comprender las dificultades de aprendizaje de los estudiantes con el contenido y las habilidades vinculadas a la geometría. Las principales contribuciones teóricas son Lorenzato (1995, 2008), Pavanello (1989, 1993) y Serrazina (1999). Así, concluiremos con evidencias de que la formación continua del maestro en Geometría debe contemplar la práctica pedagógica, que se llevará a cabo en las escuelas y no en cursos cortos ocasionales fuera del contexto escolar.Este artigo tem por objetivo difundir a formação de Geometria nos anos iniciais do Ensino Fundamental, tendo como referência os Programas Federal como o Pró-Letramento em Matemática, programa de formação continuada dos professores anos/séries iniciais do Ensino Fundamental; o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa - PNAIC e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que tem como proposta as reformas curriculares e sua viabilização para um ensino de Matemática de qualidade, visando ao compromisso com o desenvolvimento do ensino e aprendizagem em matemática. Trataremos a formação contínua e os desafios enfrentados pelos professores da Educação Básica em suas práticas diárias no intuito de compreender as dificuldades de aprendizagem dos alunos com os conteúdos e habilidades ligados à Geometria. Os principais aportes teóricos são Lorenzato (1995, 2008), Pavanello (1989, 1993) e Serrazina (1999). Assim, finalizaremos com evidências de que a formação continuada do professor em Geometria necessita contemplar a prática pedagógica, ser realizada nas escolas e não em cursos pontuais de curta duração e fora do contexto escolar.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2377210.18593/r.v46.23772Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23772Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23772Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23772Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e23772Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e237722177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23772/16117https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23772/16118Copyright (c) 2021 Valdete Aparecida do Miné, Maria Regina dos Passos Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMiné, Valdete Aparecida do Pereira, Maria Regina dos Passos2021-09-23T14:54:50Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23772Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2021-09-23T14:54:50Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Public policies in continuing training for teaching geometry
Políticas públicas en la formación continua para la educación en geometría
Políticas públicas na formação continuada para o ensino de geometria
title Public policies in continuing training for teaching geometry
spellingShingle Public policies in continuing training for teaching geometry
Miné, Valdete Aparecida do
Formação de professores
Geometria
Educação Matemática
Formación docente
Geometría
Educación matemática
Teacher training
Geometry
Mathematical Education
title_short Public policies in continuing training for teaching geometry
title_full Public policies in continuing training for teaching geometry
title_fullStr Public policies in continuing training for teaching geometry
title_full_unstemmed Public policies in continuing training for teaching geometry
title_sort Public policies in continuing training for teaching geometry
author Miné, Valdete Aparecida do
author_facet Miné, Valdete Aparecida do
Pereira, Maria Regina dos Passos
author_role author
author2 Pereira, Maria Regina dos Passos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miné, Valdete Aparecida do
Pereira, Maria Regina dos Passos
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Geometria
Educação Matemática
Formación docente
Geometría
Educación matemática
Teacher training
Geometry
Mathematical Education
topic Formação de professores
Geometria
Educação Matemática
Formación docente
Geometría
Educación matemática
Teacher training
Geometry
Mathematical Education
description This article aims to spread the formation of Geometry in the early years of Elementary School, having as reference the Federal Programs such as the Pro-Literacy in Mathematics, a continuing education program for teachers / initial years of Elementary Education; the National Pact for Literacy at the Right Age - PNAIC and the Common National Curriculum Base (BNCC) which proposes curricular reforms and their viability for quality mathematics teaching, aiming at the commitment to the development of teaching and learning in mathematics We will deal with continuous education and the challenges faced by Basic Education teachers in their daily practices in order to understand students' learning difficulties with the contents and skills related to Geometry. The main theoretical contributions are Lorenzato (1995, 2008), Pavanello (1989, 1993) and Serrazina (1999). Thus, we will end with evidences that the continuous education of the teacher in Geometry needs to contemplate the pedagogical practice, to be carried out in schools and not in specific short courses and outside the school context.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23772
10.18593/r.v46.23772
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23772
identifier_str_mv 10.18593/r.v46.23772
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23772/16117
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23772/16118
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Valdete Aparecida do Miné, Maria Regina dos Passos Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Valdete Aparecida do Miné, Maria Regina dos Passos Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23772
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23772
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23772
Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e23772
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23772
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v46i
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531252789248