Public policies in continuing training for teaching geometry
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23772 |
Resumo: | This article aims to spread the formation of Geometry in the early years of Elementary School, having as reference the Federal Programs such as the Pro-Literacy in Mathematics, a continuing education program for teachers / initial years of Elementary Education; the National Pact for Literacy at the Right Age - PNAIC and the Common National Curriculum Base (BNCC) which proposes curricular reforms and their viability for quality mathematics teaching, aiming at the commitment to the development of teaching and learning in mathematics We will deal with continuous education and the challenges faced by Basic Education teachers in their daily practices in order to understand students' learning difficulties with the contents and skills related to Geometry. The main theoretical contributions are Lorenzato (1995, 2008), Pavanello (1989, 1993) and Serrazina (1999). Thus, we will end with evidences that the continuous education of the teacher in Geometry needs to contemplate the pedagogical practice, to be carried out in schools and not in specific short courses and outside the school context. |
id |
UNOESC-3_0a26f30357cc54086ffb42791c49fe62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23772 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Public policies in continuing training for teaching geometryPolíticas públicas en la formación continua para la educación en geometríaPolíticas públicas na formação continuada para o ensino de geometria Formação de professoresGeometriaEducação MatemáticaFormación docenteGeometríaEducación matemáticaTeacher trainingGeometryMathematical EducationThis article aims to spread the formation of Geometry in the early years of Elementary School, having as reference the Federal Programs such as the Pro-Literacy in Mathematics, a continuing education program for teachers / initial years of Elementary Education; the National Pact for Literacy at the Right Age - PNAIC and the Common National Curriculum Base (BNCC) which proposes curricular reforms and their viability for quality mathematics teaching, aiming at the commitment to the development of teaching and learning in mathematics We will deal with continuous education and the challenges faced by Basic Education teachers in their daily practices in order to understand students' learning difficulties with the contents and skills related to Geometry. The main theoretical contributions are Lorenzato (1995, 2008), Pavanello (1989, 1993) and Serrazina (1999). Thus, we will end with evidences that the continuous education of the teacher in Geometry needs to contemplate the pedagogical practice, to be carried out in schools and not in specific short courses and outside the school context.Este artículo tiene como objetivo difundir la formación de la Geometría en los primeros años de la Escuela Primaria, teniendo como referencia los Programas Federales como el Pro-Alfabetización en Matemáticas, un programa de educación continua para docentes / años iniciales de Educación Primaria; el Pacto Nacional por la Alfabetización en Edad Adecuada - PNAIC y el Currículo Base Común Nacional (BNCC) que propone reformas curriculares y su viabilidad para una enseñanza de la matemática de calidad, apuntando al compromiso con el desarrollo de la enseñanza y el aprendizaje en matemáticas. Abordaremos la educación continua y los desafíos que enfrentan los maestros de educación básica en sus prácticas diarias para comprender las dificultades de aprendizaje de los estudiantes con el contenido y las habilidades vinculadas a la geometría. Las principales contribuciones teóricas son Lorenzato (1995, 2008), Pavanello (1989, 1993) y Serrazina (1999). Así, concluiremos con evidencias de que la formación continua del maestro en Geometría debe contemplar la práctica pedagógica, que se llevará a cabo en las escuelas y no en cursos cortos ocasionales fuera del contexto escolar.Este artigo tem por objetivo difundir a formação de Geometria nos anos iniciais do Ensino Fundamental, tendo como referência os Programas Federal como o Pró-Letramento em Matemática, programa de formação continuada dos professores anos/séries iniciais do Ensino Fundamental; o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa - PNAIC e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que tem como proposta as reformas curriculares e sua viabilização para um ensino de Matemática de qualidade, visando ao compromisso com o desenvolvimento do ensino e aprendizagem em matemática. Trataremos a formação contínua e os desafios enfrentados pelos professores da Educação Básica em suas práticas diárias no intuito de compreender as dificuldades de aprendizagem dos alunos com os conteúdos e habilidades ligados à Geometria. Os principais aportes teóricos são Lorenzato (1995, 2008), Pavanello (1989, 1993) e Serrazina (1999). Assim, finalizaremos com evidências de que a formação continuada do professor em Geometria necessita contemplar a prática pedagógica, ser realizada nas escolas e não em cursos pontuais de curta duração e fora do contexto escolar.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2377210.18593/r.v46.23772Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23772Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23772Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23772Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e23772Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e237722177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23772/16117https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23772/16118Copyright (c) 2021 Valdete Aparecida do Miné, Maria Regina dos Passos Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMiné, Valdete Aparecida do Pereira, Maria Regina dos Passos2021-09-23T14:54:50Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23772Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2021-09-23T14:54:50Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public policies in continuing training for teaching geometry Políticas públicas en la formación continua para la educación en geometría Políticas públicas na formação continuada para o ensino de geometria |
title |
Public policies in continuing training for teaching geometry |
spellingShingle |
Public policies in continuing training for teaching geometry Miné, Valdete Aparecida do Formação de professores Geometria Educação Matemática Formación docente Geometría Educación matemática Teacher training Geometry Mathematical Education |
title_short |
Public policies in continuing training for teaching geometry |
title_full |
Public policies in continuing training for teaching geometry |
title_fullStr |
Public policies in continuing training for teaching geometry |
title_full_unstemmed |
Public policies in continuing training for teaching geometry |
title_sort |
Public policies in continuing training for teaching geometry |
author |
Miné, Valdete Aparecida do |
author_facet |
Miné, Valdete Aparecida do Pereira, Maria Regina dos Passos |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Maria Regina dos Passos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miné, Valdete Aparecida do Pereira, Maria Regina dos Passos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Geometria Educação Matemática Formación docente Geometría Educación matemática Teacher training Geometry Mathematical Education |
topic |
Formação de professores Geometria Educação Matemática Formación docente Geometría Educación matemática Teacher training Geometry Mathematical Education |
description |
This article aims to spread the formation of Geometry in the early years of Elementary School, having as reference the Federal Programs such as the Pro-Literacy in Mathematics, a continuing education program for teachers / initial years of Elementary Education; the National Pact for Literacy at the Right Age - PNAIC and the Common National Curriculum Base (BNCC) which proposes curricular reforms and their viability for quality mathematics teaching, aiming at the commitment to the development of teaching and learning in mathematics We will deal with continuous education and the challenges faced by Basic Education teachers in their daily practices in order to understand students' learning difficulties with the contents and skills related to Geometry. The main theoretical contributions are Lorenzato (1995, 2008), Pavanello (1989, 1993) and Serrazina (1999). Thus, we will end with evidences that the continuous education of the teacher in Geometry needs to contemplate the pedagogical practice, to be carried out in schools and not in specific short courses and outside the school context. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23772 10.18593/r.v46.23772 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23772 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v46.23772 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23772/16117 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23772/16118 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Valdete Aparecida do Miné, Maria Regina dos Passos Pereira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Valdete Aparecida do Miné, Maria Regina dos Passos Pereira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23772 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23772 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23772 Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e23772 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23772 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v46i reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220531252789248 |