Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32349 |
Resumo: | This article presents the results of research with undergraduate students of Chemistry at a reference public institution in Rio de Janeiro on the relationship between digital technologies (DT) and Education in Chemistry, considering the objectives of critical training and active participation in society. Science, Technology, Society and Environment (STSE) and critical approaches to technology references are used, seeking to contribute with reflections on the implications of what has been identified. The content analysis of interviews suggest that future teachers are experiencing tensions between a “banking education” and criticism, they would not have training for citizenship and active participation as commitments of Education in Chemistry and DT are not enough problematized. |
id |
UNOESC-3_266aec921c183b4e43b81af5c41b5a50 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/32349 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital TechnologiesEducación crítica y participación em la sociedad: relaciones entre Educación Química y Tecnologías DigitalesFormação crítica e participação em sociedade: relações entre educação em Química e tecnologias digitaisEducação em Química.Tecnologias Digitais.CTSA.Educación en QuímicaTecnologías digitalesCTSMAChemical educationDigital technologiesSTSEThis article presents the results of research with undergraduate students of Chemistry at a reference public institution in Rio de Janeiro on the relationship between digital technologies (DT) and Education in Chemistry, considering the objectives of critical training and active participation in society. Science, Technology, Society and Environment (STSE) and critical approaches to technology references are used, seeking to contribute with reflections on the implications of what has been identified. The content analysis of interviews suggest that future teachers are experiencing tensions between a “banking education” and criticism, they would not have training for citizenship and active participation as commitments of Education in Chemistry and DT are not enough problematized.Este artículo presenta los resultados de una investigación realizada con estudiantes de graduación en Química en una institución publica líder en Río de Janeiro sobre la relación entre las tecnologías digitales (TD) y la Educación Química, considerando los objetivos de formación crítica y participación en la sociedad. Las referencias del Ciencia, Tecnología, Sociedad y Medio Ambiente (CTSMA) y enfoques críticos de la tecnología, buscan contribuir a la reflexión sobre las implicaciones de lo identificado. El análisis de contenido de entrevistas sugiere que los futuros docentes viven tensiones entre una “educación bancaria” y la crítica, no tendrían formación para la ciudadanía y la participación como apuestas de la Educación en Química y las TD no son suficientes problematizado.Este artigo apresenta achados de pesquisa com licenciandos em uma instituição pública de referência no Rio de Janeiro sobre relações entre tecnologias digitais e Educação em Química, considerando os objetivos de formação crítica e participação ativa em sociedade. Recorreu-se a referenciais de Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA) e de abordagens críticas da tecnologia nas discussões do que foi identificado. Em síntese, a análise de conteúdo das entrevistas sugere que os licenciandos vivem tensões entre uma “educação bancária” e crítica durante sua formação, não experenciaram uma formação para a cidadania e participação ativa como compromisso da Educação em Química e os recursos digitais são pouco problematizados. Universidade do Oeste de Santa Catarina2023-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3234910.18593/r.v48.32349Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32349Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32349Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32349Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e32349Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e323492177-60590104-431110.18593/r.v48reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32349/18535https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32349/18536Copyright (c) 2023 Profª Drª, Profª Drªhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Dayse Pereira BarbosaCarvalho, Jaciara de Sá2023-11-27T14:27:02Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/32349Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-11-27T14:27:02Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies Educación crítica y participación em la sociedad: relaciones entre Educación Química y Tecnologías Digitales Formação crítica e participação em sociedade: relações entre educação em Química e tecnologias digitais |
title |
Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies |
spellingShingle |
Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies Souza, Dayse Pereira Barbosa Educação em Química. Tecnologias Digitais. CTSA. Educación en Química Tecnologías digitales CTSMA Chemical education Digital technologies STSE |
title_short |
Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies |
title_full |
Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies |
title_fullStr |
Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies |
title_full_unstemmed |
Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies |
title_sort |
Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies |
author |
Souza, Dayse Pereira Barbosa |
author_facet |
Souza, Dayse Pereira Barbosa Carvalho, Jaciara de Sá |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Jaciara de Sá |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Dayse Pereira Barbosa Carvalho, Jaciara de Sá |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Química. Tecnologias Digitais. CTSA. Educación en Química Tecnologías digitales CTSMA Chemical education Digital technologies STSE |
topic |
Educação em Química. Tecnologias Digitais. CTSA. Educación en Química Tecnologías digitales CTSMA Chemical education Digital technologies STSE |
description |
This article presents the results of research with undergraduate students of Chemistry at a reference public institution in Rio de Janeiro on the relationship between digital technologies (DT) and Education in Chemistry, considering the objectives of critical training and active participation in society. Science, Technology, Society and Environment (STSE) and critical approaches to technology references are used, seeking to contribute with reflections on the implications of what has been identified. The content analysis of interviews suggest that future teachers are experiencing tensions between a “banking education” and criticism, they would not have training for citizenship and active participation as commitments of Education in Chemistry and DT are not enough problematized. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32349 10.18593/r.v48.32349 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32349 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v48.32349 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32349/18535 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32349/18536 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Profª Drª, Profª Drª https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Profª Drª, Profª Drª https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32349 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32349 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32349 Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e32349 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32349 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v48 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220532423000064 |