Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Dayse Pereira Barbosa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carvalho, Jaciara de Sá
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32349
Resumo: This article presents the results of research with undergraduate students of Chemistry at a reference public institution in Rio de Janeiro on the relationship between digital technologies (DT) and Education in Chemistry, considering the objectives of critical training and active participation in society. Science, Technology, Society and Environment (STSE) and critical approaches to technology references are used, seeking to contribute with reflections on the implications of what has been identified. The content analysis of interviews suggest that future teachers are experiencing tensions between a “banking education” and criticism, they would not have training for citizenship and active participation as commitments of Education in Chemistry and DT are not enough problematized.
id UNOESC-3_266aec921c183b4e43b81af5c41b5a50
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/32349
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital TechnologiesEducación crítica y participación em la sociedad: relaciones entre Educación Química y Tecnologías DigitalesFormação crítica e participação em sociedade: relações entre educação em Química e tecnologias digitaisEducação em Química.Tecnologias Digitais.CTSA.Educación en QuímicaTecnologías digitalesCTSMAChemical educationDigital technologiesSTSEThis article presents the results of research with undergraduate students of Chemistry at a reference public institution in Rio de Janeiro on the relationship between digital technologies (DT) and Education in Chemistry, considering the objectives of critical training and active participation in society. Science, Technology, Society and Environment (STSE) and critical approaches to technology references are used, seeking to contribute with reflections on the implications of what has been identified. The content analysis of interviews suggest that future teachers are experiencing tensions between a “banking education” and criticism, they would not have training for citizenship and active participation as commitments of Education in Chemistry and DT are not enough problematized.Este artículo presenta los resultados de una investigación realizada con estudiantes de graduación en Química en una institución publica líder en Río de Janeiro sobre la relación entre las tecnologías digitales (TD) y la Educación Química, considerando los objetivos de formación crítica y participación en la sociedad. Las referencias del Ciencia, Tecnología, Sociedad y Medio Ambiente (CTSMA) y enfoques críticos de la tecnología, buscan contribuir a la reflexión sobre las implicaciones de lo identificado. El análisis de contenido de entrevistas sugiere que los futuros docentes viven tensiones entre una “educación bancaria” y la crítica, no tendrían formación para la ciudadanía y la participación como apuestas de la Educación en Química y las TD no son suficientes problematizado.Este artigo apresenta achados de pesquisa com licenciandos em uma instituição pública de referência no Rio de Janeiro sobre relações entre tecnologias digitais e Educação em Química, considerando os objetivos de formação crítica e participação ativa em sociedade. Recorreu-se a referenciais de Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA) e de abordagens críticas da tecnologia nas discussões do que foi identificado. Em síntese, a análise de conteúdo das entrevistas sugere que os licenciandos vivem tensões entre uma “educação bancária” e crítica durante sua formação, não experenciaram uma formação para a cidadania e participação ativa como compromisso da Educação em Química e os recursos digitais são pouco problematizados.  Universidade do Oeste de Santa Catarina2023-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3234910.18593/r.v48.32349Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32349Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32349Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32349Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e32349Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e323492177-60590104-431110.18593/r.v48reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32349/18535https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32349/18536Copyright (c) 2023 Profª Drª, Profª Drªhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Dayse Pereira BarbosaCarvalho, Jaciara de Sá2023-11-27T14:27:02Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/32349Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-11-27T14:27:02Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies
Educación crítica y participación em la sociedad: relaciones entre Educación Química y Tecnologías Digitales
Formação crítica e participação em sociedade: relações entre educação em Química e tecnologias digitais
title Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies
spellingShingle Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies
Souza, Dayse Pereira Barbosa
Educação em Química.
Tecnologias Digitais.
CTSA.
Educación en Química
Tecnologías digitales
CTSMA
Chemical education
Digital technologies
STSE
title_short Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies
title_full Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies
title_fullStr Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies
title_full_unstemmed Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies
title_sort Critical education and participation in Society: relationships between Chemical Education and Digital Technologies
author Souza, Dayse Pereira Barbosa
author_facet Souza, Dayse Pereira Barbosa
Carvalho, Jaciara de Sá
author_role author
author2 Carvalho, Jaciara de Sá
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Dayse Pereira Barbosa
Carvalho, Jaciara de Sá
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Química.
Tecnologias Digitais.
CTSA.
Educación en Química
Tecnologías digitales
CTSMA
Chemical education
Digital technologies
STSE
topic Educação em Química.
Tecnologias Digitais.
CTSA.
Educación en Química
Tecnologías digitales
CTSMA
Chemical education
Digital technologies
STSE
description This article presents the results of research with undergraduate students of Chemistry at a reference public institution in Rio de Janeiro on the relationship between digital technologies (DT) and Education in Chemistry, considering the objectives of critical training and active participation in society. Science, Technology, Society and Environment (STSE) and critical approaches to technology references are used, seeking to contribute with reflections on the implications of what has been identified. The content analysis of interviews suggest that future teachers are experiencing tensions between a “banking education” and criticism, they would not have training for citizenship and active participation as commitments of Education in Chemistry and DT are not enough problematized.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32349
10.18593/r.v48.32349
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32349
identifier_str_mv 10.18593/r.v48.32349
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32349/18535
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32349/18536
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Profª Drª, Profª Drª
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Profª Drª, Profª Drª
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32349
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32349
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32349
Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e32349
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32349
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v48
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220532423000064