Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27195 |
Resumo: | The interview with educator Maria da Graça Nicoletti Mizukami focuses on teaching cases in research and teacher training. Teaching cases are narratives of situations, real or not, addressing dilemmas that permeate the teacher's work at school and in the classroom or even in other instances of his professional life. In Brazil, Professor Mizukami has a significant production on teaching cases, its theorization, elaboration and use in research and teacher training. Considering her trajectory as a researcher and trainer, the interview focuses on her encounter with this instrument, the main theoretical references, uses and learnings of this experience. |
id |
UNOESC-3_b5a2c6ab04c6764aa674a007f9e05779 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27195 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça MizukamiCasos de enseñanza en investigación y formación docente: entrevista a Maria da Graça MizukamiCasos de ensino na pesquisa e na formação de professores: entrevista com Maria da Graça MizukamiCasos de ensinoFormação de professoresPesquisa sobre conhecimento profissionalDesenvolvimento docentecasos de enseñanzaformación de profesoresinvestigación sobre conocimientos profesionalesdesarrollo docenteteaching casesteacher trainingresearch on professional knowledgeteacher developmentThe interview with educator Maria da Graça Nicoletti Mizukami focuses on teaching cases in research and teacher training. Teaching cases are narratives of situations, real or not, addressing dilemmas that permeate the teacher's work at school and in the classroom or even in other instances of his professional life. In Brazil, Professor Mizukami has a significant production on teaching cases, its theorization, elaboration and use in research and teacher training. Considering her trajectory as a researcher and trainer, the interview focuses on her encounter with this instrument, the main theoretical references, uses and learnings of this experience.La entrevista con la educadora Maria da Graça Nicoletti Mizukami se centra en los casos de enseñanza en la investigación y la formación del profesorado. Los casos de enseñanza son narrativas de situaciones, reales o no, que abordan dilemas que impregnan el trabajo del docente en la escuela y en el aula o incluso en otras instancias de su vida profesional. En Brasil, la Profesora Mizukami tiene una producción significativa sobre casos de enseñanza, su teorización, elaboración y uso en la investigación y formación docente. Considerando su trayectoria como investigadora y formadora, la entrevista se centra en su encuentro con este instrumento, los principales referentes teóricos, usos y aprendizajes de esta experiencia.A entrevista com a educadora Maria da Graça Nicoletti Mizukami tem como foco temático casos de ensino na pesquisa e na formação de professores. Casos de ensino são narrativas de situações, reais ou não, abordando dilemas que permeiam o trabalho do professor na escola e na sala de aula ou mesmo em outras ocorrências de sua vida profissional. No Brasil, a Profa. Dra. Mizukami possui expressiva produção sobre casos de ensino, sua teorização, elaboração e uso na pesquisa e na formação de professores. Considerando sua trajetória de pesquisadora e de formadora, a entrevista focaliza seu encontro com esse instrumento, as principais referências teóricas, usos e aprendizados dessa experiência.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2719510.18593/r.v46.27195Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27195Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27195Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27195Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e27195Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e271952177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27195/16337https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27195/16338Copyright (c) 2021 Luciana Mendonçahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Luciana de Oliveira Souza2022-08-16T11:55:59Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27195Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T11:55:59Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami Casos de enseñanza en investigación y formación docente: entrevista a Maria da Graça Mizukami Casos de ensino na pesquisa e na formação de professores: entrevista com Maria da Graça Mizukami |
title |
Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami |
spellingShingle |
Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami Mendonça, Luciana de Oliveira Souza Casos de ensino Formação de professores Pesquisa sobre conhecimento profissional Desenvolvimento docente casos de enseñanza formación de profesores investigación sobre conocimientos profesionales desarrollo docente teaching cases teacher training research on professional knowledge teacher development |
title_short |
Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami |
title_full |
Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami |
title_fullStr |
Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami |
title_full_unstemmed |
Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami |
title_sort |
Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami |
author |
Mendonça, Luciana de Oliveira Souza |
author_facet |
Mendonça, Luciana de Oliveira Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendonça, Luciana de Oliveira Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Casos de ensino Formação de professores Pesquisa sobre conhecimento profissional Desenvolvimento docente casos de enseñanza formación de profesores investigación sobre conocimientos profesionales desarrollo docente teaching cases teacher training research on professional knowledge teacher development |
topic |
Casos de ensino Formação de professores Pesquisa sobre conhecimento profissional Desenvolvimento docente casos de enseñanza formación de profesores investigación sobre conocimientos profesionales desarrollo docente teaching cases teacher training research on professional knowledge teacher development |
description |
The interview with educator Maria da Graça Nicoletti Mizukami focuses on teaching cases in research and teacher training. Teaching cases are narratives of situations, real or not, addressing dilemmas that permeate the teacher's work at school and in the classroom or even in other instances of his professional life. In Brazil, Professor Mizukami has a significant production on teaching cases, its theorization, elaboration and use in research and teacher training. Considering her trajectory as a researcher and trainer, the interview focuses on her encounter with this instrument, the main theoretical references, uses and learnings of this experience. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27195 10.18593/r.v46.27195 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27195 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v46.27195 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27195/16337 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27195/16338 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Luciana Mendonça https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Luciana Mendonça https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27195 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27195 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27195 Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e27195 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27195 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v46i reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220531810631680 |