Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendonça, Luciana de Oliveira Souza
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27195
Resumo: The interview with educator Maria da Graça Nicoletti Mizukami focuses on teaching cases in research and teacher training. Teaching cases are narratives of situations, real or not, addressing dilemmas that permeate the teacher's work at school and in the classroom or even in other instances of his professional life. In Brazil, Professor Mizukami has a significant production on teaching cases, its theorization, elaboration and use in research and teacher training. Considering her trajectory as a researcher and trainer, the interview focuses on her encounter with this instrument, the main theoretical references, uses and learnings of this experience.
id UNOESC-3_b5a2c6ab04c6764aa674a007f9e05779
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27195
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça MizukamiCasos de enseñanza en investigación y formación docente: entrevista a Maria da Graça MizukamiCasos de ensino na pesquisa e na formação de professores: entrevista com Maria da Graça MizukamiCasos de ensinoFormação de professoresPesquisa sobre conhecimento profissionalDesenvolvimento docentecasos de enseñanzaformación de profesoresinvestigación sobre conocimientos profesionalesdesarrollo docenteteaching casesteacher trainingresearch on professional knowledgeteacher developmentThe interview with educator Maria da Graça Nicoletti Mizukami focuses on teaching cases in research and teacher training. Teaching cases are narratives of situations, real or not, addressing dilemmas that permeate the teacher's work at school and in the classroom or even in other instances of his professional life. In Brazil, Professor Mizukami has a significant production on teaching cases, its theorization, elaboration and use in research and teacher training. Considering her trajectory as a researcher and trainer, the interview focuses on her encounter with this instrument, the main theoretical references, uses and learnings of this experience.La entrevista con la educadora Maria da Graça Nicoletti Mizukami se centra en los casos de enseñanza en la investigación y la formación del profesorado. Los casos de enseñanza son narrativas de situaciones, reales o no, que abordan dilemas que impregnan el trabajo del docente en la escuela y en el aula o incluso en otras instancias de su vida profesional. En Brasil, la Profesora Mizukami tiene una producción significativa sobre casos de enseñanza, su teorización, elaboración y uso en la investigación y formación docente. Considerando su trayectoria como investigadora y formadora, la entrevista se centra en su encuentro con este instrumento, los principales referentes teóricos, usos y aprendizajes de esta experiencia.A entrevista com a educadora Maria da Graça Nicoletti Mizukami tem como foco temático casos de ensino na pesquisa e na formação de professores. Casos de ensino são narrativas de situações, reais ou não, abordando dilemas que permeiam o trabalho do professor na escola e na sala de aula ou mesmo em outras ocorrências de sua vida profissional. No Brasil, a Profa. Dra. Mizukami possui expressiva produção sobre casos de ensino, sua teorização, elaboração e uso na pesquisa e na formação de professores. Considerando sua trajetória de pesquisadora e de formadora, a entrevista focaliza seu encontro com esse instrumento, as principais referências teóricas, usos e aprendizados dessa experiência.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2719510.18593/r.v46.27195Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27195Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27195Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27195Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e27195Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e271952177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27195/16337https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27195/16338Copyright (c) 2021 Luciana Mendonçahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Luciana de Oliveira Souza2022-08-16T11:55:59Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27195Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T11:55:59Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami
Casos de enseñanza en investigación y formación docente: entrevista a Maria da Graça Mizukami
Casos de ensino na pesquisa e na formação de professores: entrevista com Maria da Graça Mizukami
title Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami
spellingShingle Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami
Mendonça, Luciana de Oliveira Souza
Casos de ensino
Formação de professores
Pesquisa sobre conhecimento profissional
Desenvolvimento docente
casos de enseñanza
formación de profesores
investigación sobre conocimientos profesionales
desarrollo docente
teaching cases
teacher training
research on professional knowledge
teacher development
title_short Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami
title_full Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami
title_fullStr Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami
title_full_unstemmed Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami
title_sort Teaching cases in research and teacher training: interview with Maria da Graça Mizukami
author Mendonça, Luciana de Oliveira Souza
author_facet Mendonça, Luciana de Oliveira Souza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendonça, Luciana de Oliveira Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Casos de ensino
Formação de professores
Pesquisa sobre conhecimento profissional
Desenvolvimento docente
casos de enseñanza
formación de profesores
investigación sobre conocimientos profesionales
desarrollo docente
teaching cases
teacher training
research on professional knowledge
teacher development
topic Casos de ensino
Formação de professores
Pesquisa sobre conhecimento profissional
Desenvolvimento docente
casos de enseñanza
formación de profesores
investigación sobre conocimientos profesionales
desarrollo docente
teaching cases
teacher training
research on professional knowledge
teacher development
description The interview with educator Maria da Graça Nicoletti Mizukami focuses on teaching cases in research and teacher training. Teaching cases are narratives of situations, real or not, addressing dilemmas that permeate the teacher's work at school and in the classroom or even in other instances of his professional life. In Brazil, Professor Mizukami has a significant production on teaching cases, its theorization, elaboration and use in research and teacher training. Considering her trajectory as a researcher and trainer, the interview focuses on her encounter with this instrument, the main theoretical references, uses and learnings of this experience.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27195
10.18593/r.v46.27195
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27195
identifier_str_mv 10.18593/r.v46.27195
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27195/16337
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27195/16338
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Luciana Mendonça
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Luciana Mendonça
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27195
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27195
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27195
Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e27195
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27195
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v46i
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531810631680