Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Marcus Quintanilha
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27311
Resumo: The objective of this work was to discuss the explanatory hypotheses for the adoption of fiscal austerity in the financing of education in the city of Curitiba-PR between 2017 and 2019. The critical dialectical approach (BEHRING; BOSCHETTI, 2011), a methodology for analyzing social policies that, for the limitations proposed by this study, aimed at understanding the historical, economic and political points of view of the research object, was guided by a discussion about dispute over the public fund and fiscal austerity. As the starting point was the absence of a crisis in municipal tax collection, an argument commonly used by government officials who adopt fiscal adjustments as a prerogative of resuming growth, party ideology, national policies as possible drivers of local actions and disputes over public fund at the municipal level constituted the explanatory hypotheses to the analyzed object.  
id UNOESC-3_c1af340c2afbcf7db797c95c904c67f3
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27311
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspectiveLa austeridad fiscal en el financiamiento de la educación en Curitiba (2017 - 2019): una perspectiva dialéctica críticaAusteridade fiscal no financiamento da educação em Curitiba (2017 – 2019): uma perspectiva crítico dialéticafinanciamento da educaçãopolíticas educacionaisausteridade fiscalCuritibafinanciamiento de la educaciónpolíticas educativasausteridad fiscalCuritibaeducation financingeducational policiesfiscal austerityCuritibaThe objective of this work was to discuss the explanatory hypotheses for the adoption of fiscal austerity in the financing of education in the city of Curitiba-PR between 2017 and 2019. The critical dialectical approach (BEHRING; BOSCHETTI, 2011), a methodology for analyzing social policies that, for the limitations proposed by this study, aimed at understanding the historical, economic and political points of view of the research object, was guided by a discussion about dispute over the public fund and fiscal austerity. As the starting point was the absence of a crisis in municipal tax collection, an argument commonly used by government officials who adopt fiscal adjustments as a prerogative of resuming growth, party ideology, national policies as possible drivers of local actions and disputes over public fund at the municipal level constituted the explanatory hypotheses to the analyzed object.  El objetivo de este trabajo fue discutir las hipótesis explicativas para la adopción de la austeridad fiscal en el financiamiento de la educación en la ciudad de Curitiba-PR entre 2017 y 2019. El enfoque dialéctico crítico (BEHRING; BOSCHETTI, 2011), una metodología para el análisis de políticas sociales que, por Las limitaciones propuestas a través de este estudio, que tuvo como objetivo comprender los puntos de vista histórico, económico y político del objeto de investigación, fue guiado por una discusión sobre la disputa por el fondo público y la austeridad fiscal. Como el punto de partida fue la ausencia de una crisis en los ingresos municipales, un argumento comúnmente utilizado por los funcionarios de gobierno que adoptan los ajustes fiscales como prerrogativa de retomar el crecimiento, la ideología del partido, las políticas nacionales como posibles impulsores de las acciones locales y las disputas por el fondo público en el El nivel municipal constituía las hipótesis explicativas del objeto analizado.  O objetivo desse trabalho foi de discutir as hipóteses explicativas para a adoção da austeridade fiscal no financiamento da educação no município de Curitiba-PR entre 2017 e 2019. A abordagem crítico dialética (BEHRING; BOSCHETTI, 2011), metodologia de análise de políticas sociais que, para as limitações propostas por esse estudo, visou compreender os pontos de vista histórico, econômico e político do objeto de pesquisa, foi norteada por uma discussão sobre disputa pelo fundo público e austeridade fiscal. Como o ponto de partida foi a ausência de crise na arrecadação municipal, argumento comumente utilizado pelos governantes que adotam os ajustes fiscais como prerrogativa de retomada de crescimento, a ideologia partidária, as políticas nacionais como possíveis indutoras das ações locais e as disputas em torno do fundo público no âmbito municipal constituíram as hipóteses explicativas ao objeto analisado.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2731110.18593/r.v47.27311Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27311Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27311Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27311Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e27311Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e273112177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27311/17274https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27311/17275Copyright (c) 2021 Marcus Quintanilha da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Marcus Quintanilha2023-06-13T18:50:37Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27311Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-06-13T18:50:37Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective
La austeridad fiscal en el financiamiento de la educación en Curitiba (2017 - 2019): una perspectiva dialéctica crítica
Austeridade fiscal no financiamento da educação em Curitiba (2017 – 2019): uma perspectiva crítico dialética
title Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective
spellingShingle Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective
da Silva, Marcus Quintanilha
financiamento da educação
políticas educacionais
austeridade fiscal
Curitiba
financiamiento de la educación
políticas educativas
austeridad fiscal
Curitiba
education financing
educational policies
fiscal austerity
Curitiba
title_short Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective
title_full Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective
title_fullStr Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective
title_full_unstemmed Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective
title_sort Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective
author da Silva, Marcus Quintanilha
author_facet da Silva, Marcus Quintanilha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Marcus Quintanilha
dc.subject.por.fl_str_mv financiamento da educação
políticas educacionais
austeridade fiscal
Curitiba
financiamiento de la educación
políticas educativas
austeridad fiscal
Curitiba
education financing
educational policies
fiscal austerity
Curitiba
topic financiamento da educação
políticas educacionais
austeridade fiscal
Curitiba
financiamiento de la educación
políticas educativas
austeridad fiscal
Curitiba
education financing
educational policies
fiscal austerity
Curitiba
description The objective of this work was to discuss the explanatory hypotheses for the adoption of fiscal austerity in the financing of education in the city of Curitiba-PR between 2017 and 2019. The critical dialectical approach (BEHRING; BOSCHETTI, 2011), a methodology for analyzing social policies that, for the limitations proposed by this study, aimed at understanding the historical, economic and political points of view of the research object, was guided by a discussion about dispute over the public fund and fiscal austerity. As the starting point was the absence of a crisis in municipal tax collection, an argument commonly used by government officials who adopt fiscal adjustments as a prerogative of resuming growth, party ideology, national policies as possible drivers of local actions and disputes over public fund at the municipal level constituted the explanatory hypotheses to the analyzed object.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27311
10.18593/r.v47.27311
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27311
identifier_str_mv 10.18593/r.v47.27311
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27311/17274
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27311/17275
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Marcus Quintanilha da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Marcus Quintanilha da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27311
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27311
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27311
Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e27311
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27311
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v47
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531848380416