Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27311 |
Resumo: | The objective of this work was to discuss the explanatory hypotheses for the adoption of fiscal austerity in the financing of education in the city of Curitiba-PR between 2017 and 2019. The critical dialectical approach (BEHRING; BOSCHETTI, 2011), a methodology for analyzing social policies that, for the limitations proposed by this study, aimed at understanding the historical, economic and political points of view of the research object, was guided by a discussion about dispute over the public fund and fiscal austerity. As the starting point was the absence of a crisis in municipal tax collection, an argument commonly used by government officials who adopt fiscal adjustments as a prerogative of resuming growth, party ideology, national policies as possible drivers of local actions and disputes over public fund at the municipal level constituted the explanatory hypotheses to the analyzed object. |
id |
UNOESC-3_c1af340c2afbcf7db797c95c904c67f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27311 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspectiveLa austeridad fiscal en el financiamiento de la educación en Curitiba (2017 - 2019): una perspectiva dialéctica críticaAusteridade fiscal no financiamento da educação em Curitiba (2017 – 2019): uma perspectiva crítico dialéticafinanciamento da educaçãopolíticas educacionaisausteridade fiscalCuritibafinanciamiento de la educaciónpolíticas educativasausteridad fiscalCuritibaeducation financingeducational policiesfiscal austerityCuritibaThe objective of this work was to discuss the explanatory hypotheses for the adoption of fiscal austerity in the financing of education in the city of Curitiba-PR between 2017 and 2019. The critical dialectical approach (BEHRING; BOSCHETTI, 2011), a methodology for analyzing social policies that, for the limitations proposed by this study, aimed at understanding the historical, economic and political points of view of the research object, was guided by a discussion about dispute over the public fund and fiscal austerity. As the starting point was the absence of a crisis in municipal tax collection, an argument commonly used by government officials who adopt fiscal adjustments as a prerogative of resuming growth, party ideology, national policies as possible drivers of local actions and disputes over public fund at the municipal level constituted the explanatory hypotheses to the analyzed object. El objetivo de este trabajo fue discutir las hipótesis explicativas para la adopción de la austeridad fiscal en el financiamiento de la educación en la ciudad de Curitiba-PR entre 2017 y 2019. El enfoque dialéctico crítico (BEHRING; BOSCHETTI, 2011), una metodología para el análisis de políticas sociales que, por Las limitaciones propuestas a través de este estudio, que tuvo como objetivo comprender los puntos de vista histórico, económico y político del objeto de investigación, fue guiado por una discusión sobre la disputa por el fondo público y la austeridad fiscal. Como el punto de partida fue la ausencia de una crisis en los ingresos municipales, un argumento comúnmente utilizado por los funcionarios de gobierno que adoptan los ajustes fiscales como prerrogativa de retomar el crecimiento, la ideología del partido, las políticas nacionales como posibles impulsores de las acciones locales y las disputas por el fondo público en el El nivel municipal constituía las hipótesis explicativas del objeto analizado. O objetivo desse trabalho foi de discutir as hipóteses explicativas para a adoção da austeridade fiscal no financiamento da educação no município de Curitiba-PR entre 2017 e 2019. A abordagem crítico dialética (BEHRING; BOSCHETTI, 2011), metodologia de análise de políticas sociais que, para as limitações propostas por esse estudo, visou compreender os pontos de vista histórico, econômico e político do objeto de pesquisa, foi norteada por uma discussão sobre disputa pelo fundo público e austeridade fiscal. Como o ponto de partida foi a ausência de crise na arrecadação municipal, argumento comumente utilizado pelos governantes que adotam os ajustes fiscais como prerrogativa de retomada de crescimento, a ideologia partidária, as políticas nacionais como possíveis indutoras das ações locais e as disputas em torno do fundo público no âmbito municipal constituíram as hipóteses explicativas ao objeto analisado.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2731110.18593/r.v47.27311Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27311Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27311Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27311Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e27311Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e273112177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27311/17274https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27311/17275Copyright (c) 2021 Marcus Quintanilha da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Marcus Quintanilha2023-06-13T18:50:37Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27311Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-06-13T18:50:37Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective La austeridad fiscal en el financiamiento de la educación en Curitiba (2017 - 2019): una perspectiva dialéctica crítica Austeridade fiscal no financiamento da educação em Curitiba (2017 – 2019): uma perspectiva crítico dialética |
title |
Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective |
spellingShingle |
Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective da Silva, Marcus Quintanilha financiamento da educação políticas educacionais austeridade fiscal Curitiba financiamiento de la educación políticas educativas austeridad fiscal Curitiba education financing educational policies fiscal austerity Curitiba |
title_short |
Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective |
title_full |
Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective |
title_fullStr |
Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective |
title_full_unstemmed |
Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective |
title_sort |
Fiscal austerity in education financing in Curitiba (2017 – 2019): one critical dialectical perspective |
author |
da Silva, Marcus Quintanilha |
author_facet |
da Silva, Marcus Quintanilha |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Marcus Quintanilha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
financiamento da educação políticas educacionais austeridade fiscal Curitiba financiamiento de la educación políticas educativas austeridad fiscal Curitiba education financing educational policies fiscal austerity Curitiba |
topic |
financiamento da educação políticas educacionais austeridade fiscal Curitiba financiamiento de la educación políticas educativas austeridad fiscal Curitiba education financing educational policies fiscal austerity Curitiba |
description |
The objective of this work was to discuss the explanatory hypotheses for the adoption of fiscal austerity in the financing of education in the city of Curitiba-PR between 2017 and 2019. The critical dialectical approach (BEHRING; BOSCHETTI, 2011), a methodology for analyzing social policies that, for the limitations proposed by this study, aimed at understanding the historical, economic and political points of view of the research object, was guided by a discussion about dispute over the public fund and fiscal austerity. As the starting point was the absence of a crisis in municipal tax collection, an argument commonly used by government officials who adopt fiscal adjustments as a prerogative of resuming growth, party ideology, national policies as possible drivers of local actions and disputes over public fund at the municipal level constituted the explanatory hypotheses to the analyzed object. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27311 10.18593/r.v47.27311 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27311 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v47.27311 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27311/17274 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27311/17275 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Marcus Quintanilha da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Marcus Quintanilha da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27311 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27311 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27311 Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e27311 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27311 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v47 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220531848380416 |