A multiplicidade poética de Emílio Moura: o encanto da hora amarga

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jeronymo, Aline Maria [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/123029
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-04-08/000821742.pdf
Resumo: The modernist poet Emílio Moura (1902-1971) incorporates a strictly modern language regarding the imagistic suggesting a mainly poetry metalinguistic. That way, from the works Canto da hora amarga (1932) and Cancioneiro (1944) we attest, through the poetic analysis, that modernity Moura’s poetry takes place in confluences with ideas ranging from biblical tradition and come to the depersonalization of the modern I and questing. We objectify, therefore, demonstrate and explore the metalinguistic and intertextual character that results in the personification of poetry, as clarified muse. To achieve this, this same poetry undergoes a dualistic and pessimistic sentiment, baroque, the I that is divided into life and death, light and shadow; goes through a romantic feeling of anguish and desolation and reaches the multiplicity of the poetic speaker, which promotes a constant struggle with the language. More than draw a correlation between classical and modern ideas (in the sense that the poet creates depersonalization and appropriates of free, short prose or verse, typical of modernism), intend to supply, at least in part, the dearth of studies on the miner poet who has found fertile ground to question and analyze internally the role of poetry in the multiplicity of man and modern society to therefore conclude that universalism the Emílio Moura becomes distinctive and mature. Thus, we will check how poetic inflows corroborate both works for reevaluation and critical insertion of poetic the Emílio Moura in the context of modern/Modernist Brazilian literature
id UNSP_03f591dae005277b612ae4f21e342e19
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/123029
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A multiplicidade poética de Emílio Moura: o encanto da hora amargaMoura, Emilio 1902-1971Modernismo (Literatura)Poesia brasileiraBrazilian poetryThe modernist poet Emílio Moura (1902-1971) incorporates a strictly modern language regarding the imagistic suggesting a mainly poetry metalinguistic. That way, from the works Canto da hora amarga (1932) and Cancioneiro (1944) we attest, through the poetic analysis, that modernity Moura’s poetry takes place in confluences with ideas ranging from biblical tradition and come to the depersonalization of the modern I and questing. We objectify, therefore, demonstrate and explore the metalinguistic and intertextual character that results in the personification of poetry, as clarified muse. To achieve this, this same poetry undergoes a dualistic and pessimistic sentiment, baroque, the I that is divided into life and death, light and shadow; goes through a romantic feeling of anguish and desolation and reaches the multiplicity of the poetic speaker, which promotes a constant struggle with the language. More than draw a correlation between classical and modern ideas (in the sense that the poet creates depersonalization and appropriates of free, short prose or verse, typical of modernism), intend to supply, at least in part, the dearth of studies on the miner poet who has found fertile ground to question and analyze internally the role of poetry in the multiplicity of man and modern society to therefore conclude that universalism the Emílio Moura becomes distinctive and mature. Thus, we will check how poetic inflows corroborate both works for reevaluation and critical insertion of poetic the Emílio Moura in the context of modern/Modernist Brazilian literatureO poeta modernista Emílio Moura (1902-1971) incorpora uma linguagem estritamente moderna no que tange à sugestão imagética de uma poesia preponderantemente metalinguística. Dessa forma, é por meio das obras Canto da hora amarga (1936) e Cancioneiro (1945) que buscamos atestar, através de análises poemáticas, que a modernidade emiliana realiza-se em confluências com ideias que vão da tradição bíblica e chegam à despersonalização do eu moderno e questionador. Objetivamos, portanto, comprovar e explorar o caráter metalinguístico e intertextual que resulta na personificação da poesia, aclarada como musa. Para atingir tal intento, essa mesma poesia passa por um sentimento dualista e pessimista, barroco, do eu que se divide em vida e morte, em luz e sombra; passa por um sentimento romântico de angústia e desconsolo e chega à multiplicidade do eu poético, que promove uma constante luta com a linguagem. Mais do que traçar uma correlação entre ideias clássicas e modernas (no sentido em que o poeta cria a despersonalização e apropria-se dos versos livres, curtos ou prosaicos, típicos do modernismo), intencionamos suprir, ao menos em parte, a grande escassez de estudos sobre o poeta mineiro, que encontrou um terreno fértil para questionar e analisar internamente o papel da poesia na multiplicidade do homem e da sociedade moderna para, assim, concluir que o universalismo de Emílio Moura se faz distinto e maduro. Assim sendo, comprovaremos como os influxos poéticos de ambas as obras corroboram para a reavaliação e a inserção crítica da poética de Emílio Moura no contexto da literatura moderna/modernista brasileiraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pires, Antônio Donizeti [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Jeronymo, Aline Maria [UNESP]2015-05-14T16:52:25Z2015-05-14T16:52:25Z2014-11-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfJERONYMO, Aline Maria. A multiplicidade poética de Emílio Moura: o encanto da hora amarga. 2014. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2014.http://hdl.handle.net/11449/123029000821742http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-04-08/000821742.pdf3023104181714168Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-05T06:29:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/123029Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-05T06:29:20Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A multiplicidade poética de Emílio Moura: o encanto da hora amarga
title A multiplicidade poética de Emílio Moura: o encanto da hora amarga
spellingShingle A multiplicidade poética de Emílio Moura: o encanto da hora amarga
Jeronymo, Aline Maria [UNESP]
Moura, Emilio 1902-1971
Modernismo (Literatura)
Poesia brasileira
Brazilian poetry
title_short A multiplicidade poética de Emílio Moura: o encanto da hora amarga
title_full A multiplicidade poética de Emílio Moura: o encanto da hora amarga
title_fullStr A multiplicidade poética de Emílio Moura: o encanto da hora amarga
title_full_unstemmed A multiplicidade poética de Emílio Moura: o encanto da hora amarga
title_sort A multiplicidade poética de Emílio Moura: o encanto da hora amarga
author Jeronymo, Aline Maria [UNESP]
author_facet Jeronymo, Aline Maria [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pires, Antônio Donizeti [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Jeronymo, Aline Maria [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Moura, Emilio 1902-1971
Modernismo (Literatura)
Poesia brasileira
Brazilian poetry
topic Moura, Emilio 1902-1971
Modernismo (Literatura)
Poesia brasileira
Brazilian poetry
description The modernist poet Emílio Moura (1902-1971) incorporates a strictly modern language regarding the imagistic suggesting a mainly poetry metalinguistic. That way, from the works Canto da hora amarga (1932) and Cancioneiro (1944) we attest, through the poetic analysis, that modernity Moura’s poetry takes place in confluences with ideas ranging from biblical tradition and come to the depersonalization of the modern I and questing. We objectify, therefore, demonstrate and explore the metalinguistic and intertextual character that results in the personification of poetry, as clarified muse. To achieve this, this same poetry undergoes a dualistic and pessimistic sentiment, baroque, the I that is divided into life and death, light and shadow; goes through a romantic feeling of anguish and desolation and reaches the multiplicity of the poetic speaker, which promotes a constant struggle with the language. More than draw a correlation between classical and modern ideas (in the sense that the poet creates depersonalization and appropriates of free, short prose or verse, typical of modernism), intend to supply, at least in part, the dearth of studies on the miner poet who has found fertile ground to question and analyze internally the role of poetry in the multiplicity of man and modern society to therefore conclude that universalism the Emílio Moura becomes distinctive and mature. Thus, we will check how poetic inflows corroborate both works for reevaluation and critical insertion of poetic the Emílio Moura in the context of modern/Modernist Brazilian literature
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-20
2015-05-14T16:52:25Z
2015-05-14T16:52:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv JERONYMO, Aline Maria. A multiplicidade poética de Emílio Moura: o encanto da hora amarga. 2014. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2014.
http://hdl.handle.net/11449/123029
000821742
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-04-08/000821742.pdf
3023104181714168
identifier_str_mv JERONYMO, Aline Maria. A multiplicidade poética de Emílio Moura: o encanto da hora amarga. 2014. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2014.
000821742
3023104181714168
url http://hdl.handle.net/11449/123029
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-04-08/000821742.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1792962266142867456