O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Rita De Cássia Pereira
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Carvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132005000300007
http://hdl.handle.net/11449/211729
Resumo: This study aimed at revealing the meaning of learning among students of a technical High School. As what was intended to be understood were the meanings of learning, it was necessary to obtain descriptions of the people who were experiencing this phenomenon.. A phenomenological approach was used and the data was comprised of observations and interviews. From these, the structures of the phenomena were described inside the discourses, in the naïve descriptions, in the class observations and in the interviews. From the ideographic and nomothetic analysis of the descriptions, it was possible to obtain hints of how the students understood the phenomena. So, the meanings were obtained in a phenomenological reduction process. In the search of convergences and divergences of meanings among the students, the invariance and the categories that expressed relevant aspects of the phenomena were emphasized. The convergences obtained showed that the meaning of learning encompasses the sense of learning, the context of learning and the affectiverelational relationship in learning. As a conclusion, a reflection about the meaning of learning for those students and its possible implication to knowledge is suggested.
id UNSP_1395fcb2d588eb34559b9f42525d323e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211729
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnicaThe meaning of learning for students of an agrotechnical high schoolphenomenologymeaning of learningagrotechnical schoolfenomenologiasignificado de aprenderescola agrotécnicaThis study aimed at revealing the meaning of learning among students of a technical High School. As what was intended to be understood were the meanings of learning, it was necessary to obtain descriptions of the people who were experiencing this phenomenon.. A phenomenological approach was used and the data was comprised of observations and interviews. From these, the structures of the phenomena were described inside the discourses, in the naïve descriptions, in the class observations and in the interviews. From the ideographic and nomothetic analysis of the descriptions, it was possible to obtain hints of how the students understood the phenomena. So, the meanings were obtained in a phenomenological reduction process. In the search of convergences and divergences of meanings among the students, the invariance and the categories that expressed relevant aspects of the phenomena were emphasized. The convergences obtained showed that the meaning of learning encompasses the sense of learning, the context of learning and the affectiverelational relationship in learning. As a conclusion, a reflection about the meaning of learning for those students and its possible implication to knowledge is suggested.Este trabalho de pesquisa se propôs a desvelar o significado de aprender entre os alunos de uma escola agrotécnica. Como aquilo que se busca compreender são os significados de aprender, fezse necessário ir ao encontro de sujeitos que vivenciam este fenômeno e deles obter-se descrições sobre suas vivências. Como procedimento metodológico, foi utilizada a pesquisa qualitativa na modalidade fenomenológica. Os instrumentos que possibilitaram a constituição de dados foram a observação de alunos em situações vivenciadas na sala de aula e entrevistas. Com o objetivo de se desvelar o fenômeno investigado, buscou-se sua estrutura nos discursos, nas descrições ingênuas coletadas, nos acompanhamentos e nas entrevistas, possibilitando-se, assim, o acesso ao vivido. Captada pela escrita e pela fala, as descrições fornecem indicativos de como o sujeito percebe o fenômeno, o que vai se revelando à medida que as descrições são analisadas. Assim, procedeu-se às análises idiográfica e a nomotética. Os significados a que se chegou foram perseguidos num processo de redução fenomenológica. Na busca das convergências e divergências de significados entre os alunos, procurou-se evidenciar os invariantes e as categorias que expressam aspectos relevantes do fenômeno estudado. As convergências a que se chegou evidenciaram significados de aprender que abrangem o sentido de aprender, as condições para aprender e relações afetivo-relacionais no aprender. Por fim, elaborou-se uma interpretação e uma reflexão a respeito do significado de aprender para os alunos e a relação desse significado com situações vividas em uma escola agrotécnica.Faculdade de Engenharia, Departamento de Física e QuímicaUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasEscola Agrotécnica Federal de CáceresUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Faculdade de EngenhariaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Escola Agrotécnica Federal de CáceresBorges, Rita De Cássia PereiraCarvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP]2021-07-14T10:28:44Z2021-07-14T10:28:44Z2005-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article427-443application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132005000300007Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 11, n. 3, p. 427-443, 2005.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21172910.1590/S1516-73132005000300007S1516-73132005000300007S1516-73132005000300007.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-22T06:20:56Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211729Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:38:12.551624Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica
The meaning of learning for students of an agrotechnical high school
title O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica
spellingShingle O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica
Borges, Rita De Cássia Pereira
phenomenology
meaning of learning
agrotechnical school
fenomenologia
significado de aprender
escola agrotécnica
title_short O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica
title_full O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica
title_fullStr O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica
title_full_unstemmed O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica
title_sort O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica
author Borges, Rita De Cássia Pereira
author_facet Borges, Rita De Cássia Pereira
Carvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP]
author_role author
author2 Carvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Faculdade de Engenharia
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Escola Agrotécnica Federal de Cáceres
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Rita De Cássia Pereira
Carvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv phenomenology
meaning of learning
agrotechnical school
fenomenologia
significado de aprender
escola agrotécnica
topic phenomenology
meaning of learning
agrotechnical school
fenomenologia
significado de aprender
escola agrotécnica
description This study aimed at revealing the meaning of learning among students of a technical High School. As what was intended to be understood were the meanings of learning, it was necessary to obtain descriptions of the people who were experiencing this phenomenon.. A phenomenological approach was used and the data was comprised of observations and interviews. From these, the structures of the phenomena were described inside the discourses, in the naïve descriptions, in the class observations and in the interviews. From the ideographic and nomothetic analysis of the descriptions, it was possible to obtain hints of how the students understood the phenomena. So, the meanings were obtained in a phenomenological reduction process. In the search of convergences and divergences of meanings among the students, the invariance and the categories that expressed relevant aspects of the phenomena were emphasized. The convergences obtained showed that the meaning of learning encompasses the sense of learning, the context of learning and the affectiverelational relationship in learning. As a conclusion, a reflection about the meaning of learning for those students and its possible implication to knowledge is suggested.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-12
2021-07-14T10:28:44Z
2021-07-14T10:28:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132005000300007
Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 11, n. 3, p. 427-443, 2005.
1516-7313
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/211729
10.1590/S1516-73132005000300007
S1516-73132005000300007
S1516-73132005000300007.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132005000300007
http://hdl.handle.net/11449/211729
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 11, n. 3, p. 427-443, 2005.
1516-7313
1980-850X
10.1590/S1516-73132005000300007
S1516-73132005000300007
S1516-73132005000300007.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 427-443
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129538906914816