O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132005000300007 http://hdl.handle.net/11449/211729 |
Resumo: | This study aimed at revealing the meaning of learning among students of a technical High School. As what was intended to be understood were the meanings of learning, it was necessary to obtain descriptions of the people who were experiencing this phenomenon.. A phenomenological approach was used and the data was comprised of observations and interviews. From these, the structures of the phenomena were described inside the discourses, in the naïve descriptions, in the class observations and in the interviews. From the ideographic and nomothetic analysis of the descriptions, it was possible to obtain hints of how the students understood the phenomena. So, the meanings were obtained in a phenomenological reduction process. In the search of convergences and divergences of meanings among the students, the invariance and the categories that expressed relevant aspects of the phenomena were emphasized. The convergences obtained showed that the meaning of learning encompasses the sense of learning, the context of learning and the affectiverelational relationship in learning. As a conclusion, a reflection about the meaning of learning for those students and its possible implication to knowledge is suggested. |
id |
UNSP_1395fcb2d588eb34559b9f42525d323e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211729 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnicaThe meaning of learning for students of an agrotechnical high schoolphenomenologymeaning of learningagrotechnical schoolfenomenologiasignificado de aprenderescola agrotécnicaThis study aimed at revealing the meaning of learning among students of a technical High School. As what was intended to be understood were the meanings of learning, it was necessary to obtain descriptions of the people who were experiencing this phenomenon.. A phenomenological approach was used and the data was comprised of observations and interviews. From these, the structures of the phenomena were described inside the discourses, in the naïve descriptions, in the class observations and in the interviews. From the ideographic and nomothetic analysis of the descriptions, it was possible to obtain hints of how the students understood the phenomena. So, the meanings were obtained in a phenomenological reduction process. In the search of convergences and divergences of meanings among the students, the invariance and the categories that expressed relevant aspects of the phenomena were emphasized. The convergences obtained showed that the meaning of learning encompasses the sense of learning, the context of learning and the affectiverelational relationship in learning. As a conclusion, a reflection about the meaning of learning for those students and its possible implication to knowledge is suggested.Este trabalho de pesquisa se propôs a desvelar o significado de aprender entre os alunos de uma escola agrotécnica. Como aquilo que se busca compreender são os significados de aprender, fezse necessário ir ao encontro de sujeitos que vivenciam este fenômeno e deles obter-se descrições sobre suas vivências. Como procedimento metodológico, foi utilizada a pesquisa qualitativa na modalidade fenomenológica. Os instrumentos que possibilitaram a constituição de dados foram a observação de alunos em situações vivenciadas na sala de aula e entrevistas. Com o objetivo de se desvelar o fenômeno investigado, buscou-se sua estrutura nos discursos, nas descrições ingênuas coletadas, nos acompanhamentos e nas entrevistas, possibilitando-se, assim, o acesso ao vivido. Captada pela escrita e pela fala, as descrições fornecem indicativos de como o sujeito percebe o fenômeno, o que vai se revelando à medida que as descrições são analisadas. Assim, procedeu-se às análises idiográfica e a nomotética. Os significados a que se chegou foram perseguidos num processo de redução fenomenológica. Na busca das convergências e divergências de significados entre os alunos, procurou-se evidenciar os invariantes e as categorias que expressam aspectos relevantes do fenômeno estudado. As convergências a que se chegou evidenciaram significados de aprender que abrangem o sentido de aprender, as condições para aprender e relações afetivo-relacionais no aprender. Por fim, elaborou-se uma interpretação e uma reflexão a respeito do significado de aprender para os alunos e a relação desse significado com situações vividas em uma escola agrotécnica.Faculdade de Engenharia, Departamento de Física e QuímicaUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasEscola Agrotécnica Federal de CáceresUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Faculdade de EngenhariaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Escola Agrotécnica Federal de CáceresBorges, Rita De Cássia PereiraCarvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP]2021-07-14T10:28:44Z2021-07-14T10:28:44Z2005-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article427-443application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132005000300007Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 11, n. 3, p. 427-443, 2005.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21172910.1590/S1516-73132005000300007S1516-73132005000300007S1516-73132005000300007.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-22T06:20:56Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211729Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:38:12.551624Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica The meaning of learning for students of an agrotechnical high school |
title |
O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica |
spellingShingle |
O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica Borges, Rita De Cássia Pereira phenomenology meaning of learning agrotechnical school fenomenologia significado de aprender escola agrotécnica |
title_short |
O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica |
title_full |
O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica |
title_fullStr |
O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica |
title_full_unstemmed |
O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica |
title_sort |
O significado de aprender para alunos de uma escola agrotécnica |
author |
Borges, Rita De Cássia Pereira |
author_facet |
Borges, Rita De Cássia Pereira Carvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Faculdade de Engenharia Universidade Estadual Paulista (Unesp) Escola Agrotécnica Federal de Cáceres |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Rita De Cássia Pereira Carvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
phenomenology meaning of learning agrotechnical school fenomenologia significado de aprender escola agrotécnica |
topic |
phenomenology meaning of learning agrotechnical school fenomenologia significado de aprender escola agrotécnica |
description |
This study aimed at revealing the meaning of learning among students of a technical High School. As what was intended to be understood were the meanings of learning, it was necessary to obtain descriptions of the people who were experiencing this phenomenon.. A phenomenological approach was used and the data was comprised of observations and interviews. From these, the structures of the phenomena were described inside the discourses, in the naïve descriptions, in the class observations and in the interviews. From the ideographic and nomothetic analysis of the descriptions, it was possible to obtain hints of how the students understood the phenomena. So, the meanings were obtained in a phenomenological reduction process. In the search of convergences and divergences of meanings among the students, the invariance and the categories that expressed relevant aspects of the phenomena were emphasized. The convergences obtained showed that the meaning of learning encompasses the sense of learning, the context of learning and the affectiverelational relationship in learning. As a conclusion, a reflection about the meaning of learning for those students and its possible implication to knowledge is suggested. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-12 2021-07-14T10:28:44Z 2021-07-14T10:28:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132005000300007 Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 11, n. 3, p. 427-443, 2005. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/211729 10.1590/S1516-73132005000300007 S1516-73132005000300007 S1516-73132005000300007.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132005000300007 http://hdl.handle.net/11449/211729 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 11, n. 3, p. 427-443, 2005. 1516-7313 1980-850X 10.1590/S1516-73132005000300007 S1516-73132005000300007 S1516-73132005000300007.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
427-443 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129538906914816 |