O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do aluno

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sabeh, Mirian Valéria Gomes [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/136051
Resumo: The study in question has the intention to analyze the meaning of the conception of this school in the discourse of primary school students, specifically the 7th school year. To reflect on their meanings, first of all, it is necessary to give a voice to students. The aim is to analyze whether and how power relations emerge in the speeches of students in a space where there are conflicts and dialogues influenced by hierarchical power games and authoritarian teaching methods. Based on the analysis of the French Discourse, especially in studies of the microphysics of power Foucault and studies of language of Bakhtin Circle, we intend to think the relationship between macro and micro-powers, given the institutionalized hierarchy (including as State symbol, according to Althusser) and the peripheral, considered marginal. To foster discussions required, will be adopted the song clip Another brick in the wall, the Pink Floyd band, the motto and significant contribution to identifying relationships between the institution and the student community, as well as how power relations penetrate and influence the teaching-learning in teacher and student relationships, student and school, institutionalized knowledge and social experiences
id UNSP_3d146028bee6f826f99f9f22e7e905a1
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/136051
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do alunoFoucault, Michel, 1926-1984Análise do discursoProfessores - AtitudesAlunos - AtitudesDiscourse analysisThe study in question has the intention to analyze the meaning of the conception of this school in the discourse of primary school students, specifically the 7th school year. To reflect on their meanings, first of all, it is necessary to give a voice to students. The aim is to analyze whether and how power relations emerge in the speeches of students in a space where there are conflicts and dialogues influenced by hierarchical power games and authoritarian teaching methods. Based on the analysis of the French Discourse, especially in studies of the microphysics of power Foucault and studies of language of Bakhtin Circle, we intend to think the relationship between macro and micro-powers, given the institutionalized hierarchy (including as State symbol, according to Althusser) and the peripheral, considered marginal. To foster discussions required, will be adopted the song clip Another brick in the wall, the Pink Floyd band, the motto and significant contribution to identifying relationships between the institution and the student community, as well as how power relations penetrate and influence the teaching-learning in teacher and student relationships, student and school, institutionalized knowledge and social experiencesO estudo em questão tem como pretensão a análise do sentido da concepção de escola presente no discurso dos alunos de ensino fundamental, especificamente do 7º ano escolar. Para refletir acerca de suas acepções, antes de tudo, faz-se necessário dar voz aos alunos. O intuito é analisar se e como as relações de poder surgem nos discursos dos alunos em um espaço onde ocorrem conflitos e interlocuções influenciadas por jogos hierárquicos de poder e práticas pedagógicas autoritárias. Com base na Análise do Discurso de linha francesa, especialmente nos estudos acerca da microfísica do poder de Foucault e nos estudos da linguagem do Círculo de Bakhtin, pretende-se pensar a relação entre macro e micropoderes, tendo em vista o institucionalizado hierarquicamente (inclusive como símbolo do Estado, segundo Althusser) e o periférico, considerado marginal. Para fomentar as discussões pretendidas, adotar-se-á o clipe da canção Another brick in the wall, da banda Pink Floyd, como mote e aporte significativo de identificação das relações entre instituição e comunidade discente, bem como de que maneira as relações de poder penetram e influenciam o ensino-aprendizado nas relações professor e estudante, educando e escola, conhecimento institucionalizado e vivências sociaisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paula, Luciane de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Sabeh, Mirian Valéria Gomes [UNESP]2016-03-07T19:21:01Z2016-03-07T19:21:01Z2015-08-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis109 f. : il. color.application/pdfSABEH, Mirian Valéria Gomes. O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do aluno. 2015. 109 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.http://hdl.handle.net/11449/136051000854947000854947.pdf23001011069P59546185363173636Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T13:34:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/136051Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:29:09.408755Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do aluno
title O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do aluno
spellingShingle O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do aluno
Sabeh, Mirian Valéria Gomes [UNESP]
Foucault, Michel, 1926-1984
Análise do discurso
Professores - Atitudes
Alunos - Atitudes
Discourse analysis
title_short O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do aluno
title_full O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do aluno
title_fullStr O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do aluno
title_full_unstemmed O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do aluno
title_sort O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do aluno
author Sabeh, Mirian Valéria Gomes [UNESP]
author_facet Sabeh, Mirian Valéria Gomes [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paula, Luciane de [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Sabeh, Mirian Valéria Gomes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Foucault, Michel, 1926-1984
Análise do discurso
Professores - Atitudes
Alunos - Atitudes
Discourse analysis
topic Foucault, Michel, 1926-1984
Análise do discurso
Professores - Atitudes
Alunos - Atitudes
Discourse analysis
description The study in question has the intention to analyze the meaning of the conception of this school in the discourse of primary school students, specifically the 7th school year. To reflect on their meanings, first of all, it is necessary to give a voice to students. The aim is to analyze whether and how power relations emerge in the speeches of students in a space where there are conflicts and dialogues influenced by hierarchical power games and authoritarian teaching methods. Based on the analysis of the French Discourse, especially in studies of the microphysics of power Foucault and studies of language of Bakhtin Circle, we intend to think the relationship between macro and micro-powers, given the institutionalized hierarchy (including as State symbol, according to Althusser) and the peripheral, considered marginal. To foster discussions required, will be adopted the song clip Another brick in the wall, the Pink Floyd band, the motto and significant contribution to identifying relationships between the institution and the student community, as well as how power relations penetrate and influence the teaching-learning in teacher and student relationships, student and school, institutionalized knowledge and social experiences
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-17
2016-03-07T19:21:01Z
2016-03-07T19:21:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SABEH, Mirian Valéria Gomes. O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do aluno. 2015. 109 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/136051
000854947
000854947.pdf
23001011069P5
9546185363173636
identifier_str_mv SABEH, Mirian Valéria Gomes. O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do aluno. 2015. 109 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.
000854947
000854947.pdf
23001011069P5
9546185363173636
url http://hdl.handle.net/11449/136051
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 109 f. : il. color.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129325584613376