A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/1093 http://hdl.handle.net/11449/122534 |
Resumo: | In this article we address the causality conveyed by constructions with porque in compositions written by students from a public school. Our purpose is to compare factors of cognitive and discursive order for examining possible motivations related to the variability and to the complexity involved in causal constructions. The analysis that we propose assumes that porque may have different interpretations depending on the context of use and may indicate the cause of an actual event, or the cause of a belief, or the cause of a speech act. We consider some theses of ontogenetic nature that support that the most cognitively complex meanings appear later, but we hold that there are other issues at stake. In what follows, we present evidence that the emergence of different causal relations with porque also takes place as a result of the operation of discourse genres. |
id |
UNSP_3f3c3b30ffa976772ac6ef375d0a0d0f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122534 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produçãoJunçãoCausalidadeEscritaJunctionCausalityWritingIn this article we address the causality conveyed by constructions with porque in compositions written by students from a public school. Our purpose is to compare factors of cognitive and discursive order for examining possible motivations related to the variability and to the complexity involved in causal constructions. The analysis that we propose assumes that porque may have different interpretations depending on the context of use and may indicate the cause of an actual event, or the cause of a belief, or the cause of a speech act. We consider some theses of ontogenetic nature that support that the most cognitively complex meanings appear later, but we hold that there are other issues at stake. In what follows, we present evidence that the emergence of different causal relations with porque also takes place as a result of the operation of discourse genres.Neste artigo, tratamos da causalidade veiculada pelas construções com porque em textos escolares, com o propósito de equacionar a relevância de fatores de ordem cognitiva e de ordem discursiva para a investigação das motivações acerca da realização variável e da complexidade envolvidas nas construções causais. Partimos da constatação de que porque é passível de diferentes interpretações, a depender do contexto de uso, podendo sinalizar a causa de um evento real, a causa de uma crença e a causa de um ato de fala. Contemplamos teses de natureza ontogenética que sustentam que os significados cognitivamente mais complexos são mais tardios, mas defendemos que há outros fatores em jogo. Apresentamos evidências de que a emergência de diferentes relações causais com porque se configura também em função do funcionamento dos gêneros de discurso.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Teoria Lingüística e Literária, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Teoria Lingüística e Literária, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Soncin, Geovana [UNESP]Longhin, Sanderleia Roberta [UNESP]2015-04-27T11:55:50Z2015-04-27T11:55:50Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article525-549application/pdfhttp://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/1093Revista Linguagem & Ensino, v. 17, n. 2, p. 525-549, 2014.1983-2400http://hdl.handle.net/11449/122534ISSN1983-2400-2014-17-02-525-549.pdf4945608487209026Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Linguagem & Ensinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-04T06:18:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122534Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:30:40.622125Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção |
title |
A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção |
spellingShingle |
A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção Soncin, Geovana [UNESP] Junção Causalidade Escrita Junction Causality Writing |
title_short |
A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção |
title_full |
A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção |
title_fullStr |
A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção |
title_full_unstemmed |
A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção |
title_sort |
A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção |
author |
Soncin, Geovana [UNESP] |
author_facet |
Soncin, Geovana [UNESP] Longhin, Sanderleia Roberta [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Longhin, Sanderleia Roberta [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soncin, Geovana [UNESP] Longhin, Sanderleia Roberta [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Junção Causalidade Escrita Junction Causality Writing |
topic |
Junção Causalidade Escrita Junction Causality Writing |
description |
In this article we address the causality conveyed by constructions with porque in compositions written by students from a public school. Our purpose is to compare factors of cognitive and discursive order for examining possible motivations related to the variability and to the complexity involved in causal constructions. The analysis that we propose assumes that porque may have different interpretations depending on the context of use and may indicate the cause of an actual event, or the cause of a belief, or the cause of a speech act. We consider some theses of ontogenetic nature that support that the most cognitively complex meanings appear later, but we hold that there are other issues at stake. In what follows, we present evidence that the emergence of different causal relations with porque also takes place as a result of the operation of discourse genres. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-04-27T11:55:50Z 2015-04-27T11:55:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/1093 Revista Linguagem & Ensino, v. 17, n. 2, p. 525-549, 2014. 1983-2400 http://hdl.handle.net/11449/122534 ISSN1983-2400-2014-17-02-525-549.pdf 4945608487209026 |
url |
http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/1093 http://hdl.handle.net/11449/122534 |
identifier_str_mv |
Revista Linguagem & Ensino, v. 17, n. 2, p. 525-549, 2014. 1983-2400 ISSN1983-2400-2014-17-02-525-549.pdf 4945608487209026 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Linguagem & Ensino |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
525-549 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129079464951808 |