ECA e educação: formação de agentes sociais e professores em políticas de atendimento à criança e ao adolescente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1752 http://hdl.handle.net/11449/142677 |
Resumo: | In this paper we present the reflections developed from the data collected in the development of the extension project on interface with research "ECA and Education: Formation of social workers and teachers in children and adolescents care policies". The project is in its 5th edition in 2015 and seeks to develop a more committed formation with the autonomy of individuals in their development process and to mobilize reflection and participation as ways for a more consistent formation, strengthening the social workers and teachers to the full protection of children and adolescents, supported with the law that specifically addresses the rights of children and adolescents: the Statute of Children and Adolescents (ECA). Whereas there is a great difficulty in understanding the ECA, there is a need to work more adequate formation of these responsible agents for carrying out the attendance policies to this population. In this sense, the proposal has been to prepare social workers and teachers of the city of Rio Claro and region, so that work with children and adolescents is increasingly effective in relation to the applicability of the ECA and to the strengthening of attendance networks. It also aims to intensify the communication among social workers and teachers, which shows through dialogue and exchange of experiences during the meeting in groups. |
id |
UNSP_46df9f9521f021c9f27baf043bae2a0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/142677 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
ECA e educação: formação de agentes sociais e professores em políticas de atendimento à criança e ao adolescenteEducationPublic policiesChild and adolescentEducaçãoPolíticas públicasCriança e adolescenteIn this paper we present the reflections developed from the data collected in the development of the extension project on interface with research "ECA and Education: Formation of social workers and teachers in children and adolescents care policies". The project is in its 5th edition in 2015 and seeks to develop a more committed formation with the autonomy of individuals in their development process and to mobilize reflection and participation as ways for a more consistent formation, strengthening the social workers and teachers to the full protection of children and adolescents, supported with the law that specifically addresses the rights of children and adolescents: the Statute of Children and Adolescents (ECA). Whereas there is a great difficulty in understanding the ECA, there is a need to work more adequate formation of these responsible agents for carrying out the attendance policies to this population. In this sense, the proposal has been to prepare social workers and teachers of the city of Rio Claro and region, so that work with children and adolescents is increasingly effective in relation to the applicability of the ECA and to the strengthening of attendance networks. It also aims to intensify the communication among social workers and teachers, which shows through dialogue and exchange of experiences during the meeting in groups.Neste trabalho apresentaremos as reflexões desenvolvidas a partir dos dados coletados no desenvolvimento do projeto de Extensão em interface com a pesquisa “ECA e Educação: Formação de agentes sociais e professores em políticas de atendimento à criança e ao adolescente”. O projeto se encontra em sua 5ª edição no ano de 2015 e busca desenvolver uma formação mais comprometida com a autonomia dos sujeitos em seu processo de desenvolvimento, bem como mobilizar a reflexão e a participação como caminhos para uma formação mais consistente, fortalecendo os agentes sociais e professores para a proteção total da criança e do adolescente, amparados na Lei que trata especificamente dos direitos de crianças e adolescentes: o Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA). Considerando que há uma grande dificuldade de compreensão do ECA, surge a necessidade de trabalhar uma formação mais adequada desses agentes responsáveis pela efetivação das políticas de atendimento a essa população. Neste sentido, a proposta tem sido a de preparar agentes sociais e professores da cidade de Rio Claro e região para que o trabalho com as crianças e adolescentes seja cada vez mais efetivo em relação à aplicabilidade do ECA e para o fortalecimento das redes de atendimento. Também objetiva-se intensificar a comunicação entre agentes sociais e professores, que se mostra por meio do diálogo e troca de experiências durante o encontro nos grupos.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Educação, Instituto de Biociências de Rio ClaroUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Goethel, Elisiane Spencer Quevedo [UNESP]Fonseca, Débora Cristina [UNESP]Barros, Clara Mauerberg de [UNESP]Campos, Débora Cardoso [UNESP]2016-08-04T13:36:10Z2016-08-04T13:36:10Z2015-09-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-8application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/17528º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-8, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142677ISSN2176-9761-2015-01-08-goethel.pdf8595226338503481PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-12T06:08:15Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142677Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:25:54.802532Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ECA e educação: formação de agentes sociais e professores em políticas de atendimento à criança e ao adolescente |
title |
ECA e educação: formação de agentes sociais e professores em políticas de atendimento à criança e ao adolescente |
spellingShingle |
ECA e educação: formação de agentes sociais e professores em políticas de atendimento à criança e ao adolescente Goethel, Elisiane Spencer Quevedo [UNESP] Education Public policies Child and adolescent Educação Políticas públicas Criança e adolescente |
title_short |
ECA e educação: formação de agentes sociais e professores em políticas de atendimento à criança e ao adolescente |
title_full |
ECA e educação: formação de agentes sociais e professores em políticas de atendimento à criança e ao adolescente |
title_fullStr |
ECA e educação: formação de agentes sociais e professores em políticas de atendimento à criança e ao adolescente |
title_full_unstemmed |
ECA e educação: formação de agentes sociais e professores em políticas de atendimento à criança e ao adolescente |
title_sort |
ECA e educação: formação de agentes sociais e professores em políticas de atendimento à criança e ao adolescente |
author |
Goethel, Elisiane Spencer Quevedo [UNESP] |
author_facet |
Goethel, Elisiane Spencer Quevedo [UNESP] Fonseca, Débora Cristina [UNESP] Barros, Clara Mauerberg de [UNESP] Campos, Débora Cardoso [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca, Débora Cristina [UNESP] Barros, Clara Mauerberg de [UNESP] Campos, Débora Cardoso [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Goethel, Elisiane Spencer Quevedo [UNESP] Fonseca, Débora Cristina [UNESP] Barros, Clara Mauerberg de [UNESP] Campos, Débora Cardoso [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Public policies Child and adolescent Educação Políticas públicas Criança e adolescente |
topic |
Education Public policies Child and adolescent Educação Políticas públicas Criança e adolescente |
description |
In this paper we present the reflections developed from the data collected in the development of the extension project on interface with research "ECA and Education: Formation of social workers and teachers in children and adolescents care policies". The project is in its 5th edition in 2015 and seeks to develop a more committed formation with the autonomy of individuals in their development process and to mobilize reflection and participation as ways for a more consistent formation, strengthening the social workers and teachers to the full protection of children and adolescents, supported with the law that specifically addresses the rights of children and adolescents: the Statute of Children and Adolescents (ECA). Whereas there is a great difficulty in understanding the ECA, there is a need to work more adequate formation of these responsible agents for carrying out the attendance policies to this population. In this sense, the proposal has been to prepare social workers and teachers of the city of Rio Claro and region, so that work with children and adolescents is increasingly effective in relation to the applicability of the ECA and to the strengthening of attendance networks. It also aims to intensify the communication among social workers and teachers, which shows through dialogue and exchange of experiences during the meeting in groups. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-21 2016-08-04T13:36:10Z 2016-08-04T13:36:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1752 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-8, 2015. 2176-9761 http://hdl.handle.net/11449/142677 ISSN2176-9761-2015-01-08-goethel.pdf 8595226338503481 |
url |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1752 http://hdl.handle.net/11449/142677 |
identifier_str_mv |
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-8, 2015. 2176-9761 ISSN2176-9761-2015-01-08-goethel.pdf 8595226338503481 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Congresso de extensão universitária da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-8 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128810041737216 |