A implantação de sistema apostilado de ensino e o trabalho docente: os problemas e as decisões de uma rede escolar pública municipal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bego, Amadeu Moura
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i250.2695
http://hdl.handle.net/11449/158040
Resumo: Abstract: As a result of the Managerial Reform of the Brazilian State and the staggering process of elementary school municipalization, several towns established partnerships with the private sector. This paper addresses the motivations behind the implementation of a handout teaching system (sistema apostilado de ensino - SAE) in the municipal public school network (rede escolar pública municipal - REPM) and its implications for the teachers’ work. The research was a qualitative case study carried in a REPM in São Paulo’s countryside. It was verified that managers were motivated by the possibility of improving structural-organizational aspects that could provide a solution to human resource problems as well as contribute to the standardization of the municipal public school system and to the improvement of external evaluation scores. The implementation has been seen as an autocratic process, violating the legal principle of democratic management in schools.
id UNSP_50570a664a89d720c13ebecd4dbdf501
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/158040
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A implantação de sistema apostilado de ensino e o trabalho docente: os problemas e as decisões de uma rede escolar pública municipalThe implementation of a handout teaching system and the teacher’s work: problems and decisions of a municipal public school networkhandout teaching systempublic-private partnershipteachers’ worksistemas apostilados de ensinoparcerias público-privadastrabalho docenteAbstract: As a result of the Managerial Reform of the Brazilian State and the staggering process of elementary school municipalization, several towns established partnerships with the private sector. This paper addresses the motivations behind the implementation of a handout teaching system (sistema apostilado de ensino - SAE) in the municipal public school network (rede escolar pública municipal - REPM) and its implications for the teachers’ work. The research was a qualitative case study carried in a REPM in São Paulo’s countryside. It was verified that managers were motivated by the possibility of improving structural-organizational aspects that could provide a solution to human resource problems as well as contribute to the standardization of the municipal public school system and to the improvement of external evaluation scores. The implementation has been seen as an autocratic process, violating the legal principle of democratic management in schools.Resumo: Como decorrência da Reforma Gerencial do Estado brasileiro e do vertiginoso processo de municipalização do ensino fundamental, muitos municípios passaram a estabelecer parcerias com o setor privado. Objetiva-se abordar as motivações para a implantação de um sistema apostilado de ensino (SAE) por uma rede escolar pública municipal (REPM) e suas implicações no trabalho docente. Realizou-se pesquisa com abordagem qualitativa do tipo estudo de caso em uma REPM do interior do estado de São Paulo. Identificou-se que as motivações dos gestores giravam em torno da possibilidade de melhoria de aspectos estrutural-organizacionais que possibilitariam a superação de problemas de recursos humanos e que contribuiriam para a padronização do trabalho escolar da rede e para a melhoria dos índices em avaliações externas. A implantação se caracterizou como processo verticalizado, ferindo o princípio legal da gestão democrática nas escolas.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bego, Amadeu Moura2018-11-12T17:28:03Z2018-11-12T17:28:03Z2017-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article764-782application/pdfhttp://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i250.2695Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 98, n. 250, p. 764-782, 2017.2176-6681http://hdl.handle.net/11449/15804010.24109/2176-6681.rbep.98i250.2695S2176-66812017000300764S2176-66812017000300764.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-24T06:13:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158040Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:35:33.659866Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A implantação de sistema apostilado de ensino e o trabalho docente: os problemas e as decisões de uma rede escolar pública municipal
The implementation of a handout teaching system and the teacher’s work: problems and decisions of a municipal public school network
title A implantação de sistema apostilado de ensino e o trabalho docente: os problemas e as decisões de uma rede escolar pública municipal
spellingShingle A implantação de sistema apostilado de ensino e o trabalho docente: os problemas e as decisões de uma rede escolar pública municipal
Bego, Amadeu Moura
handout teaching system
public-private partnership
teachers’ work
sistemas apostilados de ensino
parcerias público-privadas
trabalho docente
title_short A implantação de sistema apostilado de ensino e o trabalho docente: os problemas e as decisões de uma rede escolar pública municipal
title_full A implantação de sistema apostilado de ensino e o trabalho docente: os problemas e as decisões de uma rede escolar pública municipal
title_fullStr A implantação de sistema apostilado de ensino e o trabalho docente: os problemas e as decisões de uma rede escolar pública municipal
title_full_unstemmed A implantação de sistema apostilado de ensino e o trabalho docente: os problemas e as decisões de uma rede escolar pública municipal
title_sort A implantação de sistema apostilado de ensino e o trabalho docente: os problemas e as decisões de uma rede escolar pública municipal
author Bego, Amadeu Moura
author_facet Bego, Amadeu Moura
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bego, Amadeu Moura
dc.subject.por.fl_str_mv handout teaching system
public-private partnership
teachers’ work
sistemas apostilados de ensino
parcerias público-privadas
trabalho docente
topic handout teaching system
public-private partnership
teachers’ work
sistemas apostilados de ensino
parcerias público-privadas
trabalho docente
description Abstract: As a result of the Managerial Reform of the Brazilian State and the staggering process of elementary school municipalization, several towns established partnerships with the private sector. This paper addresses the motivations behind the implementation of a handout teaching system (sistema apostilado de ensino - SAE) in the municipal public school network (rede escolar pública municipal - REPM) and its implications for the teachers’ work. The research was a qualitative case study carried in a REPM in São Paulo’s countryside. It was verified that managers were motivated by the possibility of improving structural-organizational aspects that could provide a solution to human resource problems as well as contribute to the standardization of the municipal public school system and to the improvement of external evaluation scores. The implementation has been seen as an autocratic process, violating the legal principle of democratic management in schools.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-01
2018-11-12T17:28:03Z
2018-11-12T17:28:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i250.2695
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 98, n. 250, p. 764-782, 2017.
2176-6681
http://hdl.handle.net/11449/158040
10.24109/2176-6681.rbep.98i250.2695
S2176-66812017000300764
S2176-66812017000300764.pdf
url http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i250.2695
http://hdl.handle.net/11449/158040
identifier_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 98, n. 250, p. 764-782, 2017.
2176-6681
10.24109/2176-6681.rbep.98i250.2695
S2176-66812017000300764
S2176-66812017000300764.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 764-782
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128952414240768