Relação entre acurácia na repetição de palavras e conhecimento lexical em crianças

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Berti, Larissa Cristina [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Lima, Tatiane Fernanda Pereira de [UNESP], Freitas, Maria Cláudia C.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/9711/7219
http://hdl.handle.net/11449/114699
Resumo: There is in the literature a divergent description between lexical knowledge and word production accuracy. The aims of this study were: (a) to investigate the influence (effect) of the word lexical knowledge over production accuracy; (b) in case there is, to characterize acoustically this interference. Eight children (5-6 years old) with typical development language participated of this study. The methodological procedure consisted of: (a) survey of the children lexical knowledge concerning to IAFAC’s words; (b) recordings of the IAFAC’s words; (c) identifi cation and characterization of the linguistic cues, by acoustic analysis, in the IAFAC’s word production in function of the different knowledge degrees. Our results suggest a negative correlation (r=-0,13, p=0,000) between lexical knowledge and presence of the linguistics cues in word’s production. However, the linguistics cues refer to hesitative cues instead of phonological errors. Implications of these results for clinical practicing are discussed.
id UNSP_5f56d389f7edaf2a0d29f587d13bc398
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114699
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Relação entre acurácia na repetição de palavras e conhecimento lexical em criançasRelación entre la precisión en la repetición de palabras y el conocimiento léxico en niñosRelationship between word repetition accuracy and lexical knowledge in childrenanálise acústicaprodução de falaconhecimento lexicalThere is in the literature a divergent description between lexical knowledge and word production accuracy. The aims of this study were: (a) to investigate the influence (effect) of the word lexical knowledge over production accuracy; (b) in case there is, to characterize acoustically this interference. Eight children (5-6 years old) with typical development language participated of this study. The methodological procedure consisted of: (a) survey of the children lexical knowledge concerning to IAFAC’s words; (b) recordings of the IAFAC’s words; (c) identifi cation and characterization of the linguistic cues, by acoustic analysis, in the IAFAC’s word production in function of the different knowledge degrees. Our results suggest a negative correlation (r=-0,13, p=0,000) between lexical knowledge and presence of the linguistics cues in word’s production. However, the linguistics cues refer to hesitative cues instead of phonological errors. Implications of these results for clinical practicing are discussed.Encontra-se na literatura a proposição de relações divergentes (relações de determinação, por um lado, e de contribuição, por outro) entre o conhecimento lexical e a produção de fala. O presente estudo teve como objetivos: (1) investigar a interferência do conhecimento lexical na produção de fala de crianças; e (2) em caso de existir, verificar de que modo esse conhecimento é marcado acusticamente na fala. Participaram deste estudo oito crianças pré–escolares com desenvolvimento típico de linguagem, entre 5 e 6 anos de idade. O procedimento metodológico deste estudo foi dividido em três partes: 1) levantamento do conhecimento lexical das crianças em relação às palavras do IAFAC - Instrumento de Avaliação de Fala para Análise Acústica; 2) gravações da produção das palavras do IAFAC pelas crianças; 3) identificação e caracterização de marcas lingüísticas na produção das palavras do IAFAC pelas crianças, em função de seus diferentes graus de conhecimento lexical das palavras, a partir da análise acústica. Nossos resultados apontaram para uma correlação negativa entre conhecimento lexical e produção de fala (r=-0,13, p=0,000), uma vez que quanto maior o grau de conhecimento lexical das palavras menor é a presença de marcas lingüísticas na produção da fala. No entanto, as marcas lingüísticas referiram-se, fundamentalmente, a marcas hesitativas ao invés de erros fonológicos. Implicações desses achados para a prática fonoaudiológica são apresentadas.Hay en la literatura una descripción divergente (relaciones de determinación de un lado y de contribución de otro) entre el conocimiento léxico y la producción del habla. El presente estudio tiene como objetivos: (i) investigar la interferencia del conocimiento léxico en la producción del habla de niños; (ii) caso exista, comprobar cómo este conocimiento se caracteriza acústicamente en el habla. Participaron del estudio ocho niños en edad preescolar con desarrollo típico del lenguaje, entre 5 y 6 años de edad. El procedimiento metodológico de este estudio fue dividido en tres partes: i) estudio de los conocimientos sobre léxico de los niños con respeto a las palabras de IAFAC – Instrumento de Evaluación del Habla para Análisis Acústica; ii) grabación de la producción de palabras del IAFAC por los niños; iii) identificación y caracterización de marcas lingüísticas en la producción de palabras del IAFAC por los niños, de acuerdo con sus diferentes grados de conocimiento léxico de las palabras, a partir de análisis acústico. Nuestros resultados mostraron una correlación negativa entre el conocimiento léxico y la producción del habla (r =-0.13, p = 0,000), ya que cuanto mayor sea el grado de conocimiento léxico de las palabras menos es la presencia de marcas lingüísticas en la producción del habla. Sin embargo, las marcas lingüísticas se han referido, en esencia, a marcas de hesitación en lugar de errores fonológicos. Implicaciones de estos hallazgos para la práctica fonoaudiológica son presentados.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Berti, Larissa Cristina [UNESP]Lima, Tatiane Fernanda Pereira de [UNESP]Freitas, Maria Cláudia C.2015-02-24T13:57:23Z2015-02-24T13:57:23Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article91-100http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/9711/7219Distúrbios da Comunicação, v. 24, n. 1, p. 91-100, 2012.2176-2724http://hdl.handle.net/11449/1146992728745764334420Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporDistúrbios da Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-22T13:12:46Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114699Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462021-10-22T13:12:46Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Relação entre acurácia na repetição de palavras e conhecimento lexical em crianças
Relación entre la precisión en la repetición de palabras y el conocimiento léxico en niños
Relationship between word repetition accuracy and lexical knowledge in children
title Relação entre acurácia na repetição de palavras e conhecimento lexical em crianças
spellingShingle Relação entre acurácia na repetição de palavras e conhecimento lexical em crianças
Berti, Larissa Cristina [UNESP]
análise acústica
produção de fala
conhecimento lexical
title_short Relação entre acurácia na repetição de palavras e conhecimento lexical em crianças
title_full Relação entre acurácia na repetição de palavras e conhecimento lexical em crianças
title_fullStr Relação entre acurácia na repetição de palavras e conhecimento lexical em crianças
title_full_unstemmed Relação entre acurácia na repetição de palavras e conhecimento lexical em crianças
title_sort Relação entre acurácia na repetição de palavras e conhecimento lexical em crianças
author Berti, Larissa Cristina [UNESP]
author_facet Berti, Larissa Cristina [UNESP]
Lima, Tatiane Fernanda Pereira de [UNESP]
Freitas, Maria Cláudia C.
author_role author
author2 Lima, Tatiane Fernanda Pereira de [UNESP]
Freitas, Maria Cláudia C.
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Berti, Larissa Cristina [UNESP]
Lima, Tatiane Fernanda Pereira de [UNESP]
Freitas, Maria Cláudia C.
dc.subject.por.fl_str_mv análise acústica
produção de fala
conhecimento lexical
topic análise acústica
produção de fala
conhecimento lexical
description There is in the literature a divergent description between lexical knowledge and word production accuracy. The aims of this study were: (a) to investigate the influence (effect) of the word lexical knowledge over production accuracy; (b) in case there is, to characterize acoustically this interference. Eight children (5-6 years old) with typical development language participated of this study. The methodological procedure consisted of: (a) survey of the children lexical knowledge concerning to IAFAC’s words; (b) recordings of the IAFAC’s words; (c) identifi cation and characterization of the linguistic cues, by acoustic analysis, in the IAFAC’s word production in function of the different knowledge degrees. Our results suggest a negative correlation (r=-0,13, p=0,000) between lexical knowledge and presence of the linguistics cues in word’s production. However, the linguistics cues refer to hesitative cues instead of phonological errors. Implications of these results for clinical practicing are discussed.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:23Z
2015-02-24T13:57:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/9711/7219
Distúrbios da Comunicação, v. 24, n. 1, p. 91-100, 2012.
2176-2724
http://hdl.handle.net/11449/114699
2728745764334420
url http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/9711/7219
http://hdl.handle.net/11449/114699
identifier_str_mv Distúrbios da Comunicação, v. 24, n. 1, p. 91-100, 2012.
2176-2724
2728745764334420
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Distúrbios da Comunicação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 91-100
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1792961756646080512