O pedagogo e o Projeto Rondon: relações, interações e contradições na formação inicial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Maria Eduarda Santos Moreira de [UNESP]
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156531
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000899041.pdf
Resumo: The Rondon's Project represented, in this work, the need of understand on what extent the same provides content and practice that interact or counties with the initial formation in pedagogy. The the theoretical arguments and practices remember to the commitment with the formation of the universitstudentes to the knowledge about the brazilian reality and exercise of citizenship. That way, become a shocking practice, directly in pedagogical training. The relation to this course and the rondon's project are analyzed by means of national curricular guidelines of course of pedagogy, as such, the the readings that follow the Initial Formation of the Pedagogue and Pedagogy as a Social Practice, as well as a study on the aegis of the Rondon Project in Brazilian history. Has haz as general objective to clarify to what extent Project contributes with content and practices in the training of future educators. This is a qualitative study, focusing on Multiple Case studies, with the application of an open questionnaire, to four pedagogues that participated in the Operations of the Rondon Project, with analysis of results based on the triangulation of data between the Rondon Project, Guidelines and Reports of the interviewee. The research concludes that there is a relevance of a set of contents and practices provided by the Rondon Project, that interact, being also possible, being opposed in the formation of the pedagogue
id UNSP_75e6d53f0210e89d9858766216b13cfd
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156531
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O pedagogo e o Projeto Rondon: relações, interações e contradições na formação inicialProjeto RondonEducaçãoEstudantes universitariosEducationThe Rondon's Project represented, in this work, the need of understand on what extent the same provides content and practice that interact or counties with the initial formation in pedagogy. The the theoretical arguments and practices remember to the commitment with the formation of the universitstudentes to the knowledge about the brazilian reality and exercise of citizenship. That way, become a shocking practice, directly in pedagogical training. The relation to this course and the rondon's project are analyzed by means of national curricular guidelines of course of pedagogy, as such, the the readings that follow the Initial Formation of the Pedagogue and Pedagogy as a Social Practice, as well as a study on the aegis of the Rondon Project in Brazilian history. Has haz as general objective to clarify to what extent Project contributes with content and practices in the training of future educators. This is a qualitative study, focusing on Multiple Case studies, with the application of an open questionnaire, to four pedagogues that participated in the Operations of the Rondon Project, with analysis of results based on the triangulation of data between the Rondon Project, Guidelines and Reports of the interviewee. The research concludes that there is a relevance of a set of contents and practices provided by the Rondon Project, that interact, being also possible, being opposed in the formation of the pedagogueO Projeto Rondon representa, neste Trabalho a necessidade de compreender em que medida o mesmo, propicia conteúdo e práticas que interagem ou se contrapõem à formação inicial em Pedagogia. Os argumentos teóricos e práticas remetem ao comprometimento com a formação dos estudantes universitários para o conhecimento da realidade brasileira e exercício da cidadania. Desse modo, torna-se uma prática que impacta, diretamente, na formação em Pedagogia. A relação desse curso e o Projeto Rondon são analisados, por meio das Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Pedagogia (2006), como tal, as leituras que sucedem a Formação Inicial do Pedagogo e a Pedagogia como Prática Social e bem como um estudo sobre a égide do Projeto Rondon na história brasileira. Tem como objetivo geral analisar em que medida o Projeto Rondon contribui com conteúdos e prática à formação em Pedagogia. Trata-se de um estudo de natureza qualitativa, com enfoque em estudos de Caso Múltiplos, com a aplicação de um questionário aberto, a quatro pedagogos que participaram das Operações do Projeto Rondon, com análise de resultados baseadas na triangulação de dados entre o Projeto Rondon, Diretrizes e Relatos do entrevistado. A pesquisa concluiu que há uma relevância de um conjunto de conteúdos e práticas proporcionadas pelo Projeto Rondon, que interagem, podendo também, contrapondo-se na formação do pedagogoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Reis, Márcia Lopes [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Castro, Maria Eduarda Santos Moreira de [UNESP]2018-09-19T17:27:43Z2018-09-19T17:27:43Z2017-11-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis84 f.application/pdfCASTRO, Maria Eduarda Santos Moreira de. O pedagogo e o Projeto Rondon: relações, interações e contradições na formação inicial. 2017. 84 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017.http://hdl.handle.net/11449/156531000899041http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000899041.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156531Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:25:21.053315Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O pedagogo e o Projeto Rondon: relações, interações e contradições na formação inicial
title O pedagogo e o Projeto Rondon: relações, interações e contradições na formação inicial
spellingShingle O pedagogo e o Projeto Rondon: relações, interações e contradições na formação inicial
Castro, Maria Eduarda Santos Moreira de [UNESP]
Projeto Rondon
Educação
Estudantes universitarios
Education
title_short O pedagogo e o Projeto Rondon: relações, interações e contradições na formação inicial
title_full O pedagogo e o Projeto Rondon: relações, interações e contradições na formação inicial
title_fullStr O pedagogo e o Projeto Rondon: relações, interações e contradições na formação inicial
title_full_unstemmed O pedagogo e o Projeto Rondon: relações, interações e contradições na formação inicial
title_sort O pedagogo e o Projeto Rondon: relações, interações e contradições na formação inicial
author Castro, Maria Eduarda Santos Moreira de [UNESP]
author_facet Castro, Maria Eduarda Santos Moreira de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Reis, Márcia Lopes [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Maria Eduarda Santos Moreira de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Projeto Rondon
Educação
Estudantes universitarios
Education
topic Projeto Rondon
Educação
Estudantes universitarios
Education
description The Rondon's Project represented, in this work, the need of understand on what extent the same provides content and practice that interact or counties with the initial formation in pedagogy. The the theoretical arguments and practices remember to the commitment with the formation of the universitstudentes to the knowledge about the brazilian reality and exercise of citizenship. That way, become a shocking practice, directly in pedagogical training. The relation to this course and the rondon's project are analyzed by means of national curricular guidelines of course of pedagogy, as such, the the readings that follow the Initial Formation of the Pedagogue and Pedagogy as a Social Practice, as well as a study on the aegis of the Rondon Project in Brazilian history. Has haz as general objective to clarify to what extent Project contributes with content and practices in the training of future educators. This is a qualitative study, focusing on Multiple Case studies, with the application of an open questionnaire, to four pedagogues that participated in the Operations of the Rondon Project, with analysis of results based on the triangulation of data between the Rondon Project, Guidelines and Reports of the interviewee. The research concludes that there is a relevance of a set of contents and practices provided by the Rondon Project, that interact, being also possible, being opposed in the formation of the pedagogue
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-07
2018-09-19T17:27:43Z
2018-09-19T17:27:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CASTRO, Maria Eduarda Santos Moreira de. O pedagogo e o Projeto Rondon: relações, interações e contradições na formação inicial. 2017. 84 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017.
http://hdl.handle.net/11449/156531
000899041
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000899041.pdf
identifier_str_mv CASTRO, Maria Eduarda Santos Moreira de. O pedagogo e o Projeto Rondon: relações, interações e contradições na formação inicial. 2017. 84 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017.
000899041
url http://hdl.handle.net/11449/156531
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-04-26/000899041.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 84 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129200234692608