Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Komesu, Fabiana Cristina [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Galli, Fernanda Correa Silveira [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/3750
http://hdl.handle.net/11449/122523
Resumo: The present article aims at reflecting about the discursive practices of writing and reading on the net, more specifically about the writing and reading methods used by the undergraduate and graduated teachers, based on an internet search engine. It’s of interest to investigate: i) the (hyper) textual relations established in the context thought as permitted by the electronic resources; ii) the discursive marks that arise (are arisen) in a singular way of reading (and/or writing). The set of material was produced during a university extension course about reading and cyberspace, whose context consisted of a drawing production of the reading process on an internet search engine, on the basis of the signifier “apple”. Based on the French Discourse Analysis and assumptions from the New Literacy Studies, we intended to discuss the operating procedures of the internet search and the effects of meanings produced by the subject during his/her reading/writing process.
id UNSP_8015c4877779e5ce3eb08c434296a385
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122523
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singularesWriting and reading practices in an academic context (hyper) textual singular relationsLetramento AcadêmicoLeituraEscrita(Hiper)textoRedeAcademic LiteracyReadingWriting(Hyper)TextNetThe present article aims at reflecting about the discursive practices of writing and reading on the net, more specifically about the writing and reading methods used by the undergraduate and graduated teachers, based on an internet search engine. It’s of interest to investigate: i) the (hyper) textual relations established in the context thought as permitted by the electronic resources; ii) the discursive marks that arise (are arisen) in a singular way of reading (and/or writing). The set of material was produced during a university extension course about reading and cyberspace, whose context consisted of a drawing production of the reading process on an internet search engine, on the basis of the signifier “apple”. Based on the French Discourse Analysis and assumptions from the New Literacy Studies, we intended to discuss the operating procedures of the internet search and the effects of meanings produced by the subject during his/her reading/writing process.No presente artigo, temos como objetivo refletir sobre as práticas discursivas de leitura e de escrita em/na rede, mais especificamente, sobre os percursos de leitura/escrita realizados por professores em formação e já formados, com base num motor de busca da internet. Interessa-nos, de maneira particularizada, investigar: i) as relações (hiper)textuais estabelecidas no enredamento entendido como viabilizado por recursos eletrônicos; ii) as marcas discursivas que (se) fazem emergir (n)um modo singular de ler (e de escrever). O conjunto do material foi produzido num curso de extensão universitário sobre leitura e ciberespaço, cuja proposta consistia na produção de um desenho do percurso de leitura num motor de busca da internet, a partir do significante “maçã”. Inscritas no referencial teórico da Análise do Discurso francesa e em pressupostos advindos dos Novos Estudos de Letramento (New Literacy Studies), procuramos discutir o funcionamento de mecanismos de busca da internet e os efeitos de sentidos produzidos pelo sujeito em seu trajeto de leitura/escrita.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265 - Ala 3 - Sala 11, Jardim Nazareth, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Komesu, Fabiana Cristina [UNESP]Galli, Fernanda Correa Silveira [UNESP]2015-04-27T11:55:50Z2015-04-27T11:55:50Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article79-93application/pdfhttp://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/3750Raído, v. 8, n. 16, p. 79-93, 2014.1982-629Xhttp://hdl.handle.net/11449/122523ISSN1982-629X-2014-08-16-79-93.pdf77185460113283020000-0002-3820-1559Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRaídoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-31T06:17:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122523Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:46:24.647526Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares
Writing and reading practices in an academic context (hyper) textual singular relations
title Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares
spellingShingle Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares
Komesu, Fabiana Cristina [UNESP]
Letramento Acadêmico
Leitura
Escrita
(Hiper)texto
Rede
Academic Literacy
Reading
Writing
(Hyper)Text
Net
title_short Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares
title_full Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares
title_fullStr Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares
title_full_unstemmed Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares
title_sort Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares
author Komesu, Fabiana Cristina [UNESP]
author_facet Komesu, Fabiana Cristina [UNESP]
Galli, Fernanda Correa Silveira [UNESP]
author_role author
author2 Galli, Fernanda Correa Silveira [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Komesu, Fabiana Cristina [UNESP]
Galli, Fernanda Correa Silveira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento Acadêmico
Leitura
Escrita
(Hiper)texto
Rede
Academic Literacy
Reading
Writing
(Hyper)Text
Net
topic Letramento Acadêmico
Leitura
Escrita
(Hiper)texto
Rede
Academic Literacy
Reading
Writing
(Hyper)Text
Net
description The present article aims at reflecting about the discursive practices of writing and reading on the net, more specifically about the writing and reading methods used by the undergraduate and graduated teachers, based on an internet search engine. It’s of interest to investigate: i) the (hyper) textual relations established in the context thought as permitted by the electronic resources; ii) the discursive marks that arise (are arisen) in a singular way of reading (and/or writing). The set of material was produced during a university extension course about reading and cyberspace, whose context consisted of a drawing production of the reading process on an internet search engine, on the basis of the signifier “apple”. Based on the French Discourse Analysis and assumptions from the New Literacy Studies, we intended to discuss the operating procedures of the internet search and the effects of meanings produced by the subject during his/her reading/writing process.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-04-27T11:55:50Z
2015-04-27T11:55:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/3750
Raído, v. 8, n. 16, p. 79-93, 2014.
1982-629X
http://hdl.handle.net/11449/122523
ISSN1982-629X-2014-08-16-79-93.pdf
7718546011328302
0000-0002-3820-1559
url http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/3750
http://hdl.handle.net/11449/122523
identifier_str_mv Raído, v. 8, n. 16, p. 79-93, 2014.
1982-629X
ISSN1982-629X-2014-08-16-79-93.pdf
7718546011328302
0000-0002-3820-1559
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Raído
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 79-93
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129356141166592