Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/3750 http://hdl.handle.net/11449/122523 |
Resumo: | The present article aims at reflecting about the discursive practices of writing and reading on the net, more specifically about the writing and reading methods used by the undergraduate and graduated teachers, based on an internet search engine. It’s of interest to investigate: i) the (hyper) textual relations established in the context thought as permitted by the electronic resources; ii) the discursive marks that arise (are arisen) in a singular way of reading (and/or writing). The set of material was produced during a university extension course about reading and cyberspace, whose context consisted of a drawing production of the reading process on an internet search engine, on the basis of the signifier “apple”. Based on the French Discourse Analysis and assumptions from the New Literacy Studies, we intended to discuss the operating procedures of the internet search and the effects of meanings produced by the subject during his/her reading/writing process. |
id |
UNSP_8015c4877779e5ce3eb08c434296a385 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122523 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singularesWriting and reading practices in an academic context (hyper) textual singular relationsLetramento AcadêmicoLeituraEscrita(Hiper)textoRedeAcademic LiteracyReadingWriting(Hyper)TextNetThe present article aims at reflecting about the discursive practices of writing and reading on the net, more specifically about the writing and reading methods used by the undergraduate and graduated teachers, based on an internet search engine. It’s of interest to investigate: i) the (hyper) textual relations established in the context thought as permitted by the electronic resources; ii) the discursive marks that arise (are arisen) in a singular way of reading (and/or writing). The set of material was produced during a university extension course about reading and cyberspace, whose context consisted of a drawing production of the reading process on an internet search engine, on the basis of the signifier “apple”. Based on the French Discourse Analysis and assumptions from the New Literacy Studies, we intended to discuss the operating procedures of the internet search and the effects of meanings produced by the subject during his/her reading/writing process.No presente artigo, temos como objetivo refletir sobre as práticas discursivas de leitura e de escrita em/na rede, mais especificamente, sobre os percursos de leitura/escrita realizados por professores em formação e já formados, com base num motor de busca da internet. Interessa-nos, de maneira particularizada, investigar: i) as relações (hiper)textuais estabelecidas no enredamento entendido como viabilizado por recursos eletrônicos; ii) as marcas discursivas que (se) fazem emergir (n)um modo singular de ler (e de escrever). O conjunto do material foi produzido num curso de extensão universitário sobre leitura e ciberespaço, cuja proposta consistia na produção de um desenho do percurso de leitura num motor de busca da internet, a partir do significante “maçã”. Inscritas no referencial teórico da Análise do Discurso francesa e em pressupostos advindos dos Novos Estudos de Letramento (New Literacy Studies), procuramos discutir o funcionamento de mecanismos de busca da internet e os efeitos de sentidos produzidos pelo sujeito em seu trajeto de leitura/escrita.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265 - Ala 3 - Sala 11, Jardim Nazareth, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Komesu, Fabiana Cristina [UNESP]Galli, Fernanda Correa Silveira [UNESP]2015-04-27T11:55:50Z2015-04-27T11:55:50Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article79-93application/pdfhttp://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/3750Raído, v. 8, n. 16, p. 79-93, 2014.1982-629Xhttp://hdl.handle.net/11449/122523ISSN1982-629X-2014-08-16-79-93.pdf77185460113283020000-0002-3820-1559Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRaídoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-31T06:17:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122523Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:46:24.647526Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares Writing and reading practices in an academic context (hyper) textual singular relations |
title |
Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares |
spellingShingle |
Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares Komesu, Fabiana Cristina [UNESP] Letramento Acadêmico Leitura Escrita (Hiper)texto Rede Academic Literacy Reading Writing (Hyper)Text Net |
title_short |
Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares |
title_full |
Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares |
title_fullStr |
Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares |
title_full_unstemmed |
Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares |
title_sort |
Práticas de leitura e escrita em contexto acadêmico: relações (hiper)textuais singulares |
author |
Komesu, Fabiana Cristina [UNESP] |
author_facet |
Komesu, Fabiana Cristina [UNESP] Galli, Fernanda Correa Silveira [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Galli, Fernanda Correa Silveira [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Komesu, Fabiana Cristina [UNESP] Galli, Fernanda Correa Silveira [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento Acadêmico Leitura Escrita (Hiper)texto Rede Academic Literacy Reading Writing (Hyper)Text Net |
topic |
Letramento Acadêmico Leitura Escrita (Hiper)texto Rede Academic Literacy Reading Writing (Hyper)Text Net |
description |
The present article aims at reflecting about the discursive practices of writing and reading on the net, more specifically about the writing and reading methods used by the undergraduate and graduated teachers, based on an internet search engine. It’s of interest to investigate: i) the (hyper) textual relations established in the context thought as permitted by the electronic resources; ii) the discursive marks that arise (are arisen) in a singular way of reading (and/or writing). The set of material was produced during a university extension course about reading and cyberspace, whose context consisted of a drawing production of the reading process on an internet search engine, on the basis of the signifier “apple”. Based on the French Discourse Analysis and assumptions from the New Literacy Studies, we intended to discuss the operating procedures of the internet search and the effects of meanings produced by the subject during his/her reading/writing process. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-04-27T11:55:50Z 2015-04-27T11:55:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/3750 Raído, v. 8, n. 16, p. 79-93, 2014. 1982-629X http://hdl.handle.net/11449/122523 ISSN1982-629X-2014-08-16-79-93.pdf 7718546011328302 0000-0002-3820-1559 |
url |
http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/3750 http://hdl.handle.net/11449/122523 |
identifier_str_mv |
Raído, v. 8, n. 16, p. 79-93, 2014. 1982-629X ISSN1982-629X-2014-08-16-79-93.pdf 7718546011328302 0000-0002-3820-1559 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Raído |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
79-93 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129356141166592 |