Possibilidades e limitações da prática do professor na experiência com a temática energia e desenvolvimento humano no ensino de ciências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/346 http://hdl.handle.net/11449/135229 |
Resumo: | Reflections on the Movement STSE, in basic education, have pointed to the introduction of discussions involving the socio-scientific issues, as a way of organization and development of forming processes in science classes. In this sense, the research that we developed sought to bring to physics classes of basic education, the discussions surrounding the relationship between science, technology, society and environment issues related to production and access to electricity and human development. In order to interpret formative aspects of this approach was achieved through a short course. Thus, we discuss in this paper, the discourse of students and a professor of physics who participated in this short course. Therefore, we seek in discourse analysis, reflection on this practice, which has limitations such as lack of recognition of this type of training status by the students as well as possibilities represented by the establishment of training spaces that contribute to the discussion of socio-scientific issues. |
id |
UNSP_810856ca87480152f63b659fd08efb17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/135229 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Possibilidades e limitações da prática do professor na experiência com a temática energia e desenvolvimento humano no ensino de ciênciasPossibilities and boundaries in teaching practice with the theme energy and human development in science educationEnergyHuman developmentSocioscientific issuesSTSEScience educationEnergiaDesenvolvimento humanoQuestões sociocientíficas (QSC)CTSAEnsino de CiênciasReflections on the Movement STSE, in basic education, have pointed to the introduction of discussions involving the socio-scientific issues, as a way of organization and development of forming processes in science classes. In this sense, the research that we developed sought to bring to physics classes of basic education, the discussions surrounding the relationship between science, technology, society and environment issues related to production and access to electricity and human development. In order to interpret formative aspects of this approach was achieved through a short course. Thus, we discuss in this paper, the discourse of students and a professor of physics who participated in this short course. Therefore, we seek in discourse analysis, reflection on this practice, which has limitations such as lack of recognition of this type of training status by the students as well as possibilities represented by the establishment of training spaces that contribute to the discussion of socio-scientific issues.Reflexões sobre o Movimento CTSA, no ensino básico, têm apontado para a introdução das discussões envolvendo as questões sociocientíficas como vias para a organização e para o desenvolvimento de processos formativos nas aulas de ciências. Neste sentido, a pesquisa que desenvolvemos buscou levar para as aulas de física do ensino básico, as discussões envolvendo as relações entre ciência, tecnologia, sociedade e ambiente da problemática que relaciona produção e acesso à energia elétrica e desenvolvimento humano. Buscamos interpretar os aspectos formativos desta abordagem, que foi concretizada por meio de um minicurso. Assim, discutiremos neste trabalho, os discursos dos alunos e da professora de física que participaram deste minicurso. Portanto, buscamos na teoria da análise do discurso a reflexão sobre esta prática que apresenta limitações, como a falta de reconhecimento deste tipo de situação formativa por parte dos alunos, bem como possibilidades representadas pela constituição de espaços formativos que contribuam para a discussão das questões sociocientíficas.Universidade Federal de São Carlos, Departamento de Ciências da Natureza, Matemática e EducaçãoUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Física e Química, Faculdade de Engenharia de Ilha SolteiraUniversidade Federal de São Carlos (UFSCar)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes, Nataly CarvalhoCarvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP]2016-03-02T13:00:16Z2016-03-02T13:00:16Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article207-226application/pdfhttp://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/346Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 2, p. 207-226, 2013.1806-5104http://hdl.handle.net/11449/135229ISSN1806-5104-2013-13-02-207-226.pdf4152572965541626Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T14:07:48Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135229Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:50:28.379370Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Possibilidades e limitações da prática do professor na experiência com a temática energia e desenvolvimento humano no ensino de ciências Possibilities and boundaries in teaching practice with the theme energy and human development in science education |
title |
Possibilidades e limitações da prática do professor na experiência com a temática energia e desenvolvimento humano no ensino de ciências |
spellingShingle |
Possibilidades e limitações da prática do professor na experiência com a temática energia e desenvolvimento humano no ensino de ciências Lopes, Nataly Carvalho Energy Human development Socioscientific issues STSE Science education Energia Desenvolvimento humano Questões sociocientíficas (QSC) CTSA Ensino de Ciências |
title_short |
Possibilidades e limitações da prática do professor na experiência com a temática energia e desenvolvimento humano no ensino de ciências |
title_full |
Possibilidades e limitações da prática do professor na experiência com a temática energia e desenvolvimento humano no ensino de ciências |
title_fullStr |
Possibilidades e limitações da prática do professor na experiência com a temática energia e desenvolvimento humano no ensino de ciências |
title_full_unstemmed |
Possibilidades e limitações da prática do professor na experiência com a temática energia e desenvolvimento humano no ensino de ciências |
title_sort |
Possibilidades e limitações da prática do professor na experiência com a temática energia e desenvolvimento humano no ensino de ciências |
author |
Lopes, Nataly Carvalho |
author_facet |
Lopes, Nataly Carvalho Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Nataly Carvalho Carvalho, Washington Luiz Pacheco de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Energy Human development Socioscientific issues STSE Science education Energia Desenvolvimento humano Questões sociocientíficas (QSC) CTSA Ensino de Ciências |
topic |
Energy Human development Socioscientific issues STSE Science education Energia Desenvolvimento humano Questões sociocientíficas (QSC) CTSA Ensino de Ciências |
description |
Reflections on the Movement STSE, in basic education, have pointed to the introduction of discussions involving the socio-scientific issues, as a way of organization and development of forming processes in science classes. In this sense, the research that we developed sought to bring to physics classes of basic education, the discussions surrounding the relationship between science, technology, society and environment issues related to production and access to electricity and human development. In order to interpret formative aspects of this approach was achieved through a short course. Thus, we discuss in this paper, the discourse of students and a professor of physics who participated in this short course. Therefore, we seek in discourse analysis, reflection on this practice, which has limitations such as lack of recognition of this type of training status by the students as well as possibilities represented by the establishment of training spaces that contribute to the discussion of socio-scientific issues. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2016-03-02T13:00:16Z 2016-03-02T13:00:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/346 Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 2, p. 207-226, 2013. 1806-5104 http://hdl.handle.net/11449/135229 ISSN1806-5104-2013-13-02-207-226.pdf 4152572965541626 |
url |
http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/346 http://hdl.handle.net/11449/135229 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 2, p. 207-226, 2013. 1806-5104 ISSN1806-5104-2013-13-02-207-226.pdf 4152572965541626 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
207-226 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129126560694272 |