Anamorfoses na Música Eletroacústica Mista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/111028 |
Resumo: | One of the most recurring and essential issues of mixed electroacoustic music lies in the distortions – anamorphosis – that result from the interaction of a performer with electroacoustic means, ambiguous situations in which not only the nature of a sound source is veiled, but also the process through which this sound might have gone through. In the performance of mixed pieces, sounds and visual images trigger intricate connections with the public, and anamorphosis acts in between a more direct audiovisual relationship – what is seen in gestural terms is coherent with what is heard – and an “illusory” one – what is seen does not relate immediately to what is heard. Cases considered representative in the repertoire of mixed pieces, the analysis of two works (Parcours de l’Entité, by Flo Menezes, and Altra voce, by Luciano Berio), and the practical investigation in two composed pieces contribute to investigate anamorphosis in the realm of instrumental gesture as well as in the dynamics of the performance, given the fact that extra-musical elements are often used by composers to emphasize such distortions. |
id |
UNSP_a55f5582a6756cbbf196d894e7062fc8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/111028 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Anamorfoses na Música Eletroacústica MistaMúsica por computadorAnamorfoseComposição (Musica)Computer musicOne of the most recurring and essential issues of mixed electroacoustic music lies in the distortions – anamorphosis – that result from the interaction of a performer with electroacoustic means, ambiguous situations in which not only the nature of a sound source is veiled, but also the process through which this sound might have gone through. In the performance of mixed pieces, sounds and visual images trigger intricate connections with the public, and anamorphosis acts in between a more direct audiovisual relationship – what is seen in gestural terms is coherent with what is heard – and an “illusory” one – what is seen does not relate immediately to what is heard. Cases considered representative in the repertoire of mixed pieces, the analysis of two works (Parcours de l’Entité, by Flo Menezes, and Altra voce, by Luciano Berio), and the practical investigation in two composed pieces contribute to investigate anamorphosis in the realm of instrumental gesture as well as in the dynamics of the performance, given the fact that extra-musical elements are often used by composers to emphasize such distortions.Uma problemática fundamental e recorrente da música eletroacústica mista consiste nas distorções – anamorfoses – decorrentes da interação do performer com os meios eletroacústicos, situações ambíguas em que não só a natureza das fontes sonoras é velada, como também o processo pelo qual pode ter passado o som instrumental. Também na performance da música mista, sons e imagens visuais instauram um elo complexo com o fruidor, e as anamorfoses atuam no limiar entre relações audiovisuais mais diretas – o que é visto em termos gestuais é coerente com o que é escutado – e relações mais distantes – o que é visto não apresenta conexão imediata com o que é escutado. Através de um mapeamento de exemplos considerados representativos, da análise de duas obras mistas (Parcours de l’Entité de Flo Menezes e Altra voce de Luciano Berio) e da aplicação dos conceitos discutidos na prática composicional, investigam-se as anamorfoses na música eletroacústica mista tanto do ponto de vista do gesto instrumental como da dinâmica global da performance, uma vez que elementos extramusicais são frequentemente previstos por compositores para enfatizar tais distorções.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Menezes Filho, Florivaldo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Gati, Tiago C. Mantovani [UNESP]2014-12-02T11:16:51Z2014-12-02T11:16:51Z2014-08-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis159 p. : il. + 1 CDapplication/pdfGATI, Tiago C. Mantovani. Anamorfoses na Música Eletroacústica Mista. 2014. 159 p. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2014.http://hdl.handle.net/11449/111028000799458000799458.pdf33004013063P44202197755531393Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-07T06:09:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/111028Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:04:28.105121Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Anamorfoses na Música Eletroacústica Mista |
title |
Anamorfoses na Música Eletroacústica Mista |
spellingShingle |
Anamorfoses na Música Eletroacústica Mista Gati, Tiago C. Mantovani [UNESP] Música por computador Anamorfose Composição (Musica) Computer music |
title_short |
Anamorfoses na Música Eletroacústica Mista |
title_full |
Anamorfoses na Música Eletroacústica Mista |
title_fullStr |
Anamorfoses na Música Eletroacústica Mista |
title_full_unstemmed |
Anamorfoses na Música Eletroacústica Mista |
title_sort |
Anamorfoses na Música Eletroacústica Mista |
author |
Gati, Tiago C. Mantovani [UNESP] |
author_facet |
Gati, Tiago C. Mantovani [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Menezes Filho, Florivaldo [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gati, Tiago C. Mantovani [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música por computador Anamorfose Composição (Musica) Computer music |
topic |
Música por computador Anamorfose Composição (Musica) Computer music |
description |
One of the most recurring and essential issues of mixed electroacoustic music lies in the distortions – anamorphosis – that result from the interaction of a performer with electroacoustic means, ambiguous situations in which not only the nature of a sound source is veiled, but also the process through which this sound might have gone through. In the performance of mixed pieces, sounds and visual images trigger intricate connections with the public, and anamorphosis acts in between a more direct audiovisual relationship – what is seen in gestural terms is coherent with what is heard – and an “illusory” one – what is seen does not relate immediately to what is heard. Cases considered representative in the repertoire of mixed pieces, the analysis of two works (Parcours de l’Entité, by Flo Menezes, and Altra voce, by Luciano Berio), and the practical investigation in two composed pieces contribute to investigate anamorphosis in the realm of instrumental gesture as well as in the dynamics of the performance, given the fact that extra-musical elements are often used by composers to emphasize such distortions. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-02T11:16:51Z 2014-12-02T11:16:51Z 2014-08-22 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GATI, Tiago C. Mantovani. Anamorfoses na Música Eletroacústica Mista. 2014. 159 p. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2014. http://hdl.handle.net/11449/111028 000799458 000799458.pdf 33004013063P4 4202197755531393 |
identifier_str_mv |
GATI, Tiago C. Mantovani. Anamorfoses na Música Eletroacústica Mista. 2014. 159 p. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2014. 000799458 000799458.pdf 33004013063P4 4202197755531393 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/111028 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
159 p. : il. + 1 CD application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128750462697472 |