Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/26948 http://hdl.handle.net/11449/127104 |
Resumo: | This study examined an example of community education of citizens that aimed to encourage their participation in democratic management of a non-governmental organization (NGO). The research problems were based on the NGO perspective and the ideas of community education and democratic management that guides the education of citizens to participate in the management of this organization. This issue has been studied under the perspective of educators and managers of NGO who performed the work focused on this study. We opted for a qualitative approach with a review of academic literature, questionnaires and individual and group interviews. The results indicated that the perspective of NGO adopted is used in Brazil. These organizations have low politicization and minimize conflicts between social groups. This approach seemed to contradict the prospect of democratic management that encouraged the struggle for rights and engagement in the management of the NGO and public spaces. The contradictions between the approaches of NFO and democratic management probably influenced the adoption of two conceptions of community education. One is dedicated to promoting self-help community to solve their social and economic problems and other inspired by Paulo Freire, which encourages popular mobilization for the questioning of capitalist social organization. |
id |
UNSP_a9b2662bdf890455d88c4332925ba380 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/127104 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/OngCommunity education to participate in democratic management of a non-governmental organization (NGO)Community educationDemocratic managementNon-governmental organizationsEducação comunitáriaGestão democráticaOrganização não governamentalThis study examined an example of community education of citizens that aimed to encourage their participation in democratic management of a non-governmental organization (NGO). The research problems were based on the NGO perspective and the ideas of community education and democratic management that guides the education of citizens to participate in the management of this organization. This issue has been studied under the perspective of educators and managers of NGO who performed the work focused on this study. We opted for a qualitative approach with a review of academic literature, questionnaires and individual and group interviews. The results indicated that the perspective of NGO adopted is used in Brazil. These organizations have low politicization and minimize conflicts between social groups. This approach seemed to contradict the prospect of democratic management that encouraged the struggle for rights and engagement in the management of the NGO and public spaces. The contradictions between the approaches of NFO and democratic management probably influenced the adoption of two conceptions of community education. One is dedicated to promoting self-help community to solve their social and economic problems and other inspired by Paulo Freire, which encourages popular mobilization for the questioning of capitalist social organization.Esta pesquisa examinou um caso de educação comunitária de cidadãos para a participação na gestão democrática de uma Organização Não Governamental (Ong). O problema delimitado foi: qual visão de Ong e quais concepções de educação comunitária e gestão democrática nortearam a educação de cidadãos para participação na gestão de uma Ong? A questão foi estudada considerando a perspectiva dos educadores e gestor da Ong que executaram o trabalho focalizado nesse estudo. Optou-se pela abordagem qualitativa de pesquisa e foram realizadas a revisão da literatura acadêmica, aplicação de questionários e entrevistas individuais e coletivas. Os resultados indicaram que a visão de Ong adotada foi aquela que é corrente no Brasil, em que essas organizações apresentam baixa politização e minimizam embates entre segmentos sociais. Essa abordagem pareceu contradizer a perspectiva de gestão democrática assumida que estimula a luta por direitos e engajamento na gestão da Ong e dos espaços públicos. As contradições entre as abordagens de Ong e gestão democrática, provavelmente, influenciaram a adoção de duas concepções de educação comunitária, sendo uma dedicada ao estímulo à autoajuda da comunidade na resolução dos seus problemas socioeconômicos e outra inspirada por Paulo Freire, que incentiva a mobilização popular para o questionamento da organização social burguesa.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de AssisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Perez, Deivis [UNESP]2015-08-21T17:53:55Z2015-08-21T17:53:55Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article36-48http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/26948Revista de Educação Popular, v. 13, n. 2, p. 36-48, 2014.1982-7660http://hdl.handle.net/11449/1271046409892014093401Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista de Educação Popularinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127104Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:39:35.434966Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong Community education to participate in democratic management of a non-governmental organization (NGO) |
title |
Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong |
spellingShingle |
Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong Perez, Deivis [UNESP] Community education Democratic management Non-governmental organizations Educação comunitária Gestão democrática Organização não governamental |
title_short |
Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong |
title_full |
Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong |
title_fullStr |
Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong |
title_full_unstemmed |
Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong |
title_sort |
Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong |
author |
Perez, Deivis [UNESP] |
author_facet |
Perez, Deivis [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perez, Deivis [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Community education Democratic management Non-governmental organizations Educação comunitária Gestão democrática Organização não governamental |
topic |
Community education Democratic management Non-governmental organizations Educação comunitária Gestão democrática Organização não governamental |
description |
This study examined an example of community education of citizens that aimed to encourage their participation in democratic management of a non-governmental organization (NGO). The research problems were based on the NGO perspective and the ideas of community education and democratic management that guides the education of citizens to participate in the management of this organization. This issue has been studied under the perspective of educators and managers of NGO who performed the work focused on this study. We opted for a qualitative approach with a review of academic literature, questionnaires and individual and group interviews. The results indicated that the perspective of NGO adopted is used in Brazil. These organizations have low politicization and minimize conflicts between social groups. This approach seemed to contradict the prospect of democratic management that encouraged the struggle for rights and engagement in the management of the NGO and public spaces. The contradictions between the approaches of NFO and democratic management probably influenced the adoption of two conceptions of community education. One is dedicated to promoting self-help community to solve their social and economic problems and other inspired by Paulo Freire, which encourages popular mobilization for the questioning of capitalist social organization. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-08-21T17:53:55Z 2015-08-21T17:53:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/26948 Revista de Educação Popular, v. 13, n. 2, p. 36-48, 2014. 1982-7660 http://hdl.handle.net/11449/127104 6409892014093401 |
url |
http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/26948 http://hdl.handle.net/11449/127104 |
identifier_str_mv |
Revista de Educação Popular, v. 13, n. 2, p. 36-48, 2014. 1982-7660 6409892014093401 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Popular |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
36-48 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128962776268800 |