Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perez, Deivis [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/26948
http://hdl.handle.net/11449/127104
Resumo: This study examined an example of community education of citizens that aimed to encourage their participation in democratic management of a non-governmental organization (NGO). The research problems were based on the NGO perspective and the ideas of community education and democratic management that guides the education of citizens to participate in the management of this organization. This issue has been studied under the perspective of educators and managers of NGO who performed the work focused on this study. We opted for a qualitative approach with a review of academic literature, questionnaires and individual and group interviews. The results indicated that the perspective of NGO adopted is used in Brazil. These organizations have low politicization and minimize conflicts between social groups. This approach seemed to contradict the prospect of democratic management that encouraged the struggle for rights and engagement in the management of the NGO and public spaces. The contradictions between the approaches of NFO and democratic management probably influenced the adoption of two conceptions of community education. One is dedicated to promoting self-help community to solve their social and economic problems and other inspired by Paulo Freire, which encourages popular mobilization for the questioning of capitalist social organization.
id UNSP_a9b2662bdf890455d88c4332925ba380
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127104
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/OngCommunity education to participate in democratic management of a non-governmental organization (NGO)Community educationDemocratic managementNon-governmental organizationsEducação comunitáriaGestão democráticaOrganização não governamentalThis study examined an example of community education of citizens that aimed to encourage their participation in democratic management of a non-governmental organization (NGO). The research problems were based on the NGO perspective and the ideas of community education and democratic management that guides the education of citizens to participate in the management of this organization. This issue has been studied under the perspective of educators and managers of NGO who performed the work focused on this study. We opted for a qualitative approach with a review of academic literature, questionnaires and individual and group interviews. The results indicated that the perspective of NGO adopted is used in Brazil. These organizations have low politicization and minimize conflicts between social groups. This approach seemed to contradict the prospect of democratic management that encouraged the struggle for rights and engagement in the management of the NGO and public spaces. The contradictions between the approaches of NFO and democratic management probably influenced the adoption of two conceptions of community education. One is dedicated to promoting self-help community to solve their social and economic problems and other inspired by Paulo Freire, which encourages popular mobilization for the questioning of capitalist social organization.Esta pesquisa examinou um caso de educação comunitária de cidadãos para a participação na gestão democrática de uma Organização Não Governamental (Ong). O problema delimitado foi: qual visão de Ong e quais concepções de educação comunitária e gestão democrática nortearam a educação de cidadãos para participação na gestão de uma Ong? A questão foi estudada considerando a perspectiva dos educadores e gestor da Ong que executaram o trabalho focalizado nesse estudo. Optou-se pela abordagem qualitativa de pesquisa e foram realizadas a revisão da literatura acadêmica, aplicação de questionários e entrevistas individuais e coletivas. Os resultados indicaram que a visão de Ong adotada foi aquela que é corrente no Brasil, em que essas organizações apresentam baixa politização e minimizam embates entre segmentos sociais. Essa abordagem pareceu contradizer a perspectiva de gestão democrática assumida que estimula a luta por direitos e engajamento na gestão da Ong e dos espaços públicos. As contradições entre as abordagens de Ong e gestão democrática, provavelmente, influenciaram a adoção de duas concepções de educação comunitária, sendo uma dedicada ao estímulo à autoajuda da comunidade na resolução dos seus problemas socioeconômicos e outra inspirada por Paulo Freire, que incentiva a mobilização popular para o questionamento da organização social burguesa.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de AssisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Perez, Deivis [UNESP]2015-08-21T17:53:55Z2015-08-21T17:53:55Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article36-48http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/26948Revista de Educação Popular, v. 13, n. 2, p. 36-48, 2014.1982-7660http://hdl.handle.net/11449/1271046409892014093401Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista de Educação Popularinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127104Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:39:35.434966Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong
Community education to participate in democratic management of a non-governmental organization (NGO)
title Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong
spellingShingle Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong
Perez, Deivis [UNESP]
Community education
Democratic management
Non-governmental organizations
Educação comunitária
Gestão democrática
Organização não governamental
title_short Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong
title_full Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong
title_fullStr Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong
title_full_unstemmed Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong
title_sort Educação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ong
author Perez, Deivis [UNESP]
author_facet Perez, Deivis [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Perez, Deivis [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Community education
Democratic management
Non-governmental organizations
Educação comunitária
Gestão democrática
Organização não governamental
topic Community education
Democratic management
Non-governmental organizations
Educação comunitária
Gestão democrática
Organização não governamental
description This study examined an example of community education of citizens that aimed to encourage their participation in democratic management of a non-governmental organization (NGO). The research problems were based on the NGO perspective and the ideas of community education and democratic management that guides the education of citizens to participate in the management of this organization. This issue has been studied under the perspective of educators and managers of NGO who performed the work focused on this study. We opted for a qualitative approach with a review of academic literature, questionnaires and individual and group interviews. The results indicated that the perspective of NGO adopted is used in Brazil. These organizations have low politicization and minimize conflicts between social groups. This approach seemed to contradict the prospect of democratic management that encouraged the struggle for rights and engagement in the management of the NGO and public spaces. The contradictions between the approaches of NFO and democratic management probably influenced the adoption of two conceptions of community education. One is dedicated to promoting self-help community to solve their social and economic problems and other inspired by Paulo Freire, which encourages popular mobilization for the questioning of capitalist social organization.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-08-21T17:53:55Z
2015-08-21T17:53:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/26948
Revista de Educação Popular, v. 13, n. 2, p. 36-48, 2014.
1982-7660
http://hdl.handle.net/11449/127104
6409892014093401
url http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/26948
http://hdl.handle.net/11449/127104
identifier_str_mv Revista de Educação Popular, v. 13, n. 2, p. 36-48, 2014.
1982-7660
6409892014093401
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista de Educação Popular
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 36-48
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128962776268800