Aproximações entre as comunidades científica, amadora e escolar: estudando as potencialidades de observatórios astronômicos para a educação em astronomia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://instrumento.ufjf.emnuvens.com.br/revistainstrumento/article/view/2642 http://hdl.handle.net/11449/135145 |
Resumo: | This article considers some potential of activities developed in non-formal education in astronomy, like astronomical observatories and other related establishments. This kind of research is less explored in our country. We present, in this text, a model to study possible relations among these kinds of communities: the scientific, the amateur and the professional, applicable in astronomical observatories, in a motion against the local and punctual activities dispersion and pulverization of these establishments, and against the use of common sense to develop their activities, aiming the advancement of the astronomy education and its national research. |
id |
UNSP_ac5113a4d47dc54b191a0592e11b471e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/135145 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Aproximações entre as comunidades científica, amadora e escolar: estudando as potencialidades de observatórios astronômicos para a educação em astronomiaApproaches between the scientific, amateur and school communities: studying the potential of astronomical observatories for astronomy educationAstronomy educationTeacher formationRelations among scientificAmateur and professional communitiesAstronomical observatoryScientific popularizationEducação em astronomiaFormação de professoresRelações comunidade científica/ amadora/escolarObservatório astronômicoDivulgação científicaThis article considers some potential of activities developed in non-formal education in astronomy, like astronomical observatories and other related establishments. This kind of research is less explored in our country. We present, in this text, a model to study possible relations among these kinds of communities: the scientific, the amateur and the professional, applicable in astronomical observatories, in a motion against the local and punctual activities dispersion and pulverization of these establishments, and against the use of common sense to develop their activities, aiming the advancement of the astronomy education and its national research.Este artigo considera brevemente algumas das potencialidades, ainda pouco exploradas em nosso país, referentes às atividades desenvolvidas em ambientes não escolares de ensino de astronomia, tais como os observatórios astronômicos e demais estabelecimentos relacionados. Apresentamos um modelo que aborda aproximações possíveis entre as comunidades científica, amadora e profissional, aplicáveis em observatórios astronômicos, seguindo um movimento de sentido contrário à dispersão e pulverização de esforços pontuais destes estabelecimentos e da realização de suas atividades embasadas no senso comum, visando o desenvolvimento nacional da educação em astronomia e de sua pesquisa.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Luis Edmundo Carrijo Coube 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Luis Edmundo Carrijo Coube 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Langhi, Rodolfo [UNESP]Scalvi, Rosa Maria Fernandes [UNESP]2016-03-02T12:59:56Z2016-03-02T12:59:56Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article67-80application/pdfhttp://instrumento.ufjf.emnuvens.com.br/revistainstrumento/article/view/2642Instrumento - Revista em estudo e pesquisa em educação, v. 15, n. 1, p. 25-38, 2013.1984-5499http://hdl.handle.net/11449/135145ISSN1984-5499-2013-15-01-25-38.pdf049260043940211574129529084669310000-0002-3291-5382Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInstrumento - Revista em estudo e pesquisa em educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-25T17:39:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135145Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:17:44.011123Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aproximações entre as comunidades científica, amadora e escolar: estudando as potencialidades de observatórios astronômicos para a educação em astronomia Approaches between the scientific, amateur and school communities: studying the potential of astronomical observatories for astronomy education |
title |
Aproximações entre as comunidades científica, amadora e escolar: estudando as potencialidades de observatórios astronômicos para a educação em astronomia |
spellingShingle |
Aproximações entre as comunidades científica, amadora e escolar: estudando as potencialidades de observatórios astronômicos para a educação em astronomia Langhi, Rodolfo [UNESP] Astronomy education Teacher formation Relations among scientific Amateur and professional communities Astronomical observatory Scientific popularization Educação em astronomia Formação de professores Relações comunidade científica/ amadora/escolar Observatório astronômico Divulgação científica |
title_short |
Aproximações entre as comunidades científica, amadora e escolar: estudando as potencialidades de observatórios astronômicos para a educação em astronomia |
title_full |
Aproximações entre as comunidades científica, amadora e escolar: estudando as potencialidades de observatórios astronômicos para a educação em astronomia |
title_fullStr |
Aproximações entre as comunidades científica, amadora e escolar: estudando as potencialidades de observatórios astronômicos para a educação em astronomia |
title_full_unstemmed |
Aproximações entre as comunidades científica, amadora e escolar: estudando as potencialidades de observatórios astronômicos para a educação em astronomia |
title_sort |
Aproximações entre as comunidades científica, amadora e escolar: estudando as potencialidades de observatórios astronômicos para a educação em astronomia |
author |
Langhi, Rodolfo [UNESP] |
author_facet |
Langhi, Rodolfo [UNESP] Scalvi, Rosa Maria Fernandes [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Scalvi, Rosa Maria Fernandes [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Langhi, Rodolfo [UNESP] Scalvi, Rosa Maria Fernandes [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Astronomy education Teacher formation Relations among scientific Amateur and professional communities Astronomical observatory Scientific popularization Educação em astronomia Formação de professores Relações comunidade científica/ amadora/escolar Observatório astronômico Divulgação científica |
topic |
Astronomy education Teacher formation Relations among scientific Amateur and professional communities Astronomical observatory Scientific popularization Educação em astronomia Formação de professores Relações comunidade científica/ amadora/escolar Observatório astronômico Divulgação científica |
description |
This article considers some potential of activities developed in non-formal education in astronomy, like astronomical observatories and other related establishments. This kind of research is less explored in our country. We present, in this text, a model to study possible relations among these kinds of communities: the scientific, the amateur and the professional, applicable in astronomical observatories, in a motion against the local and punctual activities dispersion and pulverization of these establishments, and against the use of common sense to develop their activities, aiming the advancement of the astronomy education and its national research. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2016-03-02T12:59:56Z 2016-03-02T12:59:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://instrumento.ufjf.emnuvens.com.br/revistainstrumento/article/view/2642 Instrumento - Revista em estudo e pesquisa em educação, v. 15, n. 1, p. 25-38, 2013. 1984-5499 http://hdl.handle.net/11449/135145 ISSN1984-5499-2013-15-01-25-38.pdf 0492600439402115 7412952908466931 0000-0002-3291-5382 |
url |
http://instrumento.ufjf.emnuvens.com.br/revistainstrumento/article/view/2642 http://hdl.handle.net/11449/135145 |
identifier_str_mv |
Instrumento - Revista em estudo e pesquisa em educação, v. 15, n. 1, p. 25-38, 2013. 1984-5499 ISSN1984-5499-2013-15-01-25-38.pdf 0492600439402115 7412952908466931 0000-0002-3291-5382 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Instrumento - Revista em estudo e pesquisa em educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
67-80 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128630398648320 |