Aspectos político-legais da educação do campo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.pgss.com.br/revistacientifica/index.php/humanas/article/view/1460 http://hdl.handle.net/11449/114890 |
Resumo: | The article describes political and legal aspects of Brazilian education, through the analysis of Brazilian Constitutions, its amendments and major educational laws and resolutions in force until 2012, highlighting those that make direct reference to rural education and country education. It intends to identify the time when the educational legislation has incorporated the term “country education”, one of the struggles of the Movement for a Country Education. The use of the term “country education” will occur only in the first decade of this century. Despite the difficulties in consolidating country education, clearly the incorporation of this issue in the draft of the new National Education Plan (2011/2020), under discussion in Brazilian Congress. |
id |
UNSP_b9331ce01745355065b3d7db4401ecdc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114890 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Aspectos político-legais da educação do campoPolitical and Legal Aspects of Country EducationThe article describes political and legal aspects of Brazilian education, through the analysis of Brazilian Constitutions, its amendments and major educational laws and resolutions in force until 2012, highlighting those that make direct reference to rural education and country education. It intends to identify the time when the educational legislation has incorporated the term “country education”, one of the struggles of the Movement for a Country Education. The use of the term “country education” will occur only in the first decade of this century. Despite the difficulties in consolidating country education, clearly the incorporation of this issue in the draft of the new National Education Plan (2011/2020), under discussion in Brazilian Congress.O artigo descreve aspectos político-legais da educação brasileira, por meio da análise das Constituições Brasileiras, de suas emendas e das principais leis e resoluções educacionais em vigor até 2012, destacando aquelas que fazem referência direta à educação rural e à educação do campo. Intenciona-se identificar o momento em que a legislação educacional passou a incorporar o termo “educação do campo”, uma das lutas do Movimento por uma Educação do Campo. O uso do termo “educação do campo” vai acontecer apenas na primeira década do século XXI. Apesar das dificuldades enfrentadas para a consolidação da educação do campo, é visível a incorporação da temática no projeto de lei do novo Plano Nacional de Educação (2011/2020), em discussão no Congresso Nacional.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Unesp - Campus de Marilia, Mirante, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Unesp - Campus de Marilia, Mirante, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP]2015-02-24T13:57:33Z2015-02-24T13:57:33Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article279-287application/pdfhttp://www.pgss.com.br/revistacientifica/index.php/humanas/article/view/1460UNOPAR Científica. Ciências Humanas e Educação, v. 15, n. 3, p. 279-287, 2014.1518-3580http://hdl.handle.net/11449/114890ISSN15183580-2014-15-03-279-287.pdf38965222429906160000-0003-0250-8935Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporUNOPAR Científica. Ciências Humanas e Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114890Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:23Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aspectos político-legais da educação do campo Political and Legal Aspects of Country Education |
title |
Aspectos político-legais da educação do campo |
spellingShingle |
Aspectos político-legais da educação do campo Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP] |
title_short |
Aspectos político-legais da educação do campo |
title_full |
Aspectos político-legais da educação do campo |
title_fullStr |
Aspectos político-legais da educação do campo |
title_full_unstemmed |
Aspectos político-legais da educação do campo |
title_sort |
Aspectos político-legais da educação do campo |
author |
Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP] |
author_facet |
Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP] |
description |
The article describes political and legal aspects of Brazilian education, through the analysis of Brazilian Constitutions, its amendments and major educational laws and resolutions in force until 2012, highlighting those that make direct reference to rural education and country education. It intends to identify the time when the educational legislation has incorporated the term “country education”, one of the struggles of the Movement for a Country Education. The use of the term “country education” will occur only in the first decade of this century. Despite the difficulties in consolidating country education, clearly the incorporation of this issue in the draft of the new National Education Plan (2011/2020), under discussion in Brazilian Congress. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-02-24T13:57:33Z 2015-02-24T13:57:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.pgss.com.br/revistacientifica/index.php/humanas/article/view/1460 UNOPAR Científica. Ciências Humanas e Educação, v. 15, n. 3, p. 279-287, 2014. 1518-3580 http://hdl.handle.net/11449/114890 ISSN15183580-2014-15-03-279-287.pdf 3896522242990616 0000-0003-0250-8935 |
url |
http://www.pgss.com.br/revistacientifica/index.php/humanas/article/view/1460 http://hdl.handle.net/11449/114890 |
identifier_str_mv |
UNOPAR Científica. Ciências Humanas e Educação, v. 15, n. 3, p. 279-287, 2014. 1518-3580 ISSN15183580-2014-15-03-279-287.pdf 3896522242990616 0000-0003-0250-8935 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
UNOPAR Científica. Ciências Humanas e Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
279-287 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128125964386304 |