Aspectos político-legais da educação do campo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.pgss.com.br/revistacientifica/index.php/humanas/article/view/1460
http://hdl.handle.net/11449/114890
Resumo: The article describes political and legal aspects of Brazilian education, through the analysis of Brazilian Constitutions, its amendments and major educational laws and resolutions in force until 2012, highlighting those that make direct reference to rural education and country education. It intends to identify the time when the educational legislation has incorporated the term “country education”, one of the struggles of the Movement for a Country Education. The use of the term “country education” will occur only in the first decade of this century. Despite the difficulties in consolidating country education, clearly the incorporation of this issue in the draft of the new National Education Plan (2011/2020), under discussion in Brazilian Congress.
id UNSP_b9331ce01745355065b3d7db4401ecdc
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114890
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Aspectos político-legais da educação do campoPolitical and Legal Aspects of Country EducationThe article describes political and legal aspects of Brazilian education, through the analysis of Brazilian Constitutions, its amendments and major educational laws and resolutions in force until 2012, highlighting those that make direct reference to rural education and country education. It intends to identify the time when the educational legislation has incorporated the term “country education”, one of the struggles of the Movement for a Country Education. The use of the term “country education” will occur only in the first decade of this century. Despite the difficulties in consolidating country education, clearly the incorporation of this issue in the draft of the new National Education Plan (2011/2020), under discussion in Brazilian Congress.O artigo descreve aspectos político-legais da educação brasileira, por meio da análise das Constituições Brasileiras, de suas emendas e das principais leis e resoluções educacionais em vigor até 2012, destacando aquelas que fazem referência direta à educação rural e à educação do campo. Intenciona-se identificar o momento em que a legislação educacional passou a incorporar o termo “educação do campo”, uma das lutas do Movimento por uma Educação do Campo. O uso do termo “educação do campo” vai acontecer apenas na primeira década do século XXI. Apesar das dificuldades enfrentadas para a consolidação da educação do campo, é visível a incorporação da temática no projeto de lei do novo Plano Nacional de Educação (2011/2020), em discussão no Congresso Nacional.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Unesp - Campus de Marilia, Mirante, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Unesp - Campus de Marilia, Mirante, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP]2015-02-24T13:57:33Z2015-02-24T13:57:33Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article279-287application/pdfhttp://www.pgss.com.br/revistacientifica/index.php/humanas/article/view/1460UNOPAR Científica. Ciências Humanas e Educação, v. 15, n. 3, p. 279-287, 2014.1518-3580http://hdl.handle.net/11449/114890ISSN15183580-2014-15-03-279-287.pdf38965222429906160000-0003-0250-8935Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporUNOPAR Científica. Ciências Humanas e Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114890Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:23Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Aspectos político-legais da educação do campo
Political and Legal Aspects of Country Education
title Aspectos político-legais da educação do campo
spellingShingle Aspectos político-legais da educação do campo
Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP]
title_short Aspectos político-legais da educação do campo
title_full Aspectos político-legais da educação do campo
title_fullStr Aspectos político-legais da educação do campo
title_full_unstemmed Aspectos político-legais da educação do campo
title_sort Aspectos político-legais da educação do campo
author Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP]
author_facet Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Parente, Cláudia da Mota Darós [UNESP]
description The article describes political and legal aspects of Brazilian education, through the analysis of Brazilian Constitutions, its amendments and major educational laws and resolutions in force until 2012, highlighting those that make direct reference to rural education and country education. It intends to identify the time when the educational legislation has incorporated the term “country education”, one of the struggles of the Movement for a Country Education. The use of the term “country education” will occur only in the first decade of this century. Despite the difficulties in consolidating country education, clearly the incorporation of this issue in the draft of the new National Education Plan (2011/2020), under discussion in Brazilian Congress.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-24T13:57:33Z
2015-02-24T13:57:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.pgss.com.br/revistacientifica/index.php/humanas/article/view/1460
UNOPAR Científica. Ciências Humanas e Educação, v. 15, n. 3, p. 279-287, 2014.
1518-3580
http://hdl.handle.net/11449/114890
ISSN15183580-2014-15-03-279-287.pdf
3896522242990616
0000-0003-0250-8935
url http://www.pgss.com.br/revistacientifica/index.php/humanas/article/view/1460
http://hdl.handle.net/11449/114890
identifier_str_mv UNOPAR Científica. Ciências Humanas e Educação, v. 15, n. 3, p. 279-287, 2014.
1518-3580
ISSN15183580-2014-15-03-279-287.pdf
3896522242990616
0000-0003-0250-8935
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv UNOPAR Científica. Ciências Humanas e Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 279-287
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128125964386304