A produção acadêmico-científica do Brasil na área das altas habilidades/superdotação no período de 1987 a 2011

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Martins, Barbara Amaral [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5902/1984686X9204
http://hdl.handle.net/11449/115076
Resumo: Among students with special educational needs, subjects of special education, are those with high ability/giftedness, a complex phenomenon that requires the participation of education professionals and researchers to foster the potential of development of these students. In this sense, we aimed to identify and analyze thesis and dissertations that they propose to investigate the theme high ability/giftedness, verifying participation of the area of education in these studies. The study was done through a literature review, guided by the following questions: Have the researches on high ability/giftedness been growing in recent years? What is the participation of education area in those researches? What are the issues related to high ability/ giftedness addressed in Education? The results show that the institutions present an increasing trend and there is a predominance of education area in this scientific production. However, there is an imbalance between the institutions that aim to investigate the theme in Brazilian regions, as well as among the cases covered by these researches on high ability/giftedness.
id UNSP_cc671eb745a79de928990e5d88ee69e3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115076
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A produção acadêmico-científica do Brasil na área das altas habilidades/superdotação no período de 1987 a 2011Academic scientific-production in Brazil in the area of high abilities/giftedness on the period from 1987 to 2011Altas HabilidadesEducação EspecialEducação InclusivaSuperdotaçãoAmong students with special educational needs, subjects of special education, are those with high ability/giftedness, a complex phenomenon that requires the participation of education professionals and researchers to foster the potential of development of these students. In this sense, we aimed to identify and analyze thesis and dissertations that they propose to investigate the theme high ability/giftedness, verifying participation of the area of education in these studies. The study was done through a literature review, guided by the following questions: Have the researches on high ability/giftedness been growing in recent years? What is the participation of education area in those researches? What are the issues related to high ability/ giftedness addressed in Education? The results show that the institutions present an increasing trend and there is a predominance of education area in this scientific production. However, there is an imbalance between the institutions that aim to investigate the theme in Brazilian regions, as well as among the cases covered by these researches on high ability/giftedness.Entre os alunos com necessidades educacionais especiais, sujeitos da educação especial, encontram-se aqueles que apresentam altas habilidades/superdotação, um fenômeno complexo que demanda o envolvimento de profissionais e pesquisadores da área educacional a fim de favorecer o desenvolvimento da potencialidade destes alunos. Neste sentido, objetivamos identificar e analisar teses e dissertações que se propõem a investigar a temática das altas habilidades/superdotação, verificando a participação da área da Educação nestas pesquisas. O estudo se deu por meio de levantamento bibliográfico, norteado pelas seguintes questões: As pesquisas sobre altas habilidades/superdotação vêm crescendo nos últimos anos? Qual é a participação da área da Educação nestas pesquisas? Quais os assuntos relacionados às altas habilidades/superdotação abordados na Educação? A quais instituições estes pesquisadores estão vinculados? Os resultados nos mostram que estas pesquisas apresentam uma tendência crescente e que há predomínio da área da Educação nesta produção científica. No entanto, há um desequilíbrio entre as instituições que se propõe a investigar a temática nas regiões brasileiras, bem como entre os assuntos abordados por estas pesquisas sobre altas habilidades/superdotação.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzy Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzy Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Chacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP]Martins, Barbara Amaral [UNESP]2015-02-24T13:57:44Z2015-02-24T13:57:44Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article353-372application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5902/1984686X9204Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, p. 353-372, 2014.1808-270Xhttp://hdl.handle.net/11449/11507610.5902/1984686X9204ISSN1808270X-2014-27-49-353-372.pdf31682973187828870000-0002-6473-8958Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115076Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:38Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A produção acadêmico-científica do Brasil na área das altas habilidades/superdotação no período de 1987 a 2011
Academic scientific-production in Brazil in the area of high abilities/giftedness on the period from 1987 to 2011
title A produção acadêmico-científica do Brasil na área das altas habilidades/superdotação no período de 1987 a 2011
spellingShingle A produção acadêmico-científica do Brasil na área das altas habilidades/superdotação no período de 1987 a 2011
Chacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP]
Altas Habilidades
Educação Especial
Educação Inclusiva
Superdotação
title_short A produção acadêmico-científica do Brasil na área das altas habilidades/superdotação no período de 1987 a 2011
title_full A produção acadêmico-científica do Brasil na área das altas habilidades/superdotação no período de 1987 a 2011
title_fullStr A produção acadêmico-científica do Brasil na área das altas habilidades/superdotação no período de 1987 a 2011
title_full_unstemmed A produção acadêmico-científica do Brasil na área das altas habilidades/superdotação no período de 1987 a 2011
title_sort A produção acadêmico-científica do Brasil na área das altas habilidades/superdotação no período de 1987 a 2011
author Chacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP]
author_facet Chacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP]
Martins, Barbara Amaral [UNESP]
author_role author
author2 Martins, Barbara Amaral [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Chacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP]
Martins, Barbara Amaral [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Altas Habilidades
Educação Especial
Educação Inclusiva
Superdotação
topic Altas Habilidades
Educação Especial
Educação Inclusiva
Superdotação
description Among students with special educational needs, subjects of special education, are those with high ability/giftedness, a complex phenomenon that requires the participation of education professionals and researchers to foster the potential of development of these students. In this sense, we aimed to identify and analyze thesis and dissertations that they propose to investigate the theme high ability/giftedness, verifying participation of the area of education in these studies. The study was done through a literature review, guided by the following questions: Have the researches on high ability/giftedness been growing in recent years? What is the participation of education area in those researches? What are the issues related to high ability/ giftedness addressed in Education? The results show that the institutions present an increasing trend and there is a predominance of education area in this scientific production. However, there is an imbalance between the institutions that aim to investigate the theme in Brazilian regions, as well as among the cases covered by these researches on high ability/giftedness.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-24T13:57:44Z
2015-02-24T13:57:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5902/1984686X9204
Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, p. 353-372, 2014.
1808-270X
http://hdl.handle.net/11449/115076
10.5902/1984686X9204
ISSN1808270X-2014-27-49-353-372.pdf
3168297318782887
0000-0002-6473-8958
url http://dx.doi.org/10.5902/1984686X9204
http://hdl.handle.net/11449/115076
identifier_str_mv Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, p. 353-372, 2014.
1808-270X
10.5902/1984686X9204
ISSN1808270X-2014-27-49-353-372.pdf
3168297318782887
0000-0002-6473-8958
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Educação Especial
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 353-372
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128146262720512